ANNONS
Annons

RAW + JPG och färgrymder

Produkter
(logga in för att koppla)

Sirre

Aktiv medlem
Om jag har förstått det rätt så lagras RAW-bilden helt som den är och utan att tilldelas någon färgrymd. Om man då ställer in kameran på att samtidigt lagra en JPG-bild i sRGB så bör man få en bild som man kan enkelt kan hantera för visning på skärm. Photoshop CS2 har jag i övrigt inställd för att jobba i Adobe RGB och jag har profilerat skärm och skrivare. För de bilder som jag vill göra mera med blir det justeringar i RAW-konverteraren, öppnar sedan i PS med Adobe RGB som profil och sparar som TIFF när jag är klar med bilden för utskrift.Hela resonemanget hänger alltså på att det inte skall finnas någon tilldelad färgrymd i RAW-bilden. Då får jag ju i så fall en enkel och färdig sRGB i den samtidiga jpg-bilden.

Jag tänker mig alltså att förenkla arbetsflödet genom att ställa om kameran till sRGB i stället för Adobe. Har jag tänkt rätt eller är jag på fel spår? Vad säger ni som är klokare?
 
Färgrymd för råfilen (eller rättare sagt resultatet efter konvertering) ställer du in i råkonverteraren. Så du kan göra precis som du säger.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.