Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Raderat minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)

krickelin

Ny medlem
Har tyvärr klantat mig rejält. Laddat över från minneskortet till datorn, raderat bilderna på minneskortet och tagit några nya bilder. Då visar det sig att bilderna aldrig kom över till datorn.
Vet att om jag ej börjat tagit nya bilder (till minneskortet) hade jag kunnat återskapa allt. Men nu? Är det helt kört?
Någon som vet hur man gör eller var jag kan söka info?
(Har en Canon EOS 5D från 2006)

Du kan kanske rädda några bilder, men ta framförallt inte fler! Det finns program som kan leta efter raderade bilder, tror det finns även en del gratisprogam, såkallades Freeware, jag kan återkomma med förslag på program.

http://www.piriform.com/recuva

Blev något knas för mig i somras när jag skulle föra över bilderna.
Det enda programmet som funkade och tog både raw och jpg var Sandisk egna RecuePro som följde med minnes kortet.Dock så provade jag typ fyra andra innan jag hittade min kod till RescuePro.
Det var ingen av dom som klarade av att återskapa kortet rätt.

Mot mina principer formaterade jag minneskortet med resebilder innan jag säkrat att ha alla bilderna på två andra platser (eller jag trodde att jag hade gjort backup på allt) då jag så småningom upptäckte att det fattades bilder från en hel förmiddags fotoutflykt. Jag hade missat att markera alla bilder vid överföringen. Jag tror det var PC Inspector File Recovery som till slut räddade allt som saknades. Recuva funkade inte och SanDisks program ville ha betalt, trots kod.
Som tur var var det ett extrakort så jag hade inte hunnit ta nya bilder på det.

Photorescue

...återskapa allt. Men nu? Är det helt kört?
Någon som vet hur man gör eller var jag kan söka info?...

Programmet Photorescue har lyckats återskapa massor med bilder från mina omformatterade eller delvis överskrivna minneskort. Ibland har det varit rent förbluffande hur många bilder som har gått att rädda på det sättet. Kostar en struntsumma. Rekommenderas!

Här är länken till hemsidan:
http://www.datarescue.com/

Jag har Mackeeper på min Macbook. Med det programmet var det mycket lätt att återskapa bildfiler från ett formaterat minneskort.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar