Annons

Raw+jpg - Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

chrullo

Aktiv medlem
Hola!
Fotade en konsert i afton, hade kameran inställd på RAW+Fine JPG. När jag kommer hem, efter att ha fyllt ett 2GB CF-kort med ~200 bilder (10mb/bild?) så ser jag till min stora förvåning att det ligger två JPG-kopior av var bild på 2-3mb/bild. Jag får inte den här ekvationen att gå ihop, och framförallt får jag inte tag på mina RAW-bilder. VAD GÖRA?!
 
Hur hämtar du bilderna?

Kopplar du kameran till datorn eller läser du direkt ifrån kortet med kortläsare?

Kopierar du filerna eller använder du nått program som kan tänkas konvertera RAW-filerna till jpg?

--
DaJ
 
Kör alltid kortläsare och hämta bilderna manuellt till nån mapp på datorn....helt klart bästa sättet att vara säker att det du ser på minneskortet är vad som finns.
 
Gaffling?

Hej!
Jag är lite osäker på hur jag ska förklara/gissa vad som hänt. Om du ställer in kameran på att gaffla bilderna mellan olika exponeringskompensationer (eller om det var vitbalanser) så tar kameran flera bilder har jag för mig. Sedan kan du kanske också ha ställt in färgkorrigeringen också...

Hittade det här som teknisk beskrivning för Canon 20D.

WB bracketing
• +/-3 levels
• 3 images
• blue/amber or magenta/green bias

Det blir alltså tre bilder, men du fick ju två? Nja det är lite konstigt. Kolla i alla fall vilka inställningar du hade på kameran.

Om du inte hittar RAW-bilderna så blev det nog inga, tyvärr.
 
Har ju tyvärr ingen kortläsare. Men förra gången jag skulle få tag på mina RAW var jag tvungen att köra connection -> normal "show hidden files" och dra över dem manuellt. Jag har ingen färgkorrigering inställd på kameran , inte någon bracketing heller. RAW+Fine JPG, P-1, WB K @ 2800. That's it.

Hade behövt RAW-filerna :)
 
En försiktig liten fråga

HAr du provat att använda Canons programvaror för att föra över bilderna från kameran till datorn?
Det verkar som många är allergiska mot det.
 
Re: En försiktig liten fråga

Enicar skrev:
HAr du provat att använda Canons programvaror för att föra över bilderna från kameran till datorn?
Det verkar som många är allergiska mot det.

Det tråkiga är väl att det måste göras på varje dator. Man vill ju helst inte installera Canons mjukvara på någon kompis dator t ex. Kortläsare låter som den mest flexibla lösningen.
 
haha, jag ÄR allergisk mot det mesta "nybörjar" program. har t.om. klassigt win2k utseende och alla "häftiga funktioner" avstängda på mitt winxp för jag gillar verkligen inte den så kallade användarvänligheten som bara strular till det.
men jag skall göra ett försök och importera med det programmet. grejen är den att jag har fotat RAW förut och det har inte varit några problem att få in bilderna, så det va nog bara min kamera som är allmänt störd...
 
Det är förstås sant att om man jobbar på olika datorer så är det enklare att bara läsa från kortläsare. Det är ju snabbare också än att läsa från kameran och så spar man batteriet.
Jag använder i alla fall medföljande programvaror från Canon för att tanka över bilderna. Sen kan man ju ta vad man vill för rawkonverteringen.
Zoombrowser är rätt OK för att göra en första koll på bilderna om man plåtar raw +jpeg och det är praktiskt att göra första gallring eftersom raw + jpeg ligger där så fint bredvid varandra när man vill markera för att kasta bort.
Men det görni som ni själva vill . citat Kurt Olsson
 
Har lekt lite med min kamera nu. Inga problem att få ut en RAW bild om jag fotar just RAW och inget annat. Vet inte om det har något med min firmware (2.0.3) att göra. Men jag kan verkligen inte få ut någon RAW om jag fotar RAW+JPG. Attans...
Blir till att köpa sig en D200 istället hehe :)
 
Jag tror det inte är kameran som felar...utan att det ändå på nått sätt döljs, försvinner eller konverteras när du öppnar filerna med nått program.

Aldrig hört något förr om att en 20D skulle kunna fela på det viset nämligen..och det verkar rätt otroligt.

Men om det är nått fel så är det ju garantiärende...om den inte är äldre än två år iaf.
 
ChiPs skrev:
Varför fotar man RAW+JPG öht?

Helt enkelt för att man då har tillgång till jpg om man snabbt vill ladda upp nå´t att visa när man kommer hem (eller slänga ut på en hemsida, eller vad de nu kan finnas för behov), så kan man i lugn och ro ta hand om RAW-konverteringen senare för de bilder man vill göra lite mer av.
 
chrullo skrev:
Hola!
Fotade en konsert i afton, hade kameran inställd på RAW+Fine JPG. När jag kommer hem, efter att ha fyllt ett 2GB CF-kort med ~200 bilder (10mb/bild?) så ser jag till min stora förvåning att det ligger två JPG-kopior av var bild på 2-3mb/bild. Jag får inte den här ekvationen att gå ihop, och framförallt får jag inte tag på mina RAW-bilder. VAD GÖRA?!

Jag plåtar alltid RAW+JPG och samma sak händer mig när jag tar bilderna direkt ifrån min 350D via usb. Men det funkar när jag tankar över bilderna via kortläsare eller PD70.
 
Märkligt. För jag plåtade en bild i RAW och då fanns den där när jag körde USB PTP. Det som är mest konstigt är att platsen på CF-kortet va 1.2GB / 127bilder. Den ekvationen är ju inte så svår, alltså borde det funnits en RAW + JPG, bara det att jag inte kunde komma åt den. Men men, får fota RAW tills jag köper mig en liten kortläsare.

Hehe, såg nu att jag råkade starta den här tråden i lite fel kategori...
 
Inte märkligt.. bara det att man inte kan se RAW-filerna i utforskaren.. Om man däremot kör Windows update och uppdaterar systemet så skall det fungera. fast bäst är att använda det medföljande programmet...Den senaste versionen av EOS Utility fungerar riktigt bra...
 
vad menar du med "se", menar du som miniatyr eller bara se .CR2-filen?
jag kör med details och "common fileending" så jag har inga direkta problem att se "RAW"-filerna. Men tydligen så bör man väl ha CF-läsare eller Canons Viewer-prog. Har installerat det sistnämnda så jag skall experimentera lite. Tyvärr så formaterade jag det minneskortet med jpg+jpg på men det gör inget så här i efterhand.
 
sådär, har köpt en kortläsare, och nu fungerar det strålande. eg behöver jag inte fota RAW+JPG. men man saknar alltid RAW när man bara fotar JPG, och så saknar man JPG när man fotar RAW :)
 
Samma problem här..

Satte min 350D på RAW + JPG och gav mig ut och fotade.
Väl hemma körde jag USB mellan dator/kamera körde utforskaren för att titta/föra över bilderna.

Mycket märkligt dock...
Det fanns 20 JPG-bilder.
Det fanns 3 st CR2-bilder.
Det fanns 17 st JPG-kopior där jag borde ha sett CR2-filer.

Att jag ser CR2 på några bilder och andra inte är väl ändå knepigt.
Är det endast kortläsare som fixar detta eller kan jag komma runt det med USB direkt till kameran?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.