Annons

Rangefinder/mätsökakare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Benganbus skrev:
Jäpp!

Du har en mätsökarkamera!
Alltså är du en riktig fotograf! :)

För en mätsökarkamera krääääver litet mer,
den är litet egensinnig,
personlig,
litet avvikande,
udda,
mot strömmen liksom...
Retrograd... ;)

B)

Ps.
Måste ta paus i denna intressanta diskussion. Skall soppa två rullar Tri-X

I en Kindermans ståldosa inköpt på 60-talet = kvalitet! ;)


En mätsökare är precis som jag alltså.
Då passar vi fint ihop.
 
Apropå gamla prylar, när användes denna typ av filmburk?
 

Bilagor

  • gulkodak.jpg
    gulkodak.jpg
    51.5 KB · Visningar: 312
Graal skrev:
Jag drömmer fortfarande att min Bessa R2 ska bli så här. Har inte skaffat adaptern för Zeiss-optiken ännu, köpte ett par grymt bra hyrskidor av märket Salomon Streetracer SRP som gick som på räls nedför slalompisten på Isaberg samt ett par stabila slalompjäxor istället (skäms, men kunde inte låta bli nu när de rear ut till vrakpriser).


Riktiga fotografer,
med mätsökarekameror som sagt,
brukar också avvika på annat,
tex vad gäller sk. "utförsåkning"... :) ;)

Därför åker jag bara Telis sedan 1985 !! ;) ;)

Funkar bra mentalt ihop med en mätsökarkamera! ;) :)



Mvh från Bengan


Ps. Och såklart med lederskor! Asolo!! :)
 
mohei skrev:
Om jag uttrycker mig så här: när slutade alla andra att använda dom?



Du ser, det blev alldeles tyst i tråden! ;)

Du frågar om för gamla grejer!! ;)

B)

Ps. Försöker vara litet seriös också...

Kommer ihåg den gula burken..
men kan inte fästa nå't årtal på den.. :(
 
Graal skrev:
Jag drömmer fortfarande att min Bessa R2 ska bli så här. Har inte skaffat adaptern för Zeiss-optiken ännu, köpte ett par grymt bra hyrskidor av märket Salomon Streetracer SRP som gick som på räls nedför slalompisten på Isaberg samt ett par stabila slalompjäxor istället (skäms, men kunde inte låta bli nu när de rear ut till vrakpriser).



Spännande med din Bessa...
Och 1,7:an !!!
1,7:an är en så'n där von obenglugg!
Man har det bästa!! :) :)

Jag har också en annan Zeiss-favorit,
1:2,8/28 mm

När jag fotar gatufoto med Contax, då har jag 28:an! :)

Funderat nå't på den?
 
Jo, 28:an verkar vara något alldeles extra. Har en 25mm (en del vignettering) och en 35mm (bättre än 25mm) och funderar på om man kunde sälja dessa och skaffa en 28mm. Har ju CV-gluggar 15mm, 21mm (otroligt bra) samt 35mm/1.2 (ljustarkare än min Zeiss 35:a och lika bra) så en 28mm (med adapter) skulle sitta fint.
 
Benganbus skrev:
Riktiga fotografer,
med mätsökarekameror som sagt,
brukar också avvika på annat,
tex vad gäller sk. "utförsåkning"... :) ;)

Därför åker jag bara Telis sedan 1985 !! ;) ;)

Funkar bra mentalt ihop med en mätsökarkamera! ;) :)



Mvh från Bengan


Ps. Och såklart med lederskor! Asolo!! :)

Började själv med vanlig slalom och carving så sent som denna vinter. Provade min sons skidor och kunde inte låta bli att köpa egna samt pjäxor (det var ju så förbenat kul). Har annars också bara åkt telis de senaste 10-åren, med plastpjucks från Scarpa men med 90-tals telis-skidor på 190 cm. Slalomcarving och telemark har mycket gemensamt (skidorna på kant så svänger dom själva - inga sladdsvängar här inte).

Är också avvikande på andra sätt, paddlar kajak och springer orientering. Funderade på att försöka mig på Öland runt i kajak till sommaren men banläggaruppdrag i orientering sätter nog stopp för det projektet (blir kanske nästa sommar?) Nä, nu hamnade vi lite off-pist......
 
Ja det är synd om dom som har roligt och ger sig på utmaningar istället för att smälta in i den grå massan...........
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.