Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW import

Produkter
(logga in för att koppla)

JOhlsson

Avslutat medlemskap
Efter en stunds letande utan att hitta vad jag sökte...

När jag importerar RAW (NEF) i antingen Lightroom eller Bridge CS3 ser jag att bilderna "uppdateras" efter en stund. Jag tycker det verkar som om Adobe ändrar vitbalansen mm. till någon form utav neutralt läge.

Min tanke är ju att ta bilden så som jag vill ha den direkt ute på "fältet" och endast redigera hemma om det behövs.

Är det någon iställning jag har pillat på eller kan jag inte få med mig övrig info från kameran vid RAW import. Det hjälper inte att för importer till Picture projekt och sen arbeta vidare i de program som jag tycker fungerar för mig.

Johan
 
Den första bilden du ser är RAW filens inbäddade jpg som visas som du ställt in kameran. Kamerainställningar avser jpg filer behandlade i kameran. Den uppdaterade bilden du ser efter en kort stund är Lightrooms/Bridges (ACRs) tolkning av RAW filen när den bygger sin preview. Även om LR/ACR kan läsa vitbalansen som finns taggad i filen, kommer den inte att vara exakt som kamerans vitbalans eftersom Adobe använder andra algoritmer än Nikon vid beräkningen av RAW filen.

Jag förmodar att Nikons egna RAW konverterare, precis som Canons, använder kamerainställningarna som startvärden, men det gör inte tredjepartskonverterare annat än att de försöker återskapa kamerans vitbalans, med varierande framgång. De enda inställningar av värde vid fotografering i RAW format är tid, bländare och ISO. De kan du inte ändra efteråt.

Det finns ett fall när det kan vara värdefullt att fippla med kamerainställningarna även då man plåtar i RAW. Histogrammet på kameran som visar om högdagrarna klipper i någon av RGB kanalerna, baseras på jpg filen. Genom att ställa in kameran i något neutralt läge, med låg kontrast och utan skärpning, undviker man att kameran signalerar överexponering för tidigt. RAW filen har lite mer utrymme än jpg filen i detta avseende och RAW filer ska inte underexponeras.

Vill man köra både RAW+JPG samtidigt fungerar det sistnämnda givetvis mindre bra. Vill man ha en bild som så nära som möjligt liknar jpg bilden, bör man nog använda respektive kameratillverkares egna programvaror.

Men, med lite träning kommer du att kunna skapa en bild i Lightroom/ACR som i det närmaste överensstämmer med hur bilden ser ut via Nikons RAW konverterare och det startläget kan du spara och använda för alla dina andra NEF-filer om det är det utseendet du eftersträvar.

Mvh/Lars-Erik
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.