Annons

Radera ext. HD i Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Mcnab

Aktiv medlem
Jag försöker att radera filer i en extern HD men det går inte.
Vad gör jag för fel?
 
Kom i håg att tömma papperskorgen när du tagit bort filerna, annars tror jag utrymmet ligger bokat fast filerna är bort tagna,. så verkar det för mig på usb minnen i alla fall
 
Det går inte att få till något som raderar filerna.
Drar jag dem till en tom papperskorg så säger det bara att filerna ej går att radera............
 
OSX kan bara läsa NTFS men FAT och ExFAT ska fungera att radera.
Om det är en PC disk så är det sannolikt NTFS formaterat.

Om du måste radera filerna från en Mac med OSX så kan du söka lite här på forumet. Jag har skrivit vad man behöver ladda hem och installera för att få full funktion med NTFS.
 
Vad ska jag söka?
Sitter nu med 2 st HD och ska radera en HD som jag ger bort och ska fylla den med bilder ifrån en annan HD och det går inte att föra över phhuuuuu...........
Detta med att Mac bara fungerar är totalt fel.
Riktigt otroligt jobbigt........ Just nu så önskar jag att jag slängde mina dryga 21000 kr på en ny PC
 
Det kan mycket väl ha med filformaten att göra som de har sagt i tidigare inlägg, ibland när jag kopplat ett PC minne till min MAC så har den inte ens hittat filen. Kommer ihåg att jag hade ett rent helvete med det när jag skulle hjälpa en väninna att lägga över musik på hennes MP3-spelare. Vill minnas att jag formaterad om hela skiten, men det förutsätter väl att filerna inte är skrivskyddade på den den externa HDD:n tror jag?

EDIT: http://mac.softpedia.com/get/System-Utilities/NTFS-3G.shtml detta kan kanske fungera?
 
Kopplade upp min gamla PC och fixade över bilderna och radera dem jag ville :)
Men jag ska kolla vidare med länken.
 
Man använder programmet skivverktyg som finns i verktygsprogram mappen.

Du måste först ta ställng till hur du ska använda disken. Ska du bara använda den till mac ska du använda hfs-journalförd ska du använda den till PC också använ FAT.
 
Jag ville inte formatera disken eftersom den ska användas till en PC.
Men nu är det fixat men bra att veta till nästa gång.
 
Har för mig att det finns programvara så man kan både läsa och skriva NTFS på OSX.
 
Antagligen ett behörighetsfel. Markera en av filerna och tryck kringla + i. Längst ner i rutan står det vad du har för behörighet och om du saknar behörighet kan du markera alla filer och ändra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.