Annons

Rangefinder/mätsökakare?

Produkter
(logga in för att koppla)

jrosen

Aktiv medlem
Kort fråga som gärna kan få ett fylligt svar, men vad är en rangefinder/mätsökar kamera?
 
En kamera som har någon form av avståndsmätning genom sökaren, kopplad till avståndsinställningsringen på optiken eller okopplad med överföring av värdet manuellt till optiken. Kameran saknar spegelhus och har alltså en genomsiktsökare. Sökarbilden får därför en parallaxförskjutning vid kortare avstånd och på mera avancerade kameror justeras detta steglöst och automatiskt när man vrider avståndsringen på optiken. För mätsökarkameror med utbytbar optik fälls olika ramar in i sökaren motsvarande brännvidden, antingen automatiskt eller manuellt.
 
hemsida för intresserade och entusiaster

Hej

Här finns en länk till en ammerikansk site med massor av info och forum om mätsökarkameror.

Det bör vara möjligt att finna en rysk FED 2 med det utmärkta objektivet Industar LD 55/2,8 för totalt ett par tre hundra på e-bay. Finns massor med info om dessa och andra ryska mätsökarkameror.


http://rangefinderforum.com/
 
När det gäller rysk mätsökaroptik skulle jag föredra normalen Jupiter 8 50mm/2 som är en kopia av förkrigsmodellen av Zeiss Sonnar. Man kan få tag i riktigt, riktig bra exemplar av Jupiter 8 till låga priser.
 
men köp inte sena varianten av jupiter 8

Ja Jupiter 8 är en mkt fin glugg, men om du skall köpa en så köp för all del inte den sena (svarta) varianten där bländaren saknar dels saknar "hacklägen" och dels har en har en bländarring som sitter på avståndsinställningsringen. Det är dels mkt svårt att se vilklen bländare man ställt in, inga snäpplägen och ofta måste du vrida på hela kameran för att se vad bländaen står på (bländarvärdena flyttar ju runt i takt med att du ändrar avståndet), och del är det ofta så att avståndsringen har en tendens att rotera med när man vider på bländaringen, tidsödande och elände att få allt att klaffa för att ta en bild med andra ord.

Äldre modeller av Jupiter 8 har bländarring som dels har klicklägen och dels är helt frikopplad från avståndsinställningsringen. (Jag tror att denna typ alltid är kromade.) Men som sagt det finna massor av info på Internet om dessa objektiv. Bara sök.
 
Canon har också tillverkat mätsökare. :)
Min Canonet QL17 GIII har ett fast objektiv: 40/1.7.
 

Bilagor

  • qlg3jpg.jpg
    qlg3jpg.jpg
    48.9 KB · Visningar: 984
Re: men köp inte sena varianten av jupiter 8

svwa skrev:

Äldre modeller av Jupiter 8 har bländarring som dels har klicklägen och dels är helt frikopplad från avståndsinställningsringen. (Jag tror att denna typ alltid är kromade.) Men som sagt det finna massor av info på Internet om dessa objektiv. Bara sök.

Hmm.. jag tror att det är så att _vissa_ äldre Jupiter 8 har bländarring med klicklägen (de äldsta?), men den vanliga(ste) krommodellen har så vitt jag vet inte det.

Min Canon 7 med Jupiter 8 nedan :)
 

Bilagor

  • crw_2060.micro.jpg
    crw_2060.micro.jpg
    43 KB · Visningar: 968
Graal skrev:
En kamera som har någon form av avståndsmätning genom sökaren, kopplad till avståndsinställningsringen på optiken eller okopplad med överföring av värdet manuellt till optiken. Kameran saknar spegelhus och har alltså en genomsiktsökare. Sökarbilden får därför en parallaxförskjutning vid kortare avstånd och på mera avancerade kameror justeras detta steglöst och automatiskt när man vrider avståndsringen på optiken. För mätsökarkameror med utbytbar optik fälls olika ramar in i sökaren motsvarande brännvidden, antingen automatiskt eller manuellt.


