Annons

RAW-filer från 5DMkII resp 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

BengtNil

Aktiv medlem
Som så många andra så funderar jag också på vad ett byte från en 40D till en 5DMkII skulle innebära för mitt fotande. Dvs om det blir wow eller jasså...(med tanke på att prislappen är hygglig vid ett byte)

Finns det nån site där man kan ladda ner bilder i raw tagna på samma sorts motiv etc från både 5DMkII resp 40D för att på egen hand försöka avgöra om man ska byta eller stanna kvar i cropland?

Hette det Google sa du???

Suck...
Är det inte lättare att helt enkelt skita i att skriva någonting alls om du inte har nåt vettigt att dela med dig av

Tack för tips!!!

Har kollat samples på Dpr men hittar inga raw-filer. Jag skulle helst vilja hitta bildfiler med ung samma typ av motiv, ljus etc för att jämföra.

Är det inte enklare för dig att inte skriva någonting alls?

Här får man skit för att man är snäll och upplyser totalt ovetande människor om att det finns en sökmotor som har svar på det mesta - och det snabbare än att ställa en fråga i ett forum och vänta på att nån svarar. Det är tacken, det!

Här får man skit för att man är snäll och upplyser totalt ovetande människor om att det finns en sökmotor som har svar på det mesta - och det snabbare än att ställa en fråga i ett forum och vänta på att nån svarar. Det är tacken, det!

Det finns två sätt att upplysa om detta.
Ditt sätt, och ett trevligare sätt.

Kanske var ditt svar inte menat att låta som det gjorde, vilket jag isf ursäktar mig för.

/Tomas

Bengt - jag har kvar min 40D fortfarande, trots att jag är MkII-ägare "sedan länge". Jag kan ta några råformatsbilder om Du vill med dessa och lägga upp filerna någonstans.

Något speciellt Du är ute efter?

/ Kiwi

Men om folk inte får fråga om sådant på forumet som man kan googla eller som skrivits om förut, då skulle man ju inte kunna diskutera någonting. Förstår faktiskt inte vilken poäng med forumet du är ute efter då? Bara helt nya trådar som inte finns på nätet?

Men om folk inte får fråga om sådant på forumet som man kan googla eller som skrivits om förut, då skulle man ju inte kunna diskutera någonting. Förstår faktiskt inte vilken poäng med forumet du är ute efter då? Bara helt nya trådar som inte finns på nätet?

Det var ju inte frågan om en argumentation, utan en sakfråga (finns det nån sida som ...). Ett forum är en plats för diskussion. Frågor som har ett enkelt och konkret svar, som i det här fallet, besvaras bäst med verktyg som google. Det är ju givetvis inget att diskutera huruvida det finns sidor med exempel på raw-filer, utan snarare en fråga om att hitta dit.
Det var detta jag ville framhäva med länken till usegoogleffs.com.

Bengt - jag har kvar min 40D fortfarande, trots att jag är MkII-ägare "sedan länge". Jag kan ta några råformatsbilder om Du vill med dessa och lägga upp filerna någonstans.

Något speciellt Du är ute efter?
/ Kiwi

Stort tack för erbjudandet!

Har dock en 40D själv. Var som sagt ute efter om man kunde hitta "samma bild" tagen med 40D resp 5D2 och hyggligt jämförbar optik för att se vilken skillnad det skulle ge mig med mitt sätt att behandla och titta på mina bilder.

Hittade raw-filer från 5D2 via nalleg´s tips ovan (stooora bildfiler...) och har letat fram ung motsvarande motiv/ljussituation från egen produktion. Så nu sitter jag och funderar.

Stort tack för erbjudandet!

Har dock en 40D själv. Var som sagt ute efter om man kunde hitta "samma bild" tagen med 40D resp 5D2 och hyggligt jämförbar optik för att se vilken skillnad det skulle ge mig med mitt sätt att behandla och titta på mina bilder.

Det var nog sådana bilder han menade. Han har ju både 40 och 5-an

Fotar du ycket inomhus så är det min uppfattning att det kommer garanterat bli WOW om du har rätt gluggar.

Det var nog sådana bilder han menade. Han har ju både 40 och 5-an.

Jepp, det är korrekt uppfattat. I.o.m. att jag äger båda kamerorna, så finns det ju all möjlighet att ta "samma bild" med båda kamerorna för jämförelse.

Men det behövs inte längre, verkar det som. :)

/ Kiwi

Sorry!
Jag läste fel i hastigheten. Uppfattade det som att du hade 40D och en 1Dmk2...

Jag laddar mer än gärna ner "samma bild" från bägge kamerorna. Fotar framför allt utomhus/natur själv så gärna nåt åt det hållet om möjligt.

NP. Idag hinner jag dåligt, men i morgon borde jag ha mer tid. Jag tar några bilder och publicerar länkarna här, i fall fler är intresserade av att jämföra 40D med 5DMkII.

/ Kiwi

Då har jag lagt upp åtta råformatsfiler - fyra var från 40D respektive 5D MkII:

40D - bild 1
40D - bild 2
40D - bild 3
40D - bild 4

5DMkII - bild 1
5DMkII - bild 2
5DMkII - bild 3
5DMkII - bild 4

Observera! Filerna, särskilt från femman, är väldigt stora. De varierar mellan 10 och 30 MB stycket.

Det var tyvärr en ganska tråkig fotodag... En hård, vit vintersol sken och skapade bara skuggor och hårda kontraster. Dessutom hade jag inte så mycket tid, så det blev till att gå runt hörnan och fota lite i parken.

De tre första bilderna är tagna med ett stativ, för att så mycket som möjligt få bilder från samma position och med samma motiv. Den sista är tagen på frihand.

Använda gluggar: 17-40L och 70-200 2,8L IS. Uppenbarligen gör inte dyra kameror och objektiv en till bättre fotograf. ;)

/ Kiwi

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar