Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW-filerna (EOS 40D) ej läsbara i CS2/Bridge!

Produkter
(logga in för att koppla)
tannler skrev:
Min fetning i citatet. Jag är mycket tveksam till att det kan fungera - EOS 40D levererar *.CR2-filer och de stöds inte av CR3.7 el. CS2, precis som Du själv läst Dig till. Som vanligt gäller dock - under inträffar från tid till annan, men jag vill se dem för att tro på dem.

Jag inte bara har läst mig till att det inte funkar! Jag har också testat själv! Det funkar kort och gott inte på min pc.

Dock verkar Robert Forslund (se nedan) ha fått det att funka! DET har jag läst mig till! ;-)

robban.f skrev:
Hej !

Jag köpte 40D för 2 veckor sedan. Tömmer minneskortet med SanDisk kortläsare. Inga problem att öppna bilder i CS2/Bridge.

Mvh Robban

Mvh!
// Niklas
 
Freddyfred skrev:
Prova att i CS2 ga till Help>Updates sa skall CS2 ladda hem nya definitioner av RAW filer till din 400D. Har sjalv en 400D och CS2 och de funkar utmarkt ihop efter att jag gjorde updatering.

Kameran jag har är 40D (dvs. ersättaren/efterföljaren till 30D) inte 400D. Lätt att se/läsa fel det skiljer ju bara en nolla (0) i beteckningen!

Mvh!
// Niklas
 
Verkar till sist och syvens som Lennart Sjöbergs alternativ är de som gäller (se sidan 1 i denna tråden)!

Mvh!
// Niklas
 
DPP och/eller DNG

Det finns åtminstone två utmärkta vägar att gå för att ta hand om RAW-filer från 40D.

Om man använder PS CS 2 så behöver man inte uppgradera till CS 3 eller lightroom.

DPP som följer med EOS 40D är en utmärkt konverterare. Man kan välja att direkt från programet konvertera till PS (bilden öppnas i CS 2). Eller spara bilderna t.ex i TIFF.

En annan väg är att skaffa sig Adobes DNG-konverterare (ladda hem från Adobe) och att konvertera filerna direkt från minneskortet till hårddisken. Sen bearbetar man dem precis som vanligt i Bridge och CS 2.
 
Re: DPP och/eller DNG

J O Härnström skrev:
Det finns åtminstone två utmärkta vägar att gå för att ta hand om RAW-filer från 40D.

Om man använder PS CS 2 så behöver man inte uppgradera till CS 3 eller lightroom.

DPP som följer med EOS 40D är en utmärkt konverterare. Man kan välja att direkt från programet konvertera till PS (bilden öppnas i CS 2). Eller spara bilderna t.ex i TIFF.

Så får jag göra idag men det kräver att jag konverterar ALLA bilder som jag vill ge nyckelord eller bedömma (stjärnor/färger) eftersom jag inte kan se bilderna i Bridge!

Jag är hyfsat noga med att just ge nyckeord eftersom det blir ohanterbart efter et ttag om jag skall lta reda på en bild!

Eller har jag missat något!?

J O Härnström skrev:
En annan väg är att skaffa sig Adobes DNG-konverterare (ladda hem från Adobe) och att konvertera filerna direkt från minneskortet till hårddisken. Sen bearbetar man dem precis som vanligt i Bridge och CS 2. [/B]

Vilket kräver att jag konverterar filerna till vilket format, TIFF? I så fall måste jag väl lagra två olika format av samma bild för att i framtiden kunna editera *.CR2 filerna och samtidigt ha sökbara nyckelord redan idag, eller?

Mvh!
// Niklas
 
Min uppfattning är att Du fattat rätt - både Qpict i gamla iView katalogiserar RAW. iView kan vara knepigt eftrsom utvecklingen dog när MS tog över och gjorde lull-lull-kolossus av det. 40D fanns ju inte då. Kolla.

Qpict lever och uppdateras, är svenskt (Rune Lindman) och kostar USD35.
 
Re: Re: DPP och/eller DNG

NiklasÖ skrev:
Så får jag göra idag men det kräver att jag konverterar ALLA bilder som jag vill ge nyckelord eller bedömma (stjärnor/färger) eftersom jag inte kan se bilderna i Bridge!

Jag är hyfsat noga med att just ge nyckeord eftersom det blir ohanterbart efter et ttag om jag skall lta reda på en bild!

Eller har jag missat något!?



Vilket kräver att jag konverterar filerna till vilket format, TIFF? I så fall måste jag väl lagra två olika format av samma bild för att i framtiden kunna editera *.CR2 filerna och samtidigt ha sökbara nyckelord redan idag, eller?

Mvh!
// Niklas





Man kan ju spara originalfilerna på extern hårddisk eller bränna dem på DVD (om behovet finns)

Efter konvertering till DNG kan man nog behandla filerna i stort sett på samma sätt som om de vore CR2-filer. Sortera, gallra, sätta sökord etc.i Bridge.

Jag antar att DNG-filer är lika framtidsskyddade som CR2-filer, möjligtvis har DNG-filer en bättre framtid? Det kan man väl bara spekulera i.
 
Ett alternativ är att införskaffa ett äldre Elements. Jag har Elements 4 och det går att uppdatera till Camera Raw version 4.2 som lär kunna läsa Canon 40D:s raw-filer. Men det kanske du ser som en nedgradering. Annars förstår jag inte riktigt vitsen med att ha raw-filernas titt-bilder i Bridge (liknar väl mycket Sorteraren i Elements), är inte det knöligt? Jag lägger enbart konverterade bilder i Sorteraren, raw-filerna bränner jag ned på skiva.
 
Magnus Edström skrev:
Ett alternativ är att införskaffa ett äldre Elements. Jag har Elements 4 och det går att uppdatera till Camera Raw version 4.2 som lär kunna läsa Canon 40D:s raw-filer. Men det kanske du ser som en nedgradering.

Bryr mig inte riktigt om vad som anses vara "Top of the line" utan är ute efter något som är smidigt och lättarbetat!

Magnus Edström skrev:
Annars förstår jag inte riktigt vitsen med att ha raw-filernas titt-bilder i Bridge (liknar väl mycket Sorteraren i Elements), är inte det knöligt? Jag lägger enbart konverterade bilder i Sorteraren, raw-filerna bränner jag ned på skiva. [/B]

Tja, jag har ju inget annat att jämföra med så jag vet inte om det är knöligare än något annat! Är det det?

Sparar du din RAW-filer på flera CD--skivor eller kopierar du dem till en plats (CD-skiva) och slänger sedan filerna på din HD!? Hur blir det då med en backup?

Vet inte vad som är bäst/enklart/funkionabelt. Följer bara ett arbetsflöde rekommenderat av Scott Kellby från den Photoshop CS2 jag köpte för något/några år sedan. Verkade vara ett seriöst sätt att säkerställa att jag inte förlorar mina bilder! men det kanske finns bättre/enklare och lika säkert sätt!? Upplys mig! ;-)

Mvh!
// Niklas
 
Ja, jag bränner raw-filerna på CD eller DVD, från döpta månads-mappar i windows. Konverterade bilder, till Jpeg, lägger jag i andra månads-mappar och bränner efterhand. Raw-filerna spar jag på hårddisken högst ett par månader. När jag böt dator lade jag ned Jpeg-biler från de senaste åren som proxy-filer (titt-bilder) i Elements Sorterare. Märkte då att ca 1 av 500 brännda bilder var korrupt/ej läsbar. Sannolikheten för att samma bild är korrupt både i raw-format och Jpeg är m a o jäkligt liten, men finns förstås. Jag beställer även regelbundet pappersbilder från Crimson.se. (12,7 ggr 19 cm för albumbilder). Hade jag haft foto som yrke hade jag varit mer ambitiös med back-up:en.

Mitt sätt funkar bra för mig, dock inte säkert för dig. Som jag förstår det använder du Bridge för att märka och sålla bland raw-bilderna - då funkar inte mitt sätt något vidare eftersom jag hämtar bilderna till Sorteraren först efter konvertering. Det är de färdiga bilderna jag vill se där. Sållning etc gör jag i kameran eller i windows. Taggning av bilder gör jag bara mycket grovt. Har hämtat ett miniprogram hos microsoft som gör att jag kan se raw-filerna i windows, finns säkert något liknande för Canon (jag har Nikon). Har du råd kan nog Lightroom vara något för dig, verkar rätt smidigt på att hantera stora mängder raw. Vad gäller Elements Camera raw bör du vara medveten om att den som är van vid "stora" PS säkert kan sakna vissa funktioner. Elements har endast de två grundläggande flikarna, men man klarar sig långt med dem. Camera-raw version 4 har bl a högdageråterställning och andra bra reglage - nästan otroligt att Adobe bjuder Elements-användare på sådana godbitar, men bara att tacka och ta emot.
 
En allmän kommentar - RAW formatet är helt unikt för varje kameramodell. Om inte programmet har särskilt stöd för den aktuella modellen går det inte att konvertera.
Oftast släpps patchar och uppdateringar väldigt snart efter, eller samtidigt, med lanseringen av kameran.
 
Det som komplicerar saken är Adobes ensidiga beslut att inte göra CS2 kompatibel med nyare versioner av Camera Raw. Då spelar det inte så stor roll om de nyare versionerna hela tidens uppdaters.
 
Magnus Edström skrev:
Hade jag haft foto som yrke hade jag varit mer ambitiös med back-up:en.

