Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW-filer i Fotostation

Produkter
(logga in för att koppla)

abbe_B

Guest
Jag använder Fotostation 4.5 för att hålla koll på mina bilder. Men hur gör man smidigast för att hålla koll på sina RAW-filer m h a det programmet?

Jag använder en EOS 10D, och den ger ju alltid två filer när man kör i RAW-läge. Räcker det med att jag sparar filen med ändelsen .crw eller måste jag spara .thm-filen också. Vad används den till?

Problemet i Fotostation är ju att man inte ser någon förhandsvisning på .crw-filen.

Hur hanterar ni problemet?

abbe_B skrev:
Hur hanterar ni problemet?
Nikon skickade med Fotostation till D100. Jag kan inte heller se NEF-filer, för att jag ska få förhandsvisning på NEF måste jag öppna Nikon View. Windows XP klarar av att visa förhandsbilder av NEF i mapparna. Photoshops browsefunktion klarar det oxå.
Jag tror inte det går att lösa det själv i Fotostation, det kräver nog att de uppdaterar programmet.

thm-filen innehåller en tumnagel, det är den som används vid t.ex. visningen på LCD-displayen efter du tagit bilden.

Tumnageln används kanske för översiktsläget på LCD:n men jag tror inte den används för normal visning: Tex på min D30 är en .thm fil på 160x120 pixlar (tot 19200) medans LCD:n har 118000 pixlar. Kan ju iofs vara annorlunda på 10D, men det tror jag inte.

Japp.. helt tokigt av mig.. Skyller på den tidiga morgonen ;)

thm-filen innehåller exif-information och är egentligen en jpg-fil, med en annan ändelse. Exif-informationen blir tydligen tillförlitligare om man har kvar thm-filen tillsammans med RAW-filen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar