ANNONS
Annons

Randiga negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

KjellSn

Aktiv medlem
Var i London i augusti och tog en del bilder. Nu när jag skulle scanna in bilderna så upptäckte jag att negativen blivit randiga?? Har råkat ut för det en gång tidigare och har använt Agfafilm båda gångerna.Agfa vista första gången och i London Agfa optima 100. Är det någon mer som har haft sådana problem?

Jag råkade ut för samma sak med en t-max film här om dagen.
antar att jag slarvade med kemin, men om någon vet något så vore det skönt att få veta vad detta beror på.

Randiga hur? En rand eller flera?

I vilket fall som helst handlar det förmodligen om framkallningen. Om det är en rand och lägre densitet på ena sidan så är för lite kemi i dosan en möjlighet. Om det är flera ränder skulle jag kunna tänka mig att det handlar om agiteringsteknik.

Negativen är randiga på kortsidan och ser ut som zebramönster om man säger så. altså inte som man skulle fått om man hade för lite kemi i dosan.

Det ända jag skulle kunna tänka mig som jag har gjort annorlunda med denna rullen är att jag stoppade i de tomma spiralerna i framkalningsdoan för att spiralen med filmen inte skulle vandra upp för spiralaxeln då jag förstörde en annan rulle när spiralen gled upp en bit.

Kan väll bara anta att jag agiterade fel just denna gången då.

Om någon har några teorier så skriv gärna.

Det kan nog bero på för hård agitering. Det kan vara så att antingen spolens utformning eller filmens matningshål gör så att flödet inte är jämnt över hela filmen och då framkallas det snabbare där framkallaren har lättare att komma fram.

Tom spiral kan möjligen försämra flödet ytterligare men borde inte göra det. Det är hur som helst en bra rutin att köra med dosan fylld av spiraler, så jag tror mer på att hitta en agiteringsmetod som funkar än att sluta med det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar