Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
RAW med Olympus 8080WZ + Brus
- Trådstartare mile
- Start datum
dl_4711
Aktiv medlem
mile skrev:
Jag var ute och provade att fotografera lite RAW med min olympus. Men jag märkte när jag kom hem att alla bilder var fulla med brus, mycket sämre kvalitet än de jag fotat samma kväll i jpg. Någon som vet vad detta beror på?
Om du tar bilder på högre ISO-tal kommer RAW-filerna att ha mycket mer brus än jpg-filerna, ja. RAW-filen är ju det som kommer direkt från sensorn, medan jpg-filen processats av kameran en hel del - bland annat genom kamerans egen brusreducering och uppskärpning. RAW-filen kommer också att ha högre detaljrikedom eftersom ingenting förstörts av de ovan nämnda processerna. Alla digitalkameror "leker" lite med bilden innan den blir jpg (även om du har neutrala inställningar i kameran), i synnerhet kompaktkamerorna.
Det är ju det som är en del av poängen med RAW: tar du RAW-filer kan du själv köra (förhoppningsvis ännu bättre) brusreduceringsfilter, uppskärpning och annan post-processing i efterhand - utan att kameran har påverkat filen. På detta sätt kan du själv bestämma hur mycket brus du vill reducera, hur mycket du vill skärpa bilden och hur mycket nivåjusteringar du vill göra - och förhoppningsvis få finare färgdynamik och högre detaljrikedom än om kamerans defaultvärden applicerats på bilden.
mile
Aktiv medlem
Ok. Låter vettigt, då berodde det nog på att kameran tog bort det mesta av det där bruset när jag körde jpg. Jag hade iso på auto. Så här i efterhand tror jag det berodde på att bilderna var underexponerade, det var nattliga bilder och jag använde nog för kort slutartid. Det blir ju lite brus i de nattbilder jag tar även om jag konverterar till jpg i kameran. Tack för svaren.
Jag provade olympus plugin till photoshop för att redigera rawbilderna, men tycker verkligen inte den var bra. "Previewen" som man fick av bilden medan man justerade var ju aldeles för liten, gick inte att se vad man gjorde. Har någon tips på andra bättre program/plugins för att redigera raw?
Jag provade olympus plugin till photoshop för att redigera rawbilderna, men tycker verkligen inte den var bra. "Previewen" som man fick av bilden medan man justerade var ju aldeles för liten, gick inte att se vad man gjorde. Har någon tips på andra bättre program/plugins för att redigera raw?