Annons

RAW bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

olle54

Avslutat medlemskap
Lite nybörjarfrågor......
På min kamera (EOS 50D) har jag inställt att den ska ta foto i RAW+JPG. När jag sedan laddar ner bilderna till datorn får jag bara bilder med ändelsen *.jpg. Hur ska jag veta vilka som är RAW filer eller ska dom ha någon annan ändelse. Det kanske är något fel i min inställning. Om jag utforskar min kamera från datorn så verkar det var dubletter av samma foton. Det tolkar jag som att ena bilden är i RAW formatet och den andra i jpg. Dom är lika stora och det står då bara "bildfil" när jag tittar på dom denna vägen. Så vilken är raw filen?

Drivrutinerna

Drivrutinerna till vadå, kameran eller menar du något av programmen på cd:n? Jag har Photoshop och Camera Raw på datorn.

Jag tror inte det. Jag har för mig att när jag kör på högsta kvalitet på Jpg på min D50 så ligger filerna på drygt 2 MP. När jag kör raw på samma kamera så ligger de filerna på ca 5 MB.

Du måste installera drivrutinerna till kameran. Antar att du pluggar in kameran i datorn istället för USB-läsare. Då blir det så.

/Stefan

Hur laddar du över bilderna?
Om du kör via en kortläsare och kollar på kortet med utforskaren ska dina raw-filer ska heta *.crw och bör ligga runt 15Mbyte ca.

Drivrutiner

Du måste installera drivrutinerna till kameran. Antar att du pluggar in kameran i datorn istället för USB-läsare. Då blir det så.

/Stefan

Har installerat EOS Utility nu och nu när jag laddar ner bilderna får jag med RAW bilderna också.
Va snabb ni var med svar! Toppen det här forumet.

ANNONS