Annons

Ramar i Photoshop element

Produkter
(logga in för att koppla)

Pontus J

Medlem
Hej.

Om jag vill ha en ram till alla mina 20 bilder går det då att "spara" ramen och sedan använda den igen på nästa bild utan att behöva göra om samma sak varje gång?
 
Det går alldeles utmärkt. Spara ned din ram som en PSD fil. Gör sedan ett macro där du använder kommandot Place/Montera under File menyn för att montera in din ram.
 
Nu måste jag ju öppna ramen varje gång jag har sparat en bild, enda sättet furutom att göra några ramar till??
 
Nu hänger jag inte riktigt med på vad du menar. Du behöver inte ha ram filen öppen när du kör macrot om du använder Place/Montera. Förtydliga gärna frågan... Oups, såg precis att du arbetar i Elements, har inte total koll på hur det fungerar där. Vilken version kör du?
 
5

Vad är makro?

Nu gör jag så här: Har gjort en ram och sparat ner i .psd sen öppnar jag den och bilden jag vill ha en ram på och drar bilden till ramen.

Hur menar du att man kan göra?
 
Makro är ett sätt att spela in olika operationer man utför på en bild och sen kunna spela upp makrot på andra bilder. Tror inte det går att göra i Elements dock, i alla fall inte i alla versioner. Möjligvis den senaste. Har du inte en palett som heter Makro/Macro så går det troligtvis inte att göra...
 
Hur gör man en ram över huvud taget?
Jag vill lägga till en svart ram runt mina bilder i bland, hur gör man det?
 
En basic svart ram gör du nog enklast genom att välja Rektangulära markeringsverktyget, tryck Ctrl+A (markera allt) och sedan högerklicka i bilden och välj Rita, eller vad det nu heter i den svenska versionen. Heter Stroke i den engelska...
 
Öppna bilden, gå till HJÄLP sök på makro och läs där!

Enkel ram:
Öppna bilden --> Ctrl+A --> Edit --> Stroke/Ramlinje --> 5-10pixlar, utvändigt, välj färg --> OK --> Ctrl+D = Klart
 
Hej!

Men hallå! Pontus använder Elements! Det finns ingen macrofunktion i Elements 3 som jag använder i alla fall, och hade det funnits i fyran eller femman hade det säkert basunerats ut högt nog. Men rätta mig gärna om jag har fel.
Ramar finns det däremot flera färdiga att välja på i Elements i paletten Stilar och effekter > Ramar. Öppna bilden/bilderna i redigeraren, välj Ramar i paletten Stilar och effekter och dubbelklicka på den ram du vill använda, eller dra den till bilden.

Tyvärr, Pontus, måste du nog applicera den ram du vill ha på en bild i taget och sedan spara den. Är det bara 20 bilder är det ju inte så väldigt mycket jobb i alla fall.
Hittar du andra ramar, t ex på nätet, som du vill använda, eller skapar egna, kan du ha de ramarna som bilder i ditt "rambibliotek" och använda dem på de bilder du vill. Du kanske behöver ändra storlek och proportioner på bilden med ramen om den inte stämmer med bilden du vill rama in.
De färdiga ramarna i Elements anpassar sig däremot efter den bild du har öppen i redigeraren, men hur du än gör måste du nog rama in och spara bilderna en i taget.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.