lars2
Avslutat medlemskap
Det bästa hade ju varit om fotograferna krävt öppna standarder för de filformat de skall fotografera i. Fotografer har ju varit ganska bra på att ta till vara sina rättigheter vad gäller bilden gentemot förlag, tidningar och i allmänhet.
Jag vet inte vad deras organisationer gör men att ha öppet dokumenterade filformat torde vara ett synnerligen viktigt inslag i fotografens rättighet till den bild som skapats.
Adobe och inte minst folk som Dave Coffin ägnar sig åt piratverksamhet när de ”reverse engineer” kameratillverkarnas skyddade filformat. I dagens klimat med alltmer höjda ribbor för skydd av immateriella rättigheter torde ”reverse engineering” av råbildformaten vara ett gränsfall som man ser genom fingrarna på.
Iofs om man vill var säker på att hålla sig på de immateriellarättigheternas smala väg kan man ju alltid använda kameratillverkarens råkonverterare och göra en 16 bitars tiff för och ha som ”original” för vidare bearbetning. Dvs så länge kamera tillverkaren tillåter detta och de har stöd för sina gamla kameror och filformat i sina konverterare.
Jag vet inte vad deras organisationer gör men att ha öppet dokumenterade filformat torde vara ett synnerligen viktigt inslag i fotografens rättighet till den bild som skapats.
Adobe och inte minst folk som Dave Coffin ägnar sig åt piratverksamhet när de ”reverse engineer” kameratillverkarnas skyddade filformat. I dagens klimat med alltmer höjda ribbor för skydd av immateriella rättigheter torde ”reverse engineering” av råbildformaten vara ett gränsfall som man ser genom fingrarna på.
Iofs om man vill var säker på att hålla sig på de immateriellarättigheternas smala väg kan man ju alltid använda kameratillverkarens råkonverterare och göra en 16 bitars tiff för och ha som ”original” för vidare bearbetning. Dvs så länge kamera tillverkaren tillåter detta och de har stöd för sina gamla kameror och filformat i sina konverterare.