Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW-kovertering

Produkter
(logga in för att koppla)

Roger.W.

Avslutat medlemskap
Jag tänker börja med RAW och undrar vilket prgr till Elements 4 som är smidigt att använda och på svenska. Många tack på förhand om någon har ett bra tips. mvh Roger.
 
Det ingår ett utmärkt program för raw i Elements, det öppnar sig automatiskt om du öppnar en raw-fil. Har du en nyare kamera kan du behöva uppdatera. Senaste versionen heter Camera Raw ver 4.2. Du byter då ut den gamla camera raw versionen (3.2 låg som standard i mitt Elements 4) mot den nya. Kolla uppdateringar av Elements på på adobe.se. Sedan har du tillgång till samma raw-konvertering som Adobe Lightroom och PS CS 3, med vissa begränsningar i funktioner.
 
Hej Roger!
Använder själv Elements 4.0 svensk version och fotar Raw, är rätt säker på att till den här versionen av elements heter den senaste uppdateringen camera raw 3.7. Om man inte lusläser Adobes sida är det lätt att missa det här.Provade själv att lägga in camera raw 4.2 vilket inte funkade.

Hälsningar Micke.
 
Märkligt. Jag har också Elements 4.0 (för windows) och har uppgraderat till version 4.1, funkar utmärkt. Ver 4.2 har jag inte provat, men enda skillnaden mellan 4.1 och 4.2 är väl att än fler nyare kamerors raw-filer kan läsas.
 
The Camera Raw 4.2 plug-in is not compatible with versions of Photoshop earlier than Photoshop CS3 or versions of Photoshop Elements earlier than Photoshop Elements 4.0 for Macintosh or Photoshop Elements 5.0 for Windows. The latest versions of the Camera Raw plug-in available for previous Adobe software titles are listed below:

Mac


Photoshop CS2: Camera Raw 3.7

Photoshop Elements 3.0: Camera Raw 3.6


Windows


Photoshop CS2: Camera Raw 3.7

Photoshop Elements 4.0: Camera Raw 3.7

Photoshop Elements 3.0: Camera Raw 3.6

Hej Magnus!

Stycket ovanför kopierade jag från Adobes suportsida.
Men fungerar 4.1 för dig så får väl Roger prova, fungerar det inte kör 3.7.

Hälsningar Micke.
 
Ja, jag såg texten på Adobes sida men tänkte jag ändå skulle testa - och så funkade det! Kan det handla om någon "anti-bugg" i Windows Vista kontra Elements 4.0?! Jag kommer inte att fråga Adobe;)
 
Kör CS2 och har en Canon 400D, laddade ner ver. 3.7 av camera raw och det funkade fint. Har beställt en 40D och fick låna en dito men dessa raw filer kunde inte öppnas i CS2, såg att ver 4.2 stödde 40D men måste jag byta till CS3 då?? enl texten hos adobe så är 4.2 endast compatibel m CS3 samt elements 5. ?!?

Tacksam för svar.

Mikael
 
Korrekt Mikael

Jag kör 40D-RAW med ACR 4.2 på PSElements 6.0; funkar bra, men som alla nya program, kravet til datorkraft ökar.....
/Erik J

Edit, add.on: Lightroom 1.2 och PSE 6.0 kommer i.a.f. mycket långt med, men Library/Organizer är nummret intill idioti.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.