Bilden ska ju användas till något också, inte bara förvaras. Det blir ju inte så bra att publicera en bildserie i RAW-format. Vid t.ex. publicering på nätet så är det jpeg som gäller. Har du då fotat i RAW så måste du konvertera. Antingen gör du det manuelt vilket tar en viss tid för varje bild, eller så låter du ett program göra det automatiskt, vilket iallafall tar tid. Låt kameran göra jobbet istället. Ett exempel: Jag fotar teater. Det blir många bilder från varje föreställning, bilder som ensemblen vill se så fort som möjligt. Om vi räknar bort själva försorteringen, som ju tar ungefär lika lång tid oavsett filformat, så är jpeg:arna färdiga att användas direkt. Om jag använder RAW-filen så gör jag en enkel justering av nivåerna, beskär, brusreducerar,skalr till önskad storlek, skärper upp och till sist spar bilden. Mycket bättre resultat. Men jag hinner i snitt bara göra tio bilder i timmen, har jag då valt ut ca 100 bilder så blir jag sittandes hela dagen med konverteringen. Även om jag bara justerar nivåerna och sedan konverterar direkt från acr så tar det tid. För varje duglig jpeg så spar jag flera minuter, och med tanke på att det för mig ofta rör sig om flera hundra bilder så blir det mycket tid.