Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Radiosynk till Sony/Minolta?

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Finns det att få tag på? Börjar bli grymt frustrerad över glappande sladdar för pc-synk.

Eller måste man leta fram en adapter som konverterar från Sony/Minolta blixtsko till vanlig?

Hjälp med problemlösning - snälla ni

Skaffade den där adaptern: Blixtadapter Sony/Minolta

och en radiosändare: Radiosändare batteridriven .

(Valde den lite dyrare sändaren för att få batteridriften).

Dock fungerar det inte "helt hundra"! :(

Jag kan avfyra blixten med sändarens testknapp. Men när jag monterat adpapter + sändare i blixtskon händer inget. Provade då att koppla förbi adaptern genom att använda den lilla decimeterlånga synkkabeln från mitt PC-synkuttag på kameran och direkt in i sändaren. Då blixtrar det. Tycks som att adaptern är "död".

Gjorde ytterligare ett test som tyder på att själva adaptern är "död". Avfyrade blixtarna med vanlig PC-synkkabel direkt mellan kamera/blixt = ok. Flyttade sedan kabeländen på kameran till uttaget på adapterns sida och då var det dött.

Visst tyder det på att själva adaptern inte fungerar riktigt?!

Har tyvärr inget batteri till mitt mätinstrument så jag kan inte testa ledningsförmågan genom adaptern.

Har du kollat om man behöver aktivera blixten i kameran för att få blixten att lösas ut? Kolla i manualen eller i kamerans menyer. Ibland vill min kamera att blixten skall vara aktiverad för att det skall funka, oftast utomhus vid solsken.
Trots att jag kör helt manuellt. Jag kör Nikon.

Står inget om detta i kamerans manual. Monterar jag en blixt (Minolta eller Sunpak) och slår på den så blixtrar den, det fungerar med både kamera och blixt i manuellt läge.

Dock har ju de blixtarna fyra stift som ansluter mot kameran. Adaptern har bara två. Kanske blixtarna så att säga "talar om" att de är monterade medans adaptern (eller radiosändaren) inte alls märks av?!

Får försöka mäta upp adaptern och se om den leder ström. Den har ju två stift nedtill och en standard blixtfattning upptill, den fattningen är av metall och det är även en kontaktyta i mitten. Det bör väl vara så att det helt enkelt är kopplat ena stifet upp till metallfattningen och från det andra stiftet till kontaktytan i mitten.

Jag känner inte till just Minoltas blixtar eller blixt fot som sitter på kameran. Kontakta Henrik på kaffebrus så kan han säker hjälp dig eller skicka en ny adaptor. jag såg att det finns ett syncuttag på sidan av adaptorn, stämmer det? Kan du koppla sladden direkt från den till radiosändaren?

Ja det går att koppla så som du säger men det fungerar ej. Däremot samma kabel ansluten mellan kamerans eget PC-synkuttag och radiosändaren fungerar!
Det går ju att köra så men då är adaptern bara en mekanisk hållare.

Ok. Min adapter ser precis likadan ut.

Skumt, jag anslöt ett mätinstrument och fick signal genom adaptern. Vet visserligen inte om stiften är förväxlade inuti...

Minoltas hot shoe har ju fyra stift placerade enligt bifogad bild.

(Sett från ovan när man håller kameran i fotograferingsläge).

Adaptern har stift för ansluting till de två bakre positionerna. Det högra verkar ha kontakt med centrumanslutningen upptill på adaptern, medans det vänstra ger signal till själva byglarna i skon upptill.

Har även provat en gammal blixt med adaptern, samma resultat där. Genom adaptern fyras blixten ej av, men ansluts PC-synk mellan kamera/blixt så fungerar den.

Konstigt. Kanske kommer stiften inte i kontakt med kameran på korrekt sätt, eller så är de förväxlade inuti adaptern?

Bilagor

• hot shoe pins.gif
    hot shoe pins.gif
    1 KB · Visningar: 180
Mera tester

Provade även med en kabel att kortsluta mellan de två stiften.

Radiosändaren fungerar både vid kortslutning direkt på sändaren och även vid kortslutning mellan de två stiften på adaptern.

Jämförde även med motsvarande på en Minoltablixt, den fungerar både vid kortslutning direkt mellan blxitens stift och även vid normal användning monterad direkt på kameran.

Tycker detta tyder på att adpatern verkar kopplad som den skall med kontakt mellan stiften/skon men får ej korrekt ansluting mot kamerahuset.

Minolta Strular med blixtsko adapter!

Hejsan!

Jag hade samma problem med min Dynax 7D och Pocket wizards! Körde en adapter från scandinavianphoto, sedan PW´m i den och en kabel från pw´n till blixtsynk uttaget. Dels verkade det som att räckvidden ändrades drastiskt från enligt pw själva 500m till max 50!

Funkade klockrent på nära håll och med kabel.
Hade allt inskickat hos aifo som ej hittade något fel.

Tror det är Minolta som strular för dig! Jag bytte till Canon så funkade det! =)

Ja jag har många gånger varit frustrerad och tänkt på systembyte! :(

Har sett fler indikationer på nätet om att det ej fungerar på de analoga husen. Men enligt tidigare inlägg av Anders Djerf verkar det ju gå bra!?

Har nu skippat hållaren, den ligger och samlar damm. Eftersom jag ändå fick ta den lilla minisladden mellan kamerahuset och radiosändaren så blev adaptern bara en mekanisk hållare. En som dessutom bygger för mycket bakåt och mest blir ivägen när man skall kika i sökaren! (Speciellt för en "glasögonorm" som mig). Har nu tejpat fast sändaren på det lilla plastskyddet som man kan sätta över kamerans blixtkontakt. Det blev mycket smidigare och skymmer ej sikten på samma sätt.

danneman skrev:
Har sett fler indikationer på nätet om att det ej fungerar på de analoga husen. Men enligt tidigare inlägg av Anders Djerf verkar det ju gå bra!?
De kombinationer som jag har använt (adaptern från ebay, kinablixtar, billig radiosändare från ebay) har för mig fungerat utmärkt på både 7D och 7. (7:an är ju dock ett väldigt modernt analogt hus, det skulle mycket väl kunna finnas problem med äldre hus).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar