Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rött slår igenom vid konvertering till sRGB

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kommer inte ihåg exakt hur PS CS5 såg ut, men du har väl en ruta till höger under Save for Web där du kan kryssa i Convert to sRGB? I så fall ska du naturligtvis kryssa i den rutan. Det är samma sak som om du först konverterar från din arbetsfärgrymd till sRGB.

Nej, mitt problem är ju att det INTE är samma sak.
Klart jag kryssar i den rutan för sRGB när jag klickar Save for web and devices. Och redan då ser jag en stark färgförändring i dialogrutans förhandsgranskning. Varför är det så? Det borde det inte vara.

Detta händer inte om jag har min bild öppen i PS och converterar via menyn --> convert to profile. När jag gör så så förändras inte bilden ett dugg utan först när jag laddar upp den på webben.

Så någon skillnad måste det vara som inte har med någon browser att göra.
Och det tycker jag är viktigt att veta vad det är för skillnad så jag vet att det verkligen är rätt åtgärd att byta färgprofil innan jag väljer "Save for webb and devices", vilket Stefan rekommenderar.

P.S.:
Tycker också att tråden lätt får diverse sidospår. För allmänna kalibreringstips och tillhörande utrustning öppna gärna en ny tråd.

Klart jag kryssar i den rutan för sRGB när jag klickar Save for web and devices. Och redan då ser jag en stark färgförändring i dialogrutans förhandsgranskning. Varför är det så? Det borde det inte vara.

Detta händer inte om jag har min bild öppen i PS och converterar via menyn --> convert to profile. När jag gör så så förändras inte bilden ett dugg utan först när jag laddar upp den på webben.

Den enda förklaringen jag kan tänka mig är att du i Preview under Convert to sRGB har valt Monitor Color eller No Color Management. Där ska du välja Use Document Profile.
Se bifogad bild.
.

Bilagor

• sfw.jpg
    sfw.jpg
    52.9 KB · Visningar: 88

Instämmer i Lars svar. Du måste ställa in färghanteringen för dina förhandsvisning på rätt sätt, precis så som han rekommenderar.

Därför att:

• Det är lätt att glömma ändra tillbaka till native profilen när man är i PS.
  • sRGB profilen har en trist färgtemp på 6500K (om den är rätt gjord), vilket gör att hela webbupplevelsen blir trist i jämförelse.
  • Det blir trevligare grafik generellt om man behåller skärmen i full gamut med en färgtemp runt 5800K och istället låter Firefox läsa inbäddade profiler och anta sRGB om det saknas inbäddad profil. Firefox konverterar sedan korrekt till ens skärmprofil.
  • Det viktiga är att Photoshop och Lightroom visar rätt. På webben ska det se trevligt ut utan att folk blir röda i ansiktet och det fungerar bra genom att ställa om Firefox istället för att switcha mellan skärmprofilerna.
  • Men vill man se exakt hur det ser ut i en korrekt kalibrerad sRGB färgrymd är det ju som sagt enkelt att byta.

• Kanske, fast jag kör tvärtom och byter till native när jag tycker mig behöva stort färgomfång.
  • I och för sig, men jag har gjort den med varmare färgtemperatur och samma som den som jag satt i native-läget. Nu minns jag inte på rak arm, men det är någonstans 5800-6000 K.
  • Som sagt, jag har gjort den varmare än vad som egentligen är sRGB. Trevligare generellt vet jag inte. Allting som inte är färghanterat blir ju övermättat med det upplägget och det finns en hel del sådant, åtminstone i min dator.
  • Vad som är viktigt beror väl på vad man håller på med, men att man kör skärmen i sRGB betyder ju inte att PS och LR visar fel. Däremot kan det ju vara bättre att de visar fullt färgomgång... Man måste dock starta om programmen om man byter läge på skärmen, om jag inte minns fel.
  • Visst är det så. Jag har dock haft en skärm som förvisso hade hårdvarukalibrering, men där det inte fanns ett vettigt sätt att byta både läge på skärmen och färgprofil i ett svep. Det var riktigt irriterande! Så icke längre dock, då jag bytt skärm sedan dess.

Jag säger inte att du har fel per se, men man kan se på saken lite annorlunda. ;)

[...] Trevligare generellt vet jag inte. Allting som inte är färghanterat blir ju övermättat med det upplägget [...]

Nope, ingenting blir övermättat med mitt upplägg! Genom att ställa om Firefox color management mode från 2 till 1, kommer Firefox att färghantera all grafik och alla bilder oavsett om de har inbäddad profil eller ej och konvertera till din skärmprofil.

Den generellt trevligare färgupplevelsen jag talar om är t ex skrivbordet som inte ser urblekt ut och alla ikoner och annat som visas i full gamut jämfört med urblekta sRGB färger och även olika webbsidor blir trevligare. Surfa in på di.se och kolla själv!

Den enda gången det blir fel är om någon lägger upp t ex en Prophoto RGB bild utan att bädda in profilen. Då kommer Firefox att tolka den som sRGB eftersom den saknar inbäddad profil och det ser mindre bra ut på din skärm.

Ditt hököga lär dock se felet direkt! Våga vägra sRGB!

Nope, ingenting blir övermättat med mitt upplägg! Genom att ställa om Firefox color management mode från 2 till 1, kommer Firefox att färghantera all grafik och alla bilder oavsett om de har inbäddad profil eller ej och konvertera till din skärmprofil.

Den generellt trevligare färgupplevelsen jag talar om är t ex skrivbordet som inte ser urblekt ut och alla ikoner och annat som visas i full gamut jämfört med urblekta sRGB färger och även olika webbsidor blir trevligare. Surfa in på di.se och kolla själv!

Den enda gången det blir fel är om någon lägger upp t ex en Prophoto RGB bild utan att bädda in profilen. Då kommer Firefox att tolka den som sRGB eftersom den saknar inbäddad profil och det ser mindre bra ut på din skärm.

Ditt hököga lär dock se felet direkt! Våga vägra sRGB!
Har nu installerat och ändrat från 2 till 1. Tycker dock inte att jag ser någon direkt skillnad. Kan väl bero på att jag inte har tillräckligt avancerad skärm.
Det som irriterar mig är all reklam som poppar upp. Har du något trix som gör att jag slipper detta?

Har nu installerat och ändrat från 2 till 1. Tycker dock inte att jag ser någon direkt skillnad. Kan väl bero på att jag inte har tillräckligt avancerad skärm.
Det som irriterar mig är all reklam som poppar upp. Har du något trix som gör att jag slipper detta?

Installera AdBlocker, men det är oerhört off topic :)

Tyvärr stämmer det inte hela vägen. Bilder och text blir rätt, men inga vanliga videoprogram inklusive flash hanterar färgprofiler.
Ja det har du rätt i! Jag tittar så sällan på streamad video på bildredigeringsdatorn, så jag glömmer bort att det inte är färghanterat. Då har jag en bra anledning att switcha till sRGB skärmprofilen ibland!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto