Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rött slår igenom vid konvertering till sRGB

Produkter
(logga in för att koppla)
Och ingen av de webbläsare du nämner har korrekt färghantering. IE kan läsa både v2 och v4 profiler medan Chrome bara läser v2 profiler, men ingen av dem konverterar till din skärmprofil utan till sRGB. Den där testen visar bara om v4 profiler kan läsas och det är rätt ovanligt att v4 profiler är inbäddade.

Det är bara Firefox som färghanterar korrekt, om den är rätt inställd.

Bara lägga till att även Safari färghanterar korrekt.

Bara lägga till att även Safari färghanterar korrekt.

Sitter nu hemma på min Mac, och får samma resultat som du. Problem i Chrome, medans Safari iaf läser profilerna precis som IE på Windows.

Om de är korrekt eller inte vet jag inte, för det ser precis ut som det gjorde på min jobbdator i IE. Dvs nästan rätt, men en liten skillnad emellan den högra och vänstra halvan i nyans (sitter på MBPr 15" 2012 med OS X 10.10.3)

Om du tänker på den gamla (2003) testen så ser den för djäklig ut.
För mig ser bilden lika usel ut över hela ytan. Både på min Dell 30" & min MBPr 15 som är profilerad.
Alla kvadrater har samma nyanser. Antar det är det som skall vara godkänt.

Måste finnas något bättre och modernare test om man nu vill jämföra på det viset.

Själv brukar jag plocka upp en bild (JPG sRGB) i PS eller Lr och sedan kolla på samma bild öppnad i Safari eller Firefox.
Har jag samma resultat när jag ser bilden sida vid sida på skärmen är det godkänt.

Tar man sedan en bild man laddat upp till fotosidan och ser den via browsern och i LR kan det finnas mindre skillnader. Nästan alla websiter komprimerar bilder och hittar på saker med dem.

Om du tänker på den gamla (2003) testen så ser den för djäklig ut.
För mig ser bilden lika usel ut över hela ytan. Både på min Dell 30" & min MBPr 15 som är profilerad.
Alla kvadrater har samma nyanser. Antar det är det som skall vara godkänt.

Måste finnas något bättre och modernare test om man nu vill jämföra på det viset.

Själv brukar jag plocka upp en bild (JPG sRGB) i PS eller Lr och sedan kolla på samma bild öppnad i Safari eller Firefox.
Har jag samma resultat när jag ser bilden sida vid sida på skärmen är det godkänt.

Tar man sedan en bild man laddat upp till fotosidan och ser den via browsern och i LR kan det finnas mindre skillnader. Nästan alla websiter komprimerar bilder och hittar på saker med dem.

Vet inte om det är något 2003-test, men tänker på den länken som bull postade i tråden ovan.

Intressant annars; Jag ser lite skillnad på vänster och höger halva av bilden.

Behöver jag profilera min Mac och PC, och hur går jag enklast tillväga att för att göra det?

Oavsett det är Mac eller PC så är det bra att profilera/kalibrera skärmen du än använder för bildredigering.
Vad du generar är en skärmprofil som ger dig så bra färgåtergivning som din skärm kan återge genom att mäta upp den med extern mätutrustning, hur bra resultatet blir beror på vilken skärm och även vilken uppmätningsverktyg du använder, sedan är det fråga om vilka program du använder och som stödjer färghantering
är det Mac du använder så är det enklare med att få färghantering att fungera än med PC
har du ytterligare frågor, vänd dig till Stefan Ohlsson, erkänd färgguruexpert med kännedom om alla system oavsett det är PC eller Mac

Oavsett det är Mac eller PC så är det bra att profilera/kalibrera skärmen du än använder för bildredigering.
Vad du generar är en skärmprofil som ger dig så bra färgåtergivning som din skärm kan återge genom att mäta upp den med extern mätutrustning, hur bra resultatet blir beror på vilken skärm och även vilken uppmätningsverktyg du använder, sedan är det fråga om vilka program du använder och som stödjer färghantering
är det Mac du använder så är det enklare med att få färghantering att fungera än med PC
har du ytterligare frågor, vänd dig till Stefan Ohlsson, erkänd färgguruexpert med kännedom om alla system oavsett det är PC eller Mac

Tänkte isf i första hand för min MBPr som jag mest redigerar foto i, men även min Surface Pro 2 som jag redigerar med Wacom-penna på (har inbyggd sådan digitizer).

