Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Raderar Elements 3 bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag använder Elements 3.0 och Windows XP Home. För några veckor sedan upptäckte jag att en bild i katalogen hade försvunnit. Elements visade meddelandet om saknad fil när jag gick från miniatyrvyn till att försökte visa den i maximal storlek i sorteraren. Jag tittade i mappen i utforskaren där filen borde ligga, men filen fanns inte där. Den fanns heller inte i papperskorgen. Den gången var det en jpg-fil.
Jag tittade i en två, tre veckor gammal backup av hårddisken, och där fanns filen så att jag kunde återställa den.

Alldeles nyss hände det igen, mitt framför ögonen på mig. Denna gång var det en psd-fil. Jag hade tittat på bilden i maximal storlek i sorteraren alldeles innan utan problem. När jag gjorde det bytte jag namn på bilden i rutan för egenskaper och gick vidare till nästa bild. När jag sedan gick tillbaka hittade Elements inte den bild jag hade bytt namn på utan visade meddelandet om saknad fil.

Filen fanns varken i mappen i utforskaren eller i papperskorgen, precis som förra gången. Jag sökte också med Windows sökassistent på en del av filnamnet som jag inte hade ändrat. Jag sökte på den högsta nivå närmast under systemmappen den låg i, i det här fallet Mina dokument. Jag tänkte att den kanske hade blivit oförklarligt flyttad till någon näraliggande mapp. Filen kunde inte hittas i sökningen.
Som väl är är jag noga med att göra backuper, så jag kunde även denna gång återställa den från en nyligen gjord hårddiskbackup.

Den här gången sökte jag också efteråt på en mindre del av filnamnet på hela C:. Ingen relevant fil förutom den jag nyss hade återställt hittades.
Möjligtvis skulle filen både kunna ha blivit flyttad och fått ett helt nytt namn, inte ens ha psd som extension längre, men det skulle bli för jobbigt att undersöka varenda fil.

Jag kan ju naturligtvis inte vara säker på om det är Elements eller utforskaren som raderat eller flyttat/bytt namn på filerna. Men första gången det hände hade jag haft jpg-bilden framme bland flera andra i sorteraren genom en sökning på filnamn, men bara som miniatyr innan jag försökte visa den i maximal storlek och fick meddelandet om saknad fil. Därför skulle filen kunna ha varit försvunnit sedan lång tid eftersom Elements kan visa miniatyrerna som finns i katalogen ändå. Jag misstänkte att det låg till så och blev därför ganska förvånad när den fanns i en så pass ny backup.

Denna gång gjorde jag nästan likadant. Jag hade ett antal filer framme i sorteraren med hjälp av en sökning på en gemensam del av filnamnet, men eftersom jag vet att jag hade tittat på bilden i maximal storlek utan att få felmeddelande måste filen ha raderats under den knappa minut eller så som gick från det att jag bytte namn på bilden och sedan gick tillbaka till den.
Därför talar mycket för att det är Elements och inte utforskaren i sig som orsakar problemet.

Är det någon som känner igen det här? I så fall, är det någon som vet vad det beror på och vad man kan göra åt det?

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Sök på filer ändrade senaste timmen (eller vad som kan passa) så lär du hitta den.

Att ett program skulle ha ett fel som du beskriver känns inte troligt.
 
Hej, Ulf!

Men hur tror du då i så fall att det kan ha gått till att filen både skulle ha flyttats och bytt namn helt och hållet?
Det är inte så att jag misstror dig, men jag förstår bara inte hur det kan ha gått till.

Allt jag gjorde var att ändra några bokstäver i slutet av filnamnet inifrån Elements, i sorteraren. Alltså inte extension psd utan några bokstäver i själva filnamnet före punkten.
Jag flyttade den heller inte. För att göra det krävs att man väljer kommandot Flytta fil... eller drar den till en annan mapp. I båda fallen visas en dialogruta där man måste godkänna flyttningen av filen. Ändå var filen helt borta från mappen där den nyss hade legat när jag öppnade den i utforskaren för att se efter.
Jag fattar inte hur något jag kan ha gjort skulle kunna få filen att försvinna så där.

Första gången det hände, med jpg-filen, hade jag överhuvudtaget inte gjort någonting med filen annat än att söka efter den och några andra med hjälp av en gemensam textsträng i filnamnet.

Sedan undrar jag, varför tycker du inte att det känns troligt att ett program skulle kunna flytta på en fil, byta namn på den eller vad som helst utan att användaren gjort det på konventionellt sätt?
En eventuell bug eller någonting i Elements eller Windows som blivit korrupt kan väl ställa till med vad som helst?

Jag funderar på om jag möjligtvis kan ha fått in någon skadlig kod, virus av något slag i datorn den senaste tiden. Jag använder Norton Internet Security 2007 men inga scanningar har hittat någonting. Detta bevisar ju i och för sig inte att datorn är fri från skadlig kod.

Mvh.
Lasse C
 
Senast ändrad:
Hej, Ulf!

Om du känner till hur Elements 3 fungerar så vet du att det finns inget sätt att flytta och/eller radera filer inifrån programmet utan att bekräfta detta i en dialogruta.
Elements var också hela tiden det aktiva fönstret/programmet under den tidsperiod då filen försvann.
Jag kan inte förså hur förklaringen då skulle kunna vara handhavandefel.

Och ja, jag har sökt igenom alla diskar med Windows sökassist efter alla filer och mappar som ändrats sedan 2007.06.24, dagen då filen försvann. Filen fanns inte där, såvida inte både namn, storlek och extension ändrats.

Mvh.
Lasse C
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.