Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Radiostyrda bilar

Produkter
(logga in för att koppla)

lamotte

Aktiv medlem
Var ute med en kompis och testkörde hans nya bensindrivna radiostyrda bil i dag. Självklart passade jag på att fota och märkte snabbt att det inte var det lättaste att fånga en såpass liten och oerhört snabb bil i flykten. Några bra bilder blev det dock, men AF hängde inte riktigt med i svängarna, utan jag fick fokusera på ett utvalt ställe och sen vänta tills bilen var där. Någon annan som har testat att fota radiostyrda bilar? vore kul att se andras bilder.

Här är en av de bättre:
 

Bilagor

  • radiobil6.jpg
    radiobil6.jpg
    65 KB · Visningar: 5,403
Har inte fotat sådant här själv.

Känns dock som det viktigaste för att få bra känsla i bilderna är att komma ner i nivå med bilen.

Bara att kräla i stoftet.
 
Det här är enklare...

om man ska ta dom i luften.
 

Bilagor

  • radioheli.jpg
    radioheli.jpg
    94.2 KB · Visningar: 2,865
NordicV skrev:
Har inte fotat sådant här själv.

Känns dock som det viktigaste för att få bra känsla i bilderna är att komma ner i nivå med bilen.

Bara att kräla i stoftet.

Jo det stämmer säkert. Men det känns inte så värst säkert att lägga sig ner framför. Alla har inte full koll på bilen om man säger så :)
 
Ibland får man offra säkerheten för bra bilder.

Vis av erfarenhet och ett par handbollar i 100 km/timmen.
 
Jag har en eldriven HPI Sprint 2 som går ca 140km/h. Jag funderade hur man skulle fotografera den så att farten syndes i bilden men kom fram till att det enda rimliga är att filma den med videokamera (vilket jag inte har).

Bilder jag sett som varit snygga är när kameran är på marknivå och fotot är taget på nära håll. Då får man helt annat intryck.
 
Jerker Dahlblom skrev:
Jag har en eldriven HPI Sprint 2 som går ca 140km/h. Jag funderade hur man skulle fotografera den så att farten syndes i bilden men kom fram till att det enda rimliga är att filma den med videokamera (vilket jag inte har).

Bilder jag sett som varit snygga är när kameran är på marknivå och fotot är taget på nära håll. Då får man helt annat intryck.

140 km/h låter lite väll snabbt för en elbil i budgetklassen. Med dagens borstlösa motorer är de nog svårt att komma över 100 km/h på bana.

Jag var och fotade en del på DHI Cup i danmark i början på året. Blixt var ju det som gällde för att få någon som helst skärpa på en inomhustävling. Ska försöka med lite mer racefoto utomhus i fortsättningen istället.
 
Ummm....140 blås gör kanske en 1:8 track i bästa fall med en passande drevning. :eek:

HPI Sprint 2 är ju en lite enklare eltouringkärra, 60 blås kan man nog plåga ur en sådan med rätt prylar, annars blir det till att köra med 10 celler och hoppas att fartreglaget inte brinner. *asg*

/J - har tävlat i 1:12 track (en av de absolut snabbaste elklasserna, inomhusprylar, men går som små troll med lite styggare grejer ute - en kort stund i alla fall :D)
 
hahahahaha

Motorn och ESC är Mamba Max 5700 + 3700mAh 3s1p (11.1v) LiPo + Kawada Pinion & Spur. Som alltid är foamhjul ett måste för att undvika expanderingen.
Vi har testkört den i två omgångar(5-10 repor per gång) på en 250m lång parkering med tidtagning över en 70m sträcka.
Hittar jag ett bättre aerodynamiskt skal så kommer jag helt säkert upp i 150km/h.

Det finns de som kör sina MM motorer med ännu högre spänning men då finns det risk att rotorn går sönder. Tror gränsen är (enligt Castle Creations) runt ca 90000rpm.

Kan tilläggas att jag hade en 1/18 Thunder Tiger ZT 2 med lilla Mamban (6800) + LiPo + foamhjul som klockades till 85km/h. Men den var mycket svår att köra fort med å andra sidan kunde den volta utan att gå sönder. Enda gången den gick sönder var när grannfrun körde över den.
 
Panorera för att få fart i bilderna. Ganska lång slutartid (1 - 1/30 s) och absolut ingen blixt, sen är det bara att öva.

/ Erik
 
Spraket skrev:
Svårt som f*n at få fina bilder eftersom de är otroligt snabba de där småbilarna, Metanol blandat med Nitrometan even :) ...
Den bilen ser ut att sväva ...
Citerar Erik: "Panorera för att få fart i bilderna. Ganska lång slutartid (1 - 1/30 s) och absolut ingen blixt, sen är det bara att öva."
Fast det beror på hastigeten och avståndet, kanske 1/125s passar oxå.
 
lite fart

Kör också lite radiostyrt i klassen mini-z. Här är en bild som förmedlar lite av känslan hur fort det går.
 

Bilagor

  • wminiz.jpg
    wminiz.jpg
    99.5 KB · Visningar: 430
Fick en ny leksak med posten igår. Den är ca 10 cm lång med stötdämpning och allt hämtad från 1:10 skalan och nerkrympt till skala 1:36. Går rakarns fort trots sin storlek. Läste nåt om hastighet på runt 15-20 km/h i standardutrustning. Och i den skalan så är det snabbt!
 

Bilagor

  • img_5417.jpg
    img_5417.jpg
    27.9 KB · Visningar: 360
Tagen på min radiostyrda, första gången jag försökte mig på det här men jag blev ganska nöjd med resultatet :)
 

Bilagor

  • img_1928.jpg
    img_1928.jpg
    76.1 KB · Visningar: 306
sjohan skrev:
Fick en ny leksak med posten igår. Den är ca 10 cm lång med stötdämpning och allt hämtad från 1:10 skalan och nerkrympt till skala 1:36. Går rakarns fort trots sin storlek. Läste nåt om hastighet på runt 15-20 km/h i standardutrustning. Och i den skalan så är det snabbt!
Lätt OT... Jag har provat en sådan i LHS, men på vilken underlag fungerar den? De hade plastmatta och den slirade bara runt så fort jag försökte dra på. Jag kan tänka mig att den skulle vara mycket skoj om man var ett gäng som tävlade med dessa på en minibana. Borde vara lätt att fixa till en bana i ett litet större rum.

Precis som min TT ZT-2 & min Traxxas Rustler så är det svårt att köra med 2WD. I alla fall om man vill ha fart.
 
Jag har inte tagit mig till någon bana än men det är ett gäng killar uppe i stockholm som har kört på cargels mini-z banor. (Tror det är gummimatta) och det ser riktigt bra ut. Dom har satt foam däck på sina också har jag för mig. Finns lite filmer på youtube sök på cargel. Jag har mest raceat med min hemma än. Mest trägolv och även utomhus och det fungerar kanon. Fast jag gillar att sladda förstås ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.