Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW funkar inte på 30D.

Produkter
(logga in för att koppla)

Wicca

Aktiv medlem
Jag var ute och fotade idag, mest i JPG, men tog några RAWbilder på slutet för att se om jag kunde göra nått liknande HDR(hade inte stativ med).

Men när jag laddat in bilderna i datorn så visas alla som JPG. Varför, och hur fixar jag det?

Tack
 
Kan det vara att du endast importerat dina jpeg? Kolla enheten för minneskortet och kopiera manuellt...
 
Det är inte så att du ställde in RAW i "kreativa zonen" (p, tv, av, m...), och sen bytte till något av inställningarna i "baszonen"? Då ändras det automatiskt till jpeg, men ändras tillbaka till RAW när man åter använder något i "kreativa" zonen.

Annars vete tusan...
 
Nejdå, körde helmanuellt när jag tog bilderna. har nog aldrig ens vart inne på basiczonerna nånsin så jag tror knappast att det skulle vara någe sånt...
 
Du måste använda Canons egna programvara för att få ur RAW-filerna ur kameran om du nu inte använder en minneskortläsare.

Mvh Adam
 
radaradam skrev:
Du måste använda Canons egna programvara för att få ur RAW-filerna ur kameran om du nu inte använder en minneskortläsare.

Mvh Adam

Där har vi nog haken på saken. Ska prova att installera den när jag kommer hem från Danmark idag.

Tack för all hjälp, hoppas det är detta.
 
Wicca skrev:
Jo, bilderna är med, men dom visas som JPG och dom är lika stora som JPG.

Hur menar du att de "visas som" JPG?
Har de de *.jpg i filhanteraren?

Behövs mer info om vad du gjort och hur:

På vilket sätt "ser" du att de är i jpg-format?
Vad använder du för program för att se bilderna?
Vad ser det i filhanteraren?

Hur förde du över bilderna? Kameran ansluten till datorn eller via läsare? Vilket program för att föra över?

Vad finns kvar på minneskortet?
 
Senast ändrad:
Jag har varit med om nästan samma sak.
Jag fotade en kör i raw+jpg. När jag sedan drog över alla bilder (ej med canons egen mjukvara) så blev alla jpg. Så då hade jag dubbla jpgbilder i 2mpx som jag inte kunde använda.
Så jag tror mycket väl att det kan vara att du måste använda EOS utility.
 
Installera Zoombrowser+Utility som kom med din kamera till att tanka ner. På Canons websida kan du sedan hämta nyaste varianten (man måste installera från cd först). Sedan kan du konvertera råfilerna med Photoshop CS2/3, DPP eller Rawshooter eller vad du nu vill. Har själv använt DPP tidigare som kan rekommanderas, men byter just nu till nya CS3. Använda inte Zoombrowser till detta! När du känner dig trygg i detta kommer du antagligen aldrig mer fota i jpg.

Till hdr har jag inte så många tips, men det gäller väl att ha samma vitbalans och övriga inställningar på alla bilderna. Ingen uppskärpning. Och så skall du nog ha stativ ;o)

Hälsningar, Thorsten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.