Vilken utrustning behöver införskaffas, och vilken prisklass talar vi om för att få ett vettigt resultat för en amatör som mig?

om det är retina skärmen du menar så kan du bara profilera den vilket hjälper för att få en bra gamma kurva och bättre färgtemperatur,färgåtergivning , själv använder jag retina dagligen och har profilerat den med x-rite och Basiccolor
Idag finns det ett antal mätverktyg och programvaror , fråga Stefan vilka som gäller för bästa pris
Har inte hängt med det senaste åren eftersom jag har ett hyggligt "dyrt mätverktyg" sedan några år tillbaka och Basic Color har alltid varit bäst för just bärbara Mac skärmar, betydligt bättre än de program som följer med mätsonden.

Innan ni grottar ner er helt i diverse internetbrowser:
Som sagt så såg jag ju problemet redan när jag är i PS och väljer "save for web and devices". Då vet ju PS inte än vilken browser jag tänker använda. Via "convert to profile" händer det inte så länge jag är i PS.
"Save for web and devices" ger ju någon sorts förhandsgranskning. Om jag hade en sRGB-profil på min skärm så som Stefan föreslår, måste jag byta till den då varje gång innan jag sparar för att vara säker på hur färgerna visas på webben?

Vad är förresten skillnaden mellan save for web and devices och convert to profile, rent färgmässigt alltså? Vad händer i den ena som inte händer i den andra?

Innan ni grottar ner er helt i diverse internetbrowser:
Som sagt så såg jag ju problemet redan när jag är i PS och väljer "save for web and devices". Då vet ju PS inte än vilken browser jag tänker använda. Via "convert to profile" händer det inte så länge jag är i PS.
"Save for web and devices" ger ju någon sorts förhandsgranskning. Om jag hade en sRGB-profil på min skärm så som Stefan föreslår, måste jag byta till den då varje gång innan jag sparar för att vara säker på hur färgerna visas på webben?

Vad är förresten skillnaden mellan save for web and devices och convert to profile, rent färgmässigt alltså? Vad händer i den ena som inte händer i den andra?
Jag kommer inte ihåg exakt hur PS CS5 såg ut, men du har väl en ruta till höger under Save for Web där du kan kryssa i Convert to sRGB? I så fall ska du naturligtvis kryssa i den rutan. Det är samma sak som om du först konverterar från din arbetsfärgrymd till sRGB.

Den sRGB-profilen Stefan talar om behöver du inte byta till så länge du bildhanterar i Photoshop eller Lightroom. Den byter du till för att det ska bli rätt när du surfar på webben. På webben har sRGB blivit en sorts standard, men din skärm kan visa Adobe RGB som är en mycket större färgrymd och därför blir det fel när du surfar med applikationer som inte är färghanterade. Gör du som jag beskrev ovan slipper du problemet och du slipper byta skärmprofil stup i kvarten.

Det där är inte sant. Det har inte varit sant sedan Windows 7 kom år 2009. Vi är som bekant i år 2015 nu och snart kommer Windows 10.

Om du tror annorlunda så får du gärna förklara vad som fungerar sämre. Det är till och med så att Apple för vissa OS helt saboterade färghanteringen vid utskrifter, vilket fungerat felfritt med Windows. Det är bl a därför du inte längre kan printa helt utan färghantering från Photoshop. Vill du ha detaljerna så sök på Luminous-landscapes forum.

Det där är inte sant. Det har inte varit sant sedan Windows 7 kom år 2009. Vi är som bekant i år 2015 nu och snart kommer Windows 10.

Om du tror annorlunda så får du gärna förklara vad som fungerar sämre. Det är till och med så att Apple för vissa OS helt saboterade färghanteringen vid utskrifter, vilket fungerat felfritt med Windows. Det är bl a därför du inte längre kan printa helt utan färghantering från Photoshop. Vill du ha detaljerna så sök på Luminous-landscapes forum.

Jag kan hålla med om att Windows har blivit bättre på en hel del sidor och att Apple samtidigt har fokuserat mycket på att göra färghanteringen automatisk och därigenom dold för den normale användaren. Samtidigt har ju det funnits en hel del problem på Windows-sidan också, inte minst hur de slog ut alla LUT:ar för skärmprofiler när deras varningsmeddelande kom upp. Nu är det ju borta, tack och lov. Samtidigt har ju vi kommit förbi problemen på Apples sida, i och med program som Adobe Color Printer Utility, som gör det möjligt att printa utan någon färghantering både på Mac och på Windows. Så jag skulle inte låta färghanteringen avgöra valet av datorplattform idag.

Om jag hade en sRGB-profil på min skärm så som Stefan föreslår, måste jag byta till den då varje gång innan jag sparar för att vara säker på hur färgerna visas på webben?

På en bra skärm är det ju bara ett enda klick som behövs för att jag ska kunna byta från full gamut-profil till sRGB.

Jag har exakt samma problem med min kalibrerade Eizo skärm. Lite rörig tråd. Någon slutsats ännu?

Det enda svaret som finns på detta är att du gör ett Target där du väljer Monitor Native och en där du väljer sRGB som din målfärgrymd. När du sedan arbetar i program som är färghanterade väljer du den profil som du gjorde för Monitor Native. När du använder en webbläsare och vill ha koll på hur det ser ut för »normala användare« väljer du sRGB-profilen.

Är kanske intresserad av att investera jättemycket, vare sig pengar eller tid, man kan man relativt enkelt få till lite bättre återgivning på skärmen så är det intressant.

Fotar RAW och med Adobe RGB som färgrymd. Då kanske detta är extra viktigt, eller gör det inte någon skillnad.

Arbetar med bildredigering i Lr 6.

Är kanske intresserad av att investera jättemycket, vare sig pengar eller tid, man kan man relativt enkelt få till lite bättre återgivning på skärmen så är det intressant.

Fotar RAW och med Adobe RGB som färgrymd. Då kanske detta är extra viktigt, eller gör det inte någon skillnad.

Arbetar med bildredigering i Lr 6.

Om du har en bra skärm, det vill säga en skärm som kan visa Adobe RGB på ett korrekt sätt, och om du arbetar i Adobe RGB, då är detta extra viktigt. Och eftersom det är enkelt att göra två profiler, en för full gamut när du arbetar med bilder som ska skrivas ut, en för sRGB som du använder när du surfar på nätet, så varför inte använda detta.

Om du har en bra skärm, det vill säga en skärm som kan visa Adobe RGB på ett korrekt sätt, och om du arbetar i Adobe RGB, då är detta extra viktigt. Och eftersom det är enkelt att göra två profiler, en för full gamut när du arbetar med bilder som ska skrivas ut, en för sRGB som du använder när du surfar på nätet, så varför inte använda detta.

Därför att:

• Det är lätt att glömma ändra tillbaka till native profilen när man är i PS.
  • sRGB profilen har en trist färgtemp på 6500K (om den är rätt gjord), vilket gör att hela webbupplevelsen blir trist i jämförelse.
  • Det blir trevligare grafik generellt om man behåller skärmen i full gamut med en färgtemp runt 5800K och istället låter Firefox läsa inbäddade profiler och anta sRGB om det saknas inbäddad profil. Firefox konverterar sedan korrekt till ens skärmprofil.
  • Det viktiga är att Photoshop och Lightroom visar rätt. På webben ska det se trevligt ut utan att folk blir röda i ansiktet och det fungerar bra genom att ställa om Firefox istället för att switcha mellan skärmprofilerna.
  • Men vill man se exakt hur det ser ut i en korrekt kalibrerad sRGB färgrymd är det ju som sagt enkelt att byta.

Därför att:

• Det är lätt att glömma ändra tillbaka till native profilen när man är i PS.
  • sRGB profilen har en trist färgtemp på 6500K (om den är rätt gjord), vilket gör att hela webbupplevelsen blir trist i jämförelse.
  • Det blir trevligare grafik generellt om man behåller skärmen i full gamut med en färgtemp runt 5800K och istället låter Firefox läsa inbäddade profiler och anta sRGB om det saknas inbäddad profil. Firefox konverterar sedan korrekt till ens skärmprofil.
  • Det viktiga är att Photoshop och Lightroom visar rätt. På webben ska det se trevligt ut utan att folk blir röda i ansiktet och det fungerar bra genom att ställa om Firefox istället för att switcha mellan skärmprofilerna.
  • Men vill man se exakt hur det ser ut i en korrekt kalibrerad sRGB färgrymd är det ju som sagt enkelt att byta.

Jag håller med nästan fullt ut. Ett problem är med de som inte konverterar bilder till sRGB och inte bäddar in profiler. Firefox och Safari (mac) antar att alla bilder som inte har en profil ligger i sRGB och konverterar sedan till skärmprofilen.
Ett annat problem är ju att du bara kan använda dessa två webbläsare, alla andra har antingen ingen färghantering alls eller konverterar allt till sRGB och struntar helt i skärmprofilen. Så har du en skärmprofil som ligger i närheten av sRGB så ser färgerna vettiga ut i de flesta webbläsare.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto