Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW till Photoshop CS2

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Jag har letat i flera timmar nu och är numera helt lost. Jag försöker hitta en download för att få Camera RAW plug-in till Photoshop. Använder versionen CS2. En kompis har CS2 och använder Camera Raw 4.3.1, men när jag ska ladda ner den står det att det är för nyare Photoshop. Alla downloads jag hittar är för CS3 eller CS4. Den enda jag hittat är Camera RAW 3.7, men av någon anledning fungerar den inte hos mig.

Jag öppnade zip-filen och la in 8BI-filen först i C:/Program/Adobe/Adobe Photoshop CS2/Plug-ins. Fungerade ej.
Sedan prövade jag att lägga den i C:/Program/Adobe/Adobe Photoshop CS2/Plug-ins/Filformat. Fungerade ej. Sedan C:/Program/Adobe/Adobe Photoshop CS2/Plug-ins/Adobe Photoshop Only/Filformat. Fungerar ej!

Snälla hjälp....
 
På vilket sätt fungerar det inte?

Den nyaste Camera Raw för CS2 är 3.7, högre versioner går inte att använda. Jag tycker att plug-in:en borde fungera från samtliga platser som du har testat, därför undrar jag om du inte försöker öppna en råfil som ACR 3.7 inte har stöd för? Det är trots allt ett par år sedan den kom (2007).

Testa i så fall att först konvertera råfilen till DNG-format, då brukar ACR kunna hantera även nyare kameraformat.
 
Det går helt enkelt inte att öppna filerna. Den ger mig ett konstigt varningsmeddelande och sen nada.

Kan det vara så att den versionen inte stödjer RAW-formatet som min kamera tar? Har en Canon EOS 450D, och den är väl ändå nyare än var programvaran är?
 
Adobe Camera Raw 3.7 har inte stöd för Canon 450D, så det är nog där ditt problem ligger. Lösningen (om du inte kan uppgradera Photoshop) är att konvertera kamerans råbilder till DNG-format, när bilden väl är i DNG-format kan ACR öppna bilden utan problem.

Det du behöver är en DNG-konverterare som klarar 450D, enklast är att ladda ned den senaste som finns: http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4576

Med DNG-konverteraren kan du konvertera enstaka bilder eller en hel katalog på en gång, du kan även dra och släppa utvalda bilder.

Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.