Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Raw-format i photoshop cs

Produkter
(logga in för att koppla)

SimonPaulin

Aktiv medlem
Tjena!

Jag har en Fujifilm finepix s5000 som kan fota i raw-format. Men jag kan inte få PS CS att läsa raw-filerna. Hur kommer det sig? är det jag som gör något fel eller är det något spec. med fujis raw-filer?

/Simon
 
Hmm.. jag tankade ner updat:en men det funkade inte... när jag försöker öppna en raw fil står det bara att probgrammet inte kan göra det, eller något i den stilen.

Hjälp?

/Simon
 
SimonPaulin skrev:
Hmm.. jag tankade ner updat:en men det funkade inte... när jag försöker öppna en raw fil står det bara att probgrammet inte kan göra det, eller något i den stilen.

Hjälp?

/Simon

Läs instruktionerna noga, du ska kopiera in en fil i PS's pluginsmapp (och flytta bort den gamla).
 
Har Du provat att använda Fujifilms egen mjukvara som följer med kameran. Jag fick med den när jag köpte min 5000. (RAW file converter le) Jag var lite fundersam om hur jag skulle använda den i början men när man (jag) lärt sej den fungerar den alldeles utmärkt. Jag hade f.ö. ett hellsike innan jag fick det att fungera i P.S. Följ annars de bra inlägg du fått på Din fråga.
 
mm... jo jag har fujis egna och har använt det, men det är så trist att byte mellan programen (antar att jag är lat).

Jag har gjort med filerna precis som man ska. Var ju iofs inte så mycket om jag förstod det rätt. tanka-öppna-flytta tillplugin mappen-skriv över...

Jaja... jag kanske får nöja mig med raw-file converter.

/Simon
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.