Åså kommer en så'n här messerwisser..beseermisser
eller vad det heter! :)

Och, vad gäller mätsökare och parallax,
det finns två typer av parallax! :)
Inre och yttre parallax!

Den yttre pallaxen fixar ofta sökaren på en bättre kamera, typ M Leica! :)

Men den inre parallaxen, den får vi leva med! :)

Och så för att försöka få litet fart på debatten,
mätsökarkameror, det är för riktiga fotografer!!!

/B

Ps. Måste berätta. Var för någon vecka sedan på en tidningsredaktion. En av fotograferna var inne och satt och fikade. Vi började prata. Han förvisade sin digitala grejer!
Värstingar!!
Berättade hur arbetet hade förenklats, bilder kunde levereras snabbare osv.

Så frågade han: Vad fotar du med?
jag drog ned blixlåset på jackan, visade M6:an...
Fotografen kollade höger/vänster, se'n sa han litet tystare, men med ett leende: En så'n har jag också hemma/privat! :)
 
Senast ändrad:
Jag retar mig också lite på min sena variant av Jupiter-8 som har bländarringen utanpå avståndsringen vilket kan medföra att man ibland råkar flytta avståndet när man ändrar bländare. Men den har ändå två bländarskalor så att man slipper vrida på kameran för att se vilken bländare som är inställd. Kanske finns det andra Jupiter-8 utan dessa dubbla bländarskalor? Att den saknar klickstopp är ingen nackdel som jag ser det utan ger mera exakt exponering. Fast vid snabba gatubilder hinner man sällan ställa in så exakt ändå. Min är en sen 70-tals-modell men den är inte svart utan kromad. Finns tydligen även kromade sena modeller då.

Wesserbisser Nisse.
 
Benganbus skrev:
Ps. Måste berätta. Var för någon vecka sedan på en tidningsredaktion. En av fotograferna var inne och satt och fikade. Vi började prata. Han förvisade sin digitala grejer!
Värstingar!!
Berättade hur arbetet hade förenklats, bilder kunde levereras snabbare osv.

Så frågade han: Vad fotar du med?
jag drog ned blixlåset på jackan, visade M6:an...
Fotografen kollade höger/vänster, se'n sa han litet tystare, men med ett leende: En så'n har jag också hemma/privat! :)

Det var nästan dagens bästa va? Jäkligt kul historia :D

mvh johan
 
Jag drömmer fortfarande att min Bessa R2 ska bli så här. Har inte skaffat adaptern för Zeiss-optiken ännu, köpte ett par grymt bra hyrskidor av märket Salomon Streetracer SRP som gick som på räls nedför slalompisten på Isaberg samt ett par stabila slalompjäxor istället (skäms, men kunde inte låta bli nu när de rear ut till vrakpriser).
 

Bilagor

  • pict0209.jpg
    pict0209.jpg
    53.3 KB · Visningar: 376
mohei skrev:
Canon har också tillverkat mätsökare. :)
Min Canonet QL17 GIII har ett fast objektiv: 40/1.7.


Canon har också tillverkat riktiga mätsökarkameror!! ;) :)

Min favo är nog en svart Canon VI-T
(T står för trigger)


Annars är det Canon P som såldes mest av de klassiska Canon på sent 50-tal, tidigt 60-tal.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=5551

Har faktiskt en Canon P igång med tele = 35 mm, tillsammans med min M 6:a med normalen = 15 mm

/B
 
mohei skrev:
Åhå, jag räknas som en riktig fotograf. :)



Jäpp!

Du har en mätsökarkamera!
Alltså är du en riktig fotograf! :)

För en mätsökarkamera krääääver litet mer,
den är litet egensinnig,
personlig,
litet avvikande,
udda,
mot strömmen liksom...
Retrograd... ;)

B)

Ps.
Måste ta paus i denna intressanta diskussion. Skall soppa två rullar Tri-X

I en Kindermans ståldosa inköpt på 60-talet = kvalitet! ;)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.