ANNONS
Annons

Ramminne

Produkter
(logga in för att koppla)

pontus.orre.foto

Aktiv medlem
Tycker min data är ganska långsam. Då undrar jag om det är ramminnet som är för litet har bara 384 i ram minne undrar nu om jag borde ha mer när jag jobbar så mycket med bilder????

RAM-minne liksom hårddiskutrymme kan man aldrig få för mycket av...

Skulle rekommendera 1 Gb - åtminstone.

"Hastigheten" på datorn är även beroende av processorns hastighet och antalet program du kör samtidigt. Det lönar sig bara upp till en viss gräns att bygga ut RAM-minnet om övriga delar inte håller måttet.

2 gig DDR-RAM dual-channel gör susen. Men då kanske du måste uppgradera fler prylar i burken. Annars så är det helt klart att rekommendera mer RAM för bildbehandling - vad har du för processor?

Kan rekommendera sidan http://www.buggy.nu/index.php?a=overview2
för produktpriser.

Senast ändrad:
Sitter du och kör med 384 MB RAM idag så misstänker jag att du har en lite äldre dator på kanske 1-1,5 GHz? Minnet misstänker jag är 256 + 128 MB.

Om så är fallet så är det nog kanske dags att uppgradera själva datorn också. Visst är det bra med mycket minne men du blir även begränsad av processor + kanske lite långsammare hårddiskar.

Sen så har vi ju även följande problem. Många äldre moderkort stöder inte mer än 256 MB stora minneskretsar på moderkortet. Har du 2 platser så kan du max få ut 512 MB och har du 3 platser så kan du får ut max 768 MB.

Hur man än gör så får man väga kostnaden med nya minneskretsar mot vad en helt ny dator kostar, äldre minneskretsar blir ju dyrare p.g.a mindre efterfrågan.
Du kan ju köpa en riktigt hyffsad begagnad dator för 2-3000:- idag om du behåller din gamla skärm etc.

Det är värt att tänka på iaf.

pontus.orre.foto skrev:
Tycker min data är ganska långsam. Då undrar jag om det är ramminnet som är för litet har bara 384 i ram minne undrar nu om jag borde ha mer när jag jobbar så mycket med bilder????
Givetvis borde du ha mer minne i din dator, som tidigare inlägg antyder kan man aldrig få för mycket.
Det finns lite begränsningar dock...
Eftersom du inte har angett vad du har för dator (processor) får jag försöka gissa lite.
Jag chansar på att du kör en gammal P3 800MHz med SDRAM, dessa minnen jobbar mot processorn med 100 eller 133MHz (aldrig snabare än det långsammaste minnet).
Du skriver att du har 384MB, jag antar att du har stoppat i 3x128 eller 2x256 och att din BIOS inte fixar att räkna upp mer än 384MB, äldre maskiner fixar helt enkelt inte mer minne och uppdateringar till BIOS görs inte längre.
Om din BIOS klarar mer minne byter du helt enkelt till 3x256 och har helt plötsligt 768MB.
Vill du lyxa till det finns det 512:eek:r att köpa men dom kostar runt 800:-/st, 256:eek:rna kan du hitta på blocket för en billig penning.

Att få denna maskin att gå fortare kan åxå gå om du sätter i en snabbare hårddisk och kör ett äldre operativsystem typ Win98SE (inte så roligt kanske) i övrigt är det svårt att snabba upp. (tänk nu på att jag gissar din hårdvara)

Om det skulle vara så att du har en nyare maskin som har DDR-DIMM eller DDR2 minnen, (P4 eller nyare AMD) är det en helt annan sak, då är det bara att pilla in så mycket minne du vill, tänk bara på att om processorn du har är en HT (hyper threading) och ditt operativ är installerat med HT (syns ofta på loggan vid uppstart) jobbar processorn bättre om den får minnen i par.
Alltså, en HT-processor vill ha 2x512MB, i detta fallet sätter man minnena på följande sätt.
första 512:an i Bank0 sockel 0
andra 512:an i Bank1 sockel 0

Oj vad långt och tekniskt det blev, hmm jag slutar här.
Fråga gärna om du undrar något.

(EDIT. tydligen fler med samma misstanke om äldre maskin.)

Jag håller med DaMoose, byt dator! Datorer har blivit slit-och-slängvaror, det lönar sig sällan att uppgradera och fixa och dona, om man inte har möjlighet att komma över delar till reducerat pris. Räkna dessutom med tiden som krävs för att skruva på datorn så att den funkar optimalt. Om du inte är fanatiskt intresserad av att meka med datorn så byt.

Om du bestämmer dig för att byta dator (vilket nog är bäst) så är ett tips att behålla den gamla datorn och fylla den med stora diskar som du sen kopplar i ett nätverk så att du kan göra backup på den datorn och bara ha den igång när du överför filer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar