Annons

Radera minneskort på mac?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Det är så att när jag har öppnat ett minneskort på min Macbook med Snow leopard och kopierat in bilderna till hårddisken så ska jag radera bilderna. Jag markerar alla bilderna, trycker cmd+erase och de frsvinner. däremot blir inget utrymme på minneskortet ledig vare sig i kameran eller i datorn, vad beror det på?

Strunta i att radera i datorn, det är mycket bättre att formatera om kortet i kameran istället. Då minimerar man risk för att ett skadat filsystem på kortet korrupterar bilderna.

Du har bara flyttad bilderna till papperskorgen. Om du tömmer papperskorgen, med minneskortet i datorn, får du tillbaks utrymmet som bilderna fortfarande använder.

Strunta i att radera i datorn, det är mycket bättre att formatera om kortet i kameran istället. Då minimerar man risk för att ett skadat filsystem på kortet korrupterar bilderna.
Jag har aldrig råkat ut för skadade filsystem på ett minneskort trots att jag raderar bilderna i datorn. En fungerande dator ska inte förstöra minneskortet. Vilket operativsystem och vilken hårdvara använder de som har detta problem?

Radera aldrig bilder eller formatera kort i datorn. Det finns alltid en risk att det blir fel för kameran och att man inte kan ladda ner bilder senare.
Formatera alltid kort i den kamera som skall använda kortet.
En kort som är formaterat i en kamera kan ge fel i en annan.
Man skall heller aldrig bara radera bilderna. Trycker man sedan i det kortet i en annan kamera kan det också bli fel.
Så formatera korten i kameran direkt när ni byter så blir det sällan fel.

Jag har aldrig råkat ut för skadade filsystem på ett minneskort trots att jag raderar bilderna i datorn. En fungerande dator ska inte förstöra minneskortet. Vilket operativsystem och vilken hårdvara använder de som har detta problem?

Märkligt, det måste ha försvunnit ett inlägg mellan det jag nu citerar och ditt tidigare :)

Hursomhelst, jag har råkat ut för det med åtskilliga datorer med XP och min gamla 10D. Jag vet om många andra som har haft problemet. Den allmänna rekommendationen från kameratillverkarna brukar vara att alltid formatera kortet i kameran som det ska användas i.

Bildinsamling

Varför inte använda programmet Bildinsamling som finns i Mac OS. Att öppna mappar och dra filer gör man i Windows.

Det behöver inte vara så att datorn "förstör" minneskortet. Däremot kan datorn göra saker i filsystemet som kameratillverkaren aldrig förutsett och därför inte testat för.

Det är totalt orimligt för en kameratillverkare att testa sin mjukvara för att fungera mot alla situationer som kan uppkomma med alla tänkbara kombinationer av datorer, kortläsare, operativsystem och program som kan påverka ett minneskort utanför kameran. Kameratillverkaren måste därför förutsätta att kortet alltid formatteras i kameran innan det används där och de påpekar så ofta de kan att det är så man skall använda utrustningen. Med stor säkerhet står det i din handbok också.

När minneskortet som ändrats (tagit bort bilder t.ex.) med just den åtgärd du gjorde i din dator används av kameran igen kan det tänkas att det blir konflikter med hur de båda enheterna använder filsystemet. Det kan också vara ett rent fel i kamerans program som uppdagas bara under de speciella förhållanden du just skapat. Att du klarat dig hittills beror på att du aldrig haft den extrema oturen att råka skapa exakt de olyckliga förutsättningarna. Ännu.

Regelbunden formattering av minneskort i enheten de skall användas i är helt enkelt en god vana och försäkring mot otur. Om alla följde nedanstående två enkla regeler skulle alla trådar man ser i forumet om "Hjälp jag kan inte läsa bilderna på mitt minneskort!" väsentligt minska. Minneskort kan naturligtvis också gå sönder eller (i ovanliga fall) inte vara bra avstämda för kameran och då hjälper inte regelbunden formattering, men det är abolut inte så vanligt som dessa panikskrik.

Goda vanor:
1. Formattera alltid kortet när du sätter det i kameran om du haft det i någon annan enhet (ja det gäller också om man "bara" tömt kortet till datorn med en kortläsare).
2. Även om du aldrig använder korten i någon annan enhet så formattera det ändå då och då, säg var tionde gång du tankar ur bilder. Eller mer sällan om du tycker det är besvärligt, eller oftare om du vill vara på den säkra sidan.

Regel 1 här ovan har dessutom den fördelen att man slipper raderingen av de överförda bilderna i datorn. Tycker man att det är extremt komplicerat och helt omöjligt att följa reglerna ovan så kan man ändå mycket väl klara sig resten av sitt fotografliv utan en enda tappad bild - om man vet att man aldrig någonsin mer kommer att ha otur.

Äntligen!

Du har bara flyttad bilderna till papperskorgen. Om du tömmer papperskorgen, med minneskortet i datorn, får du tillbaks utrymmet som bilderna fortfarande använder.

Men YES! Äntligen kan ja sluta riva mitt hår! Och äntligen kan jag ta mer än 20 bilder på varje minneskort :) Det största TACK jag utdelat på länge!

Papperskorgsproblemet är ett arv från UNIX. Det är precis samma sak på Linux, men om man håller ner skift också när man trycker på suddgummiknappen kommer man inte att få sina filer i papperskorgen, utan de tas bort för alltid.

Papperskorgarna gäller varje fysisk enhet, så för att tömma papperskorgen på en USB-sticka ska den vara aktiv. Man högerklickar alltså på stickan och tömmer dess papperskorg, så får man behålla vad som ligger i hårddiskens papperskorg. Korten däremot ska vi undvika att lägga papperskorg på.

Kameran vill inte ha någon papperskorg och kommer inte att kännas vid den, så för kameran finns den inte, och därför kan man inte använda utrymmet den tar upp så länge som den finns.

Felen som uppstår i filsystemet emellanåt är sällan orsakade av en dator eller annan enhet som man har kopplat kortet till, utan det är kamerorna som bråkar med korten. Kameran har ett ganska rudimentärt operativsystem, som bara kan precis vad det är gjort för. Om något avviker från det normala, så grejar inte kameran det. Felen uppstår vanligen av att någonting händer medan skrivning pågår, så att filtabellen skadas och blir felaktig. De vanliga orsakerna är att batteriet är svagt, att luckan öppnas, att kortet tas ur, att batteriet tas ur, eller att det kanske glappar. Mer sällan beror det på att något annat har skrivit på kortet.

Skälet till att man aldrig ska radera filer på kortet är att det är en dålig vana, som kan leda till att man inte kan återställa alla filer om det skulle bli fel i filsystemet. Om man tar alla bilder i följd efter att ha formaterat kortet i kameran, och inte raderar någon fil på kortet, kommer alla filer att kunna återställas om det blir fel på kortets filsystem. Den enda fil man i så fall förlorar är den som inte skrevs färdig om det var under en skrivning man råkade ta ur kortet eller batteriet tog slut eller togs ur. Om filerna på kortet är fragmenterade kan inget återställningsprogram ta fram andra filer än dem som finns korrekt registrerade i den korrupta filtabellen.

Så grundtipset är alltså att aldrig radera filer på kortet och alltid formatera i kameran direkt efter att man har fört över filerna och tagit backupp. Formatering i kameran skriver i regel bara en ny nästan tom filtabell, där de enda positionerna är mapparna som ska finnas på kortet. Alla filer på kortet är orörda och kan återställas om man skulle ha formaterat av misstag, förutsatt att filerna inte är fragmenterade.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto