Annons

Raktecknande optik?

Produkter
(logga in för att koppla)

Buse

Aktiv medlem
Jag vill plåta mer arkitektur med min 5D, och vill då gärna få förslag på kalasoptik som inte förvränger bilden i stor omfattning. Jag är mycket trött på att räta upp bilder i PS, gör det hela tiden.

Jag antar att det finns toppoptik från Canon, och som är svindyr. Ge därför även gärna förslag på annan mycket bra optik, om sådan finns!
 
Jag använder TS-E 24/3,5L och TS-E 45/2,8 samt TS-E 90/2,8 till arkitektur/interiörfotografering. De har tilt/shift funktion vilket förstås underlättar. För några bilder får du gärna kolla på min hemsida, www.mikaelleijon.se

/Mikael
 
"Vilka vidvinklar hade du tänkt dig? "

Har inte tänkt. Kan någon vinkel rekommenderas, mest användbar, allround?
 
-Mikael L!


Väldigt snygg hemsida... Blev klart imponerad av dina arkitekturbilder, har själv funderat på en TS24, hur tycker du den fungerar på en digital fullformatare i jämförelse med att plåta med en 4x5"?
 
Jan och Jens, kul att ni gillar bilderna. Jag använder alltid blixtljus för interiörfotografering. Det går ju inte att lita på att solen lyser som man vill. :) Har assisterat där fotografen använder 4x5 och större och det går förstås inte att jämföra med en Canon fullformat.

/Mikael
 
Shiftlenses.com

Du kan ju kolla www.shiftlenses.com. Verkar ha det mesta i branschen.

Då det gäller vinkel så behövs ju kortare inomhus eftersom man inte kan backa tillräckligt. Annars klarar man sig ganska bra med lite längre brännvidder än motsvaarande fasta objektiv eftersom man kan välja utsnittet med shiftfunktionen. Jag har Nikon och använder Nikkor 35 mm shift nästan som standard, det är skarpt och raktecknande.

Shiftlinser är oftast väldigt manuella, vet inte hur Canons senaste är i det avseendet. Att blända ner manuellt tar emot, en bra sökare så man kan titta i valt bländarläge är en tillgång.
 
Senast ändrad:
Tack för tipsen!

Ja, då vet jag nog på ett ungefär vad som gäller. Tror jag skall försöka satsa på ett TS 45 mm eller 90. Och det verkar ju vara originaloptik som gäller. Kanske kan man få tag i något begagnat?
 
Hjompe skrev:
Ja, då vet jag nog på ett ungefär vad som gäller. Tror jag skall försöka satsa på ett TS 45 mm eller 90. Och det verkar ju vara originaloptik som gäller. Kanske kan man få tag i något begagnat?
Jag gissar att det inte kommer att komma ut några nya TS objektiv från Canon under överskådlig tid, vilket gör att dom står sig väldigt bra begagnat. Nackdelen är att dom begagnade brukar ligga ganska högt i pris (runt 10.000:), men å andra sidan kan du säkert sälja den för samma peng om 10 år.
 
Hjompe skrev:
Jag vill plåta mer arkitektur med min 5D, och vill då gärna få förslag på kalasoptik som inte förvränger bilden i stor omfattning. Jag är mycket trött på att räta upp bilder i PS, gör det hela tiden.
Ett 'skotskt' alternativ till TS-linserna (som ändå kostar cirka 12 000 kr) är att använda dig av en vanlig vidvinkelglugg. Själv använder jag min befintliga 16-35:a. Knepet är enkelt. Se bara till att du får ett helt raktecknande motiv i sökaren. Därefter kan du i PS beskära ovidkommande motivdelar efter önskemål. Exempelvis blir det ju ganska mycket golv och tak som kommer med i bilden på det här sättet. Men slutresultatet blir oftast lika bra. Ljussättningen är däremot inget man kan fuska med ;)
 
Annars är det lätt att korrigera distortionen med PTLens:
http://epaperpress.com/ptlens/index.html

Funkar utmärkt!

De bästa vidvinklarna till Canon fullframe: Canon 24/2.8 och Sigma 20/1.8.
Den enda zoomen som håller måttet ordentligt för arkitekturbilder är Nikon(!) 17-35. Den får man köra manuellt med adapter, då...
 
Mycket vidvinkel är bra att ha när man fotograferar arkitektur. Exteriört... du kan på en smal gata få med hela huset eller i alla fall mer utav det än med normalbrännvidd. Interiört... du får med mer på bilden. Inte så kul att bara få med ena hörnan i ett litet rum. Tror därför att TS-E 24 och TS-E 45 är bra val.
 
45 + 90 är nog för långt

Jag tror att Fredriks råd är helt riktigt. Det jag menade i mitt inlägg var att med shift kan man ha LITE längre brännvidd än utan shift och ändå klara många situationer.

Ulfs tips är också bra.

En annan grej som är bra att ha är faktiskt vattenpass. Det låter konstigt men det är faktiskt lättare att få allt rakt och bra med vattenpass än att bara titta genom sökaren. Jag har tyvärr inget stativ eller stativhuvud med inbyggt vattenpass men har med mig ett separat ibland. Man ställer upp allting exakt och vinklar sen upp kameran en liten aning för att det ska se bra ut.
 
pareli skrev:
Annars är det lätt att korrigera distortionen med PTLens:
http://epaperpress.com/ptlens/index.html

Funkar utmärkt!


Men att installera det va värre :-(

Jag tänkte prova, men när jag har startat ptlense.exe och sedan frågar efter .dat filen som den ska göra första gången, jag "pekar" på där den ligger, men då får jag en inforuta där det står "Fel; Ptlens.dat version 3.11 nödvändiga"

Har du eller någon annan fått samma problem?


/Michael
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.