Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW och JPEG Basic

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man editerar bilden i Nikon Capture Editor och sedan väljer open i Photoshop CS så dyker ju RAW-konverteraren upp i Photoshop också. Ska man bara trycka okej där för att komma vidare eller förstör PS några inställningar? Ska man kanske plocka bort den inbyggda konverteraren i Photoshop?

Sedan har jag en fråga angående Oskarp mask i Capture. Använder ni er av den eller kör ni helt och hållet den i Photoshop? Och på vilket värde brukar ni ställa in den oskarpa masken isåfall?

Om du ändrar en NEF-fil i Capture är det fortfarande samma fil.
Det du ändrar är den så kallade metadatan i filen, det vill säga en information som ligger vid sidan av själva bilden.

Om du öppnar en fil i Camera RAW(CS) struntar den i att du ändrat metadatan i Capture, så det är samma sak som att du inte gjort någonting med filen alls.

Och om du öppnar den i Capture ligger ändringen kvar men den kan du ta bort så filen återgår till ursprungligt utseende.

Och hela tiden är det samma rådata, samma bild.

Jag vill ha enkelt.
Jag kör från RAW till JPG.
Tar in bilderna först direkt i filhanteraren/utforskaren.
Sen in i program - kontrast - skärpa - klar.
Och Nikon Wiew är ju ett program där det är det enda som går att göra. Verkar ju vara rätt epigt program.
PS/CS är har jäkligt många spakar. Men alltså, jag får inte till det. Det är mer att man inte får nån studs i bilden och förlorar i högdagrar i PS jämfört med NW. Och kontrast spakarna förändrar färgen också för mycket.

Ok. möjligen går det att sitta där och markera och pilla. Peta här och peta där. Men det är åtminstone inte jag intresserad av. Finns det bättre program så tar jag hellre det.

Synd att jag inte är nån som är bra på att förklara. Inte intresserad av datorspel.
Visst det kan vara kul att göra bilder i PS men då är det lika bra att fota JPG också.

Jag måste ner till kusten i dag. När jag kommer tillbaka ska jag lägga in bilder här så får ni se. I kväll eller i morgon.
Om ingen annan hinner före.
Mvh/-Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar