Annons

raw från 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

haakon

Aktiv medlem
Jag får inte upp mina raw filer från min 30d, har tidigare haft 10d där det funkade fint, kollat runt på forumen men inte hittat speciellt mycket hjälp, jag använder photoshop cs version 8.0.1 någon som kan hjälpa till med en länk till vad jag behöver tanka ner, hittar verkligen inte själv.
 
Det finns ingen versin av ACR (Adobe Camera raw) som stödjer 30D ännu. Du får använda Canons egna program. Canon Photo Proffesional som ligger på CDn som följer med.
 
Jag har nog inte sett någon här på forumet som säger att han/hon använder Canon Photo Professional. Finns det någon klar nackdel med programmet, typ att det ger sämre bildkvalitet, eller är det bara att det inte passar folks arbetsflöde? Eller ger andra konverterare mer kontroll? Jag själv är helt grön på detta med digitalfoto så..
 
Aha, ok, fick inte med den cdn på resan jag åkte iväg på samma dag som jag köpte kameran, men snart hemma igen så då får man grejja med bilderna då istället!

Tack för hjälpen
 
Men går det inte att få till så man kan se thumbnails i windows med dessa rawfiler alltså?
 
Du menar typ i utforskaren eller liknande? Antagligen inte, då tydligen t.o.m. acr har problem att läsa filerna. Har ingen aning om man brukar kunna få windows att läsa canons raw-filer, men om det är så att det har funkat med 20D innan så lär det funka med 30D ganska snart iaf.
 
Microsoft har en RAW Image Viewer som går att ladda hem från deras hemsida.Den läser .CR2 från 20D,men vet inte om den klarar filerna från 30D än.Testa att leta upp och dra hem den.
 
jAk skrev:
Jag har nog inte sett någon här på forumet som säger att han/hon använder Canon Photo Professional. Finns det någon klar nackdel med programmet, typ att det ger sämre bildkvalitet, eller är det bara att det inte passar folks arbetsflöde? Eller ger andra konverterare mer kontroll? Jag själv är helt grön på detta med digitalfoto så..

Jag vet inte om det ger sämre/bättre bildkvalitet än något annat utan det är nog mer beroende på vilket sätt man arbetar och vilket program man har vant sej vid att använda.Jag brukar själv använda DPP och tycker att det funkar alldeles ypperligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.