Hmm, kanske är det en mani hos mig att samla på mina bilder!??? Jag har foto som hobby och har inga ambitioner att tjäna pengar på mina bilder, ibland är det knappt jag vill ha dem själv! ;-) Skämt o sido. Jag sorterar ut mina bilder i minst två faser:

1.) I kameran i anslutning till fototillfället.
2.) Direkt efter import till datorn (Bridge eller Zoombrowser beroende på vad jag för tillfället känner för).

Ev. gör jag ytterligare en rensning någon dag senare när man smällt intrycken och aningen mer kritiskt ser på sina alster! ;-)

Jag spar med andra ord bara bilder jag tycker är värda att sparas på. Dvs. ALLA bilder jag tar uppfyller inte mina lågt ställda krav!


Magnus Edström skrev:
Har du råd kan nog Lightroom vara något för dig, verkar rätt smidigt på att hantera stora mängder raw. [/B]

Vet i dagsläget inget (väldigt lite) om Lightroom men har nu, tack vare er, fått upp ögonen för detta program. Har laddat ner testversionen och skall försöka mig på det ett litet tag och se hur jag tycker det funkar för mig. Har ingen aning om priset på det men eftersom du skriver som du gör så kostar det väl en slant kan tänka!

Mvh!
// Niklas
 
Jag får be om ursäkt. Visst hade ni rätt och jag hade fel.
Tog bilder under semester med både 400D och 40D och hade blandat filerna i samma mapp. Det går INTE att öppna RAW-filerna från 40D i PS CS2/Bridge.
 
Fungerar väl om du tankar hem senaste DNG-konverteraren från adobe?? Tror det ärenda sättet att få det att fungera med cs2, rätta mig någon om jag har fel.
 
Om du bara är ute efter att kolla bilderna för att sortera ut/sortera bort bilder så kan du ladda ner gratisprogrammet Faststone (FastStone.org). Det ska kunna presentera .CR2-filer på olika sätt, bl. a. genom en preview-bild som kameran skapar i vissa fall (jag har inte provat, använder ORF och PEF och det funkar).

Låt inte lura dej av det färggranna utseendet på programmet när du öppnar det första gången, det går att ställa om på massor av sätt inklusive utseendet. I settings väljer man på två ställen, dels under RAW, dels under Associations vilka filer som ska kunna öppnas, och hur.

Programmet har en hel del finesser med batchkonvertering, snabbvisning av begränsad exif (man drar bara muspekaren till kanterna så hoppar det fram menyer och information.), sortering av bilder på olika sätt, en utmärkt beskärnings- och omsamplingsfunktion och enklare justering av gamma, färg, kontrast mm.

Det går att koppla ett redigeringsprogram, PS t.ex. till Faststone så att när man har en bild markerad på "ljusbordet" trycker man bara på "E" på tangentbordet så öppnas bilden i PS.

För att det ska fungera som man vill måste man dock lägga ner lite jobb på att experimentera sej fram till de inställningar som passar ens eget sätt att jobba på. Jag värderar högt att jag slipper binda mej till något databasprogram, det här programmet fungerar ungeför som utforskaren men med ett viktigt undantag: Drar man filer mellan enheter så kopieras inte filerna utan flyttas. Vill man kopiera så gäller det att trycka på "ctrl". Att döpa om filer och mappar i programmets utforskarfönster fungerar inte heller som i den riktiga utforskren.

Programmet fungerar utmärkt att köra slideshow med i en digitalprojektor. Duken är svart tills man trycker på "Play", då går första bilden upp i fullskärm direkt och man slipper visa sitt belamrade skrivbord...
 
Jag ska förtydliga mitt inlägg en smula. programmet heter FastStone Image Viewer och jag har V 3.2.

Jag använder bara raw undantagsvis, men provade nyss att importera raw-filer från min Pentax (PEF) med programet som då skapar en mapp och sorterar på månad och datum. (Vanligen laddar jag ner bilder med kortläsare eftersom Pentaxen har en annan usb-sladd än de övriga grejerna) Jag markerar en .pef och trycker på "E" på tangentbordet och vips så öppnas .pef-filen i CameraRaw (i CS3) för tillfixning fast jag inte har ställt in så, jag har bara CS3 inställt att öppna på "E". Ännu enklare än jag trodde faktiskt. Hmm, det kanske blir mera raw nu...
 
Filformatet på RAW-filerna från kameran är *.CR2 och varken Bridge eller PS kan läsa (känner igen) filerna!

// Niklas


Jag har nyligen köpt en 450D och har upptäckt samma problematik med den.

Samtidigt kommer jag inte ihåg att jag fått ngn CD skiva tillsammans med
kameran?!? Vad ska följa med? och är det ngt vesäntligt som jag måste ha? Eller kan man klara sig med ngt annat? Kan man köpa den i efterhand?


Har använt mig av jpeg men skulle vilja köra med RAW i vissa fall
har ps-cs3 för editering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.