Annons

Ramar i PS..

Produkter
(logga in för att koppla)

lilla J

Aktiv medlem
Hej!

Jag håller på att försöka lära mig mer om Photoshop och alla funktioner. Kan inte alls mycket men tycker att det är kul. Vill framför allt kunna rätta till misstag man gjort vid fototillfället, till exempel lusa upp bilder som blivit för mörka.

Det jag tänkte fråga om här är hur man gör ramar i PS.

Finns det några färdiga ramar man kan använda?
Hur gör man för att bara få en svart ram runt bilden? ( eller vit?)
Jag vill ofta lägga ihop två eller flera bilder till en, och ha svart ram runt den "stora bilden" samt mellan de små. Hur ska jag göra då? (förstår ni hur jag menar?)
har gjort det förut men på ett jätteomständigt sätt. kommer dessutom inte ihåg hur. ;)

Vore supertacksam om ni ville hjälpa mig, jag skulle verkligen ha glädje av att lära mig göra just ramar. (skriv gärna steg för steg. Har inte så bra koll på var allt finns i PS)

Tusen tack. ha en bra dag allhop!

Johanna

Hej Johanna!

Vill du bara göra en vanlig ram i någon färg, är det väldigt enkelt.

1.Öppna upp den bilden du vill ha ram om.

2.Ange vilken färg du vill ha som bakgrundsfärg. (den bakersta färgfyrkanten som finns på listen till vänster som innehåller alla verktyg).

3.Välj bild/storlek på arbetsyta på rullgardinslisten.

4.Kryssa för rutan ”relativ” och ange värden i höjd och bredd. Ha enhet ”pixlar” (exempel om du vill ha en ram som är 100px runt om, anger du 100px och 100px)

Så var det klart!

Hoppas det hjälpte.

/Marcus

Hej alla!

tack för era tips, kanonbra. Jag har nu hittat ett sätt i PS som är jätteenkelt att använda.

Jag öppnar två bilder som jag ska sammanfoga till en
Sedan gör jag en ny bild där jag väljer svart som bakgrund. Jag markerar bilderna och drar dem sedan med "move tool" in i den nya svarta bilden och lägger dem jämte varandra. Superenkelt. Är detta ett bra sätt att göra det på eller finns det några nackdelar?

Jag har stött på ett problem. Sitter med det just nu. Mina bilder är så stora i storlek att jag måste göra den nya bilden hur stor som helst. (ca 100x70 cm) Hur kan jag minska storleken på de två bilde´rna /alternativt minska storleken på den färdiga bilden?
Lite jobbigt annars när man ska skriva ut och så ;)

Fast å andra sidan. om man lägger den färdiga bilden i en textruta i ett worddokument kan man ju ändra storleken själv, det blir bra.

När man ska skicka in en sådan bild för framkallning, vad händer då? Måste bilden ha perfekta proportioner för att kunna skrivas ut på vanliga storkelen? Eller ändrar de det på något sätt när man skickat in bilden?

Hmm, jag låter visst mest förvirrad just nu, men det går framåt..haha

Kommentera gärna om ni tror att ni har något bra tips till mig.

Johanna

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto