Annons

Rött färg stick vid utskrift...

Produkter
(logga in för att koppla)

TommyOlsson

Medlem
Hej,

Jag har ett problem med ett rött färgstick på mina utskrifter. Jag använder en Epson R1800.
Jag har använt Kodak papper och till vilket det anges att föreslagen media type är Photo Paper, Photo Quality Glossy Paper and Photo Glossy Film för Epson skrivare. Eftersom ingen av dessa finns att välja för Epson R1800 har jag provat Photo Paper for Ink jet, Premium Glossy Photo Paper i skrivaren med samma resultat d.v.s något mörkare utskrifter än skärmen och med ett besvärande rött stick.
Testade med ett Epson Premium Glossy Photo Paper som följde med skrivaren. Samma resultat.

Har laddat ned och installerat profiler från Epson hemsida.

Kan någon ge mig förslag på vad som kan vara fel???

Tack på förhand
Tommy
 
TAck Stefan,

JAG vet att jag inte borde använda en epson profil på Kodak papper. Har dock inte hittat någon profil för Kodak pappret.
Det anges dock på Kodak Pappers förpacknngen vilka profiler man kan använda för olika printer märken. För Epson anges media typerna: Photo Paper, Photo Quality Glossy Paper och Photo Quality Glossy Film.

Testade också med Epsons eget papper, Premium Glossy Photo Paper och med Epsons profil, som visserligen är nedladdad från Epsons amerikanska site eftersom det inte fanns några profiler för R1800 på den svenska siten, med samma resultat.

Tommy
 
TommyOlsson skrev:
Testade också med Epsons eget papper, Premium Glossy Photo Paper och med Epsons profil, som visserligen är nedladdad från Epsons amerikanska site eftersom det inte fanns några profiler för R1800 på den svenska siten, med samma resultat.

Ytterligare en anledning att undvika Kodaks papper. Visserligen är det flera år sedan jag testade det, men inte var det ett roligt papper att arbeta med.

Stefan
 
Tack Stefan

Nu fungerade dom ju precis lika dåligt som Epsons eget papper, d.v.s de gav en mörkare bild med ett kraftigt rött stick.

Vet du hur jag kan komma undan från det eller ska jag tro att det är något fel på min skrivare?

Tommy
 
TommyOlsson skrev:
Tack Stefan

Nu fungerade dom ju precis lika dåligt som Epsons eget papper, d.v.s de gav en mörkare bild med ett kraftigt rött stick.

Jag testade denna skrivare för ett tag sedan och märkte då att profilerna som följde med från Epson inte var så bra. Jag testade också Ilford och Hahnemühles papper och deras profiler till denna skrivare som gav ett mycket bättre resultat.

När jag gjorde profiler till skrivaren på Epsons papper blev resultatet riktigt bra, så det är en mycket bra skrivare du har skaffat dig. Men man skulle ju önska sig att Epson levererade bra profiler till sin skrivare.

Stefan
 
Tack Stefan,

Jag har sett att företaget du jobbar på gör profiler till skrivare. Kan man göra dom själv?
I så fall hur?

Tommy
 
TommyOlsson skrev:
Jag har sett att företaget du jobbar på gör profiler till skrivare. Kan man göra dom själv?
I så fall hur?

Du behöver en spektrofotometer, t ex en sådan EyeOne Pro som Stina skaffat sig. Den kostar cirka 15000 kr. Sedan krävs det en del erfarenhet, de första 100 profilerna jag gjorde är jag inte direkt stolt över. Det var tur att de profilerna var avsedd för eget bruk ;-)

Stefan
 
Så det smartaste jag kan göra då är att anlita er eller någon annan för att göra en bra profil?
Eller köpa en spektrofotometer och ge sig in trial and error tills man är nöjd.
 
TommyOlsson skrev:
Så det smartaste jag kan göra då är att anlita er eller någon annan för att göra en bra profil?
Eller köpa en spektrofotometer och ge sig in trial and error tills man är nöjd.

Billigaste bra lösningen är väl att använda ett papper som det finns en bra profil till. Näst billigast blir att låta någon göra en profil. Dyrast är nog att köpa utrustningen och göra det själv. Men det är en spännande lösning, man lär sig en hel del om utskrifter och skrivarkvalitet på vägen.

Stefan
 
LÅter som ett bra förslag. En fråga dock var får mantag på bra profiler till Epson skrivaren?

Jag har mycket HP papper kvar efter en HP skrivare plus lite Epson papper. Har inte testat HP pappret än, Epson pappret finns ju ingen bra profil till och Kodak pappret fugerar inte befintliga profiler riktigt.

Återstår att hitta bättre profiler till de papper jag har eller skaffa nytt papper och testa. Kan bli långdraget eftersom jag inte känner till var det finns bra profiler.

Tommy
 
TommyOlsson skrev:
Återstår att hitta bättre profiler till de papper jag har eller skaffa nytt papper och testa. Kan bli långdraget eftersom jag inte känner till var det finns bra profiler.
Flera papperstillverkare lägger ut bra profiler. Jag har nämnt Hahnemühle och Ilford, ofta brukar också Tetenals profiler vara bra.

Men gillar du ett papper som det inte finns en bra profil til kan det vara lönt att få en profil gjord. Det kostar ju också mycket om man ska skriva ut, ändra lite grann, skriva ut igen o s v.

Stefan
 
TommyOlsson skrev:
Hej,

Jag har ett problem med ett rött färgstick på mina utskrifter. Jag använder en Epson R1800.
Jag har använt Kodak papper och till vilket det anges att föreslagen media type är Photo Paper, Photo Quality Glossy Paper and Photo Glossy Film för Epson skrivare. Eftersom ingen av dessa finns att välja för Epson R1800 har jag provat Photo Paper for Ink jet, Premium Glossy Photo Paper i skrivaren med samma resultat d.v.s något mörkare utskrifter än skärmen och med ett besvärande rött stick.
Testade med ett Epson Premium Glossy Photo Paper som följde med skrivaren. Samma resultat.

Har laddat ned och installerat profiler från Epson hemsida.

Kan någon ge mig förslag på vad som kan vara fel???

Tack på förhand
Tommy

Jag tycker min skrivare producerar fantastiskt fina utskrifter, med de profiler som följer med. Jag använder både Epson orginal färg och orginal papper med matchande profiler.

Jag har däremot läst en review på länken under och i den får R1800 bra betyg för färgäktheten den producerar. Två ändringar rekommenderade testaren på sitt ex. Dels ändrade han gamma från 1.8 (standard) till 2,2 (vilket förbättrade hudtonerna som kanske var lite röda) sen visade sig just denna skrivare som enda markanta "fel" ge lite väl blek gul återgivning, vilket kompenserades i drivrutinsinställningarna under "Advanced" med att öka kompensation för gul färg till +8

Kolla denna länken: http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/Epson R1800/page_1.htm

Hoppas det kan hjälpa! Du får väl skruva ned den röda färgen och göra ett provskott. Alla R1800-skrivare behöver väl inte ge samma slagsida i färg som testaren upplevt. I ditt fall kanske den faktiskt ger för mycket rött istället för för lite gult.

Jag skriver f.ö. alltid ut med Epson egen utskriftshanterare och den har funkat utmärkt för mig. När jag däremot försökt skriva ut från Lightroom 4.0 betan så ser det helt gräsligt ut men det är ju en beta, så det ordnar sig förhoppningsvis tills den släpps.
 
Re: Re: Rött färg stick vid utskrift...

Sten-Åke Sändh skrev:
Jag tycker min skrivare producerar fantastiskt fina utskrifter, med de profiler som följer med. Jag använder både Epson orginal färg och orginal papper med matchande profiler.

Men då använder du ju inte en skrivarprofil om du håller på och mecklar med inställningarna i skrivardrivrutinen.

Stefan
 
Re: Re: Re: Rött färg stick vid utskrift...

stefohl skrev:
Men då använder du ju inte en skrivarprofil om du håller på och mecklar med inställningarna i skrivardrivrutinen.

Stefan

Jo, men man baserar ju sin egen variant på en av Epsons profiler som man kan välja i drivrutinen och lägger sen till sina egna ändringar och sparar dom. Jag skulle i alla fall försöka med det innan jag köper nåt state of the art utstyr för att skapa helt egna profiler från scratch. Om det krävs 100 misslyckade profiler och 15.000 spänn, så verkar det vara både ordentligt dyrt och tidsödande om man inte är ett fullblodsproffs som inte lämnar nåt åt slumpen. Men det är inte min värld i alla fall. Om det var mitt val skulle jag hyra nån som kunde hjälpa mig istället för att uppfinna hjulet helt själv. Risken är ju att man kroknar helt innan man får till nåt användbart och slänger ut skrivaren och köper en ny som funkar bättre rakt ur lådan än denna tydligen gör.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Rött färg stick vid utskrift...

Sten-Åke Sändh skrev:
Jo men man baserar ju sin egen variant på en av Epsons profiler som man kan välja i drivrutinen och lägger till sina egna ändringar.
Om du väljer ICM i skrivardrivrutinen kan du inte modifiera inställningarna.

Stefan
 

Bilagor

  • installning.jpg
    installning.jpg
    35.9 KB · Visningar: 191
Re: Re: Re: Re: Re: Rött färg stick vid utskrift...

stefohl skrev:
Om du väljer ICM i skrivardrivrutinen kan du inte modifiera inställningarna.

Stefan

Sant. De är bara tillgängliga med Color Control valt. Ner till vänster (om Color Control valts) kan man spara och namnge sina egna kompenserade inställningar med vald profil som bas. Dessa kan sen väljas i drop down listan bredvid inför utskrift via Windows "Arkiv"- "Skriv ut" - "Inställningar" för vald skrivare.

Klart att det är bättre om man kan göra egna ICC-profiler och använda dessa istället för orginalprofilerna om man inte är nöjd med Epsons, men alla varken kan, vill eller har råd med den utrustning ni pratar om här. Då återstår bara att försöka kompensera en befintlig profil i själva drivrutinen till R1800. Det är i alla fall en framkomlig väg för "vem som helst" i alla program som har ett gränsnitt mot drivrutinen och inte likt Epsons utskrifthanterare gömmer allt "användarvänligt" i en black box.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.