Annons

Raw till jpeg

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobber

Aktiv medlem
Att en jpg ut från kameran är komprimerad är ju ett faktum,men hur blir mina NEF bilder,som jag redigerar i View NX och konverterar till jpg
En jpg ut ur kameran kan ju innebära t.ex en förlust av teckning i högdagrar,medan en NEF bild registrerar samma högdagrar fullt ut
Om jag då redigerar min NEF bild och gör alla ändringar jag vill och konverterar till jpg ,som även då komprimerar bilden,är det ogjort arbete då,eftersom vissa av mina redigeringar kastas bort via komprimeringen
Brukar göra så när jag skickar till crimson eller Photohome(fotoböcker)
Kanske har fått något om bakfoten,hoppas någon förstår vad jag menar

Tack på förhand

Tobbe

En JPG är alltid komprimerad/reducerad, även om du använder maximal kvalitet (minimal komprimering). En 8-bitars JPG kan aldrig visa samma tonomfång som en 12/14/16-bitars råfil. Men med rätt bildbehandling kan du anpassa råbilden så att du får in väldigt mycket av informationen inom de 8 bitarna. I de flesta fall tillräckligt mycket för att det ska bli en helt användbar bild. I stort sett alla bilder du ser på webben är ju 8-bitars JPG.

En JPG är alltid komprimerad/reducerad, även om du använder maximal kvalitet (minimal komprimering). En 8-bitars JPG kan aldrig visa samma tonomfång som en 12/14/16-bitars råfil. Men med rätt bildbehandling kan du anpassa råbilden så att du får in väldigt mycket av informationen inom de 8 bitarna. I de flesta fall tillräckligt mycket för att det ska bli en helt användbar bild. I stort sett alla bilder du ser på webben är ju 8-bitars JPG.

Tonomfånget på 8 bitars bild kan vara detsamma som på en 16 bitars bild, det är bara antalet steg som varierar. Att jpeg:en rakt ur kameran har ett mindre omfång än vad råfilen har beror bara på de inställningar som kameratillverkaren har gjort i det program som sitter i datorn i kameran. Så om du redigerar din bild så att då fått med dina högdagrar och skuggor, de delar som skulle ha klippts av kamerans jpeg-program, så kommer de finnas med även efter det att du sparat bilden i 8 bitars jpeg.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto