Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Randigt brus från 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, i färg märks det knappt. Men om man vill göra bilden SV med en kanal blir det riktigt styggt. Det jag undrar är om 3200 egentligen är över gränsen för vad 20D klara, eller om jag fått ett måndagsexemplar.

Bilden är blå kanal, 3200, crop av bilden i 50% storlek.

Bilagor

• brus_sv2.jpg
    brus_sv2.jpg
    47.5 KB · Visningar: 1,335
Så tydligt trot jag inte att jag sett det. Är det allltid så? Hur exakt var exponeringen?

Så här ser en 3200-bild med min 20D i svartvitt. plåtat i färg ursprungligen. Jag har varit väldigt noga med expoeringen.

Bilagor

• brustest.jpg
    brustest.jpg
    41.5 KB · Visningar: 1,307
Exponeringen var ok, men jag den del jag valde ut var ganska mörk. Dessutom belyst från glödlampa och jag visar bara den blå kanalen. Utsnittet är förmodligen ordentligt underexponerat i den blå kanalen, och den röda ser mycket riktigt bättre ut. Inget jätteproblem alltså, men jag tyckte det var lite konstigt eftersom jag inte hört det från andra håll.

öhh.. ja, men det är väl inte bara den ena kanalen som räknas.. Man får väl se till det färdiga resultatet i S/V med alla kanalerna?

Vad är meningen med att bara använda den blå kanalen?

Min bild såg bra ut i den blå kanalen. Men jag har sett ränder på nån bild när jag skruvade mycket på kurvorna.

Vad menar du? Ibland när man vill göra SV av färgbilder vill man inte blanda alla kanaler jämnt. I detta fall var ränderna tydliga när jag blandade med en övervikt av blå och grön. Jag gjorde ränderna ännu tydligare (för att visa här) genom att visa bara blå kanal.

här är en 100% crop från en mörklila yta, iso 3200, inga justeringar. Jag ser horisontella bruslinjer. Frågan är alltså om min kamera är brusigare än vanligt?

Bilagor

• brus_frg.jpg
    brus_frg.jpg
    48.7 KB · Visningar: 1,191
Det jag undrar är om 3200 egentligen är över gränsen för vad 20D klara, eller om jag fått ett måndagsexemplar.

Bilden är blå kanal, 3200, crop av bilden i 50% storlek.
Altså, om jag inte kommer ihåg fel så är 3200 en pressing, och inte native iso, altså, iso 1600 + 1 steg i mjukvaran. Vet någon exact får dom gärna säga hur det ligger till.

Ska du bara ta den blå kanalen, som troligen är den känsliga för brus om du har ett gulare ljus så blir ju den underexponerad. Du kan ju göra en medveten överexponering vilket ger den blå kanalen en lagom exponering även om dom andra drar över.

I övrigt så är det nog fysiska delen som sätter begränsningar, svårt att gå runt det.

Fredrik - här är några testbilder på ISO 3200 från 20D.
http://www.damocles.nu/pub/images/temp/20D/

Det är jätteviktigt med exponering, ett underexponerat parti blir brusigt, det går inte att göra så mycket åt. Det bästa du kan göra för att få bort brus är att jämna ut kontraster och exponera så rikligt som bara går, och dra ner ljuset i efterhand.

Underexponerad 200 ser värre ut än korrekt exponerad 800 till exempel.

Senast ändrad:
Vad bra, jag har inte ens noterat det. Så fort man ändrar storlek till en mer sansad och inte lusgrankar i 100% tycker jag inte ens 3200 är störade, speciellt inte om man har exponerat korrekt. Och för svart-vitt så tycker jag bruset funkar bra. Jag tycker det är imponerade att ett 35cm lysrör ovanför diskbänken räcker för att kunna plåta handhållet inomhus med 1/800. Iofs på F/2.8, men iaf. Snacka om flexibel teknik.

Vill man sedan sätta sakerna i lite perspektiv, hur många printer i vad som motsvarar storleken av 100%, det blir typ ett A2 i storlek eller liknande. Och med en aning Neat Image och lite interpolering lär det vara ett minne blott.

Ännu lite mer perspektiv på sakerna. Jag har precis blivigt klar med 24 av 25 rullar scannad film. DÄR kan vi tala om korn (mots. brus på digitalt då), och det är inga korn att leka med. Hade några på iso 400, hej kom och hjälp mig. För att inte tala om dammproblemet då jag inte har ICE. Uj, Uj, Uj säger jag bara.

Senast ändrad:
Håller med. Ser man det i rätt perspektiv så är 20D grymt imponerande. Jag har nästan bara plåtat med 20Dn på 3200 den här veckan på Nordiska Rådets session och fått massor av superfina bilder genom attt vara noga med exponeringen. Grymt imponerande och lite knäckande att kameeran är så jämbördig med min mycket dyrare 1D mark II.

Grymt imponerande och lite knäckande att kameeran är så jämbördig med min mycket dyrare 1D mark II.
1D mk2 har ju andra kvaliteer. Fast det där låter iaf uppmuntrade för såna som mig som skulle vilja ha det större huset med inte har råd... ;)

Men med batterigrepp och handlovsrem tycker jag det funkar. Det jag inte gillar är att batterigreppet är så fyrkantigt i formen. Men rent funktionsmässigt finns det inget att klaga på... eller jo, ska man vara superpetig så skulle dom kunna använda en bättre skärpningsalgoritm och ta med spotmätning. Men men, man kan inte få allt här i världen. Fast spotmätning vore ju nice. :p

Fick iaf tag i en 580EX. Fotokungen hade kvar, och 300kr billigare än cyber. Den är ruskigt nice, mycket bättre än Sigmas EF-500 serie som jag tidigare lånat när jag behövt.

Tycker det varit en hel del överdriven klagan på batterigreppet till 20D, den har faktiskt bättre passform än den på 10D och den knarrar inte som batterigreppet till 10D.

Dessutom matchar färgen/nyansen mycket bättre med kamerahuset.

Jag är mycket nöjd med batterigreppet till 20D, fast helst hade jag sluppit att köpa nytt..det hade räckt att ha ett batterigrepp.

ISO 3200 i s/v läge tycker jag är helt underbar..blir hur snyggt som helst:

http://fphoto.org/Kim10D/20D

Nja.. jag kontrar med att tycka att batterigreppet till 20D är klart sämre, dels i materialet, dels i känslan att hålla i kameran. Sen är det klart poitivt att de flyttat ut avstängningsknappen och att man kan använda vanliga AA-batterier.

Okej, i mina händer så ligger greppet klart bättre, tycker även materialet känns bättre, inte glatt som på 10D-greppet.

Gummit(?) på luckan kunde de gärna behållt därimot.

Det där med R6/AA batterier kvittar för min del.

Oavsett om det är bättre eller sämre än på föregående tycker jag det är dåligt, alldeles för fyrkantigt och inte direkt ergonomiskt. Tacka vet jag 1D eller en batterigreppet till vanliga eos33.

Japp. Ränder vid 3200 känns igen. Inte på alla bilder, men vissa. Känns som det blir tydligare vid sv/v dessutom. Men man kan ju lägga på lite gryn i photoshop som döljer ränderna. Å då så ser det ut som vanlig 3200film nästan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar