Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Raster?

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Jag har laddat upp en och samma bild på tre olika websidor. På första och tredje sidan ser den ut som den ska, på den andra har det blivit ett riktigt markant rutmönster över hela bilden. Jag trodde sånt uppkom i samband med inscanning eller möjligtvis redigering och inte när man laddar upp den på websidor. Är detta vanligt och varför händer det? Skulle vara jätteglad för förklaringar.

Hel-lustigt. Du är den andra jag hört ha problem med detta. Ränder (moire'mönster) brukar upkomma pga. interferens mellan två regelbunda mönster, som ex. tryckt bildraster och scannerns regelbundna pixlar.
Kanske kan förminskning av bilden i ex. Photoshop spela ett spratt?...

Lustigt fenomen, men det är ju enkelt att avhjälpa genom att ladda upp bilden så liten att den inte skalas ner automatiskt.

Photoshop ska nog inte spela sådana spratt men uppenbarligen Pixelareas programvara...

Jo det är nog deras programvara som är boven. Knepigt i alla fall att det hände med den minsta bilden jag laddat upp...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar