Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Raw, tif eller jpeg i studio?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gip

Aktiv medlem
Jag fotar alltid i raw, men det innebär att varje bild behöver lite mer jobb.

Imorgon ska jag dra med hela studion och plåta hundar (som sedan ska bli papperskopior till mattar och hussar) och om det blir många så har jag grymt mycket jobb framför mig om alla rawbilder ska göras om till tif för att sedan fixas till.

Studioljuset är ju detsamma, är man inte ganska "safe" i en studio?
Borde man inte kunna köra alla bilder i tif eler jpeg?

..allt för att underlätta ett steg som tar mycket tid för mig (fråm rawshooter till photoshop)

Tänker jag rätt, eller ska jag ta hela klabbet i raw?

Hej

Det som jag kan se som spöke är ju vitbalansen. Fotar ju studio hemma varje helg o i små utrymmen spökar ju vitbalansen till det ibland.

Roine

Du vinner väl inget på att köra tif istället för jpg? Samma kvalitet, större filstorlek bara.

Har du tillgång till en laptop? Om du kan ladda över några bilder och kolla vitbalans/exponering innan/under fotograferingen borde det inte vara några problem att köra jpg.

RAW, använd ett QP-Card elelr liknande. Själv använder jag ett WhiBal... Sätter man första exponeringen. Sen är det bara att batcha alla råfilerna med den vitbalansen.. smidigt värre.

Varför inte använda PS RAW-konverterare?

Jeppe skrev:
RAW, använd ett QP-Card elelr liknande. Själv använder jag ett WhiBal... Sätter man första exponeringen. Sen är det bara att batcha alla råfilerna med den vitbalansen.. smidigt värre.

Varför inte använda PS RAW-konverterare?

Jag har inte fått PS raw-koverterare att funka...

Om kameran klarar av att spara både i JPG samt RAW så är väl det den bästa lösningen, eller?

Ser JPG´n OK ut när man kommer hem så kör man med den, annars så har man ju RAW-filen också "för säkerhetens skull".

DaMoose skrev:
Om kameran klarar av att spara både i JPG samt RAW så är väl det den bästa lösningen, eller?

Ser JPG´n OK ut när man kommer hem så kör man med den, annars så har man ju RAW-filen också "för säkerhetens skull".

Jag kom på det sent igårkväll att naturligtvis är det bästa lösningen ;)

Så, så får det bli :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar