Annons

Röstningsdax!

Produkter
(logga in för att koppla)

karlstrand

Aktiv medlem
Tjabba hallå, alla glada FS:are!

Det är så att jag snart, förhopningsvis, ska köpa ett nytt objektiv.
Jag vill både ha tele och makro till en liten slant.

Valet står emellan:

* Sigma 70-300 APO
* Tamron 70-300
* Samsung 50-200 + mellanringar

Vilken ska jag köpa? Gärna en motivering!

-------------------
Mvh
V

jag tror inga av objektiven du räknade upp är macroobjektiv. Macro brukar inte vara av zoom typ.

Så du får nog avgöra vilket som är viktigast, tele eller macro. Dom du namngav är nog fusk macron... alltså inte avbildningsskala 1:1

Eller så accepterar du fuskmacro och då vet jag inte vilket av dom nämda som är bäst. I den prisklassen är det nog hugget som stucket

Sigmas 70-300 APO ger dig nog ´lite av varje´ för en rimlig peng. Kvalitén i övrigt av de tre du räknat upp är nog som redan sagts hugget som stucket skulle jag tro...besök en handlare och testa vetja...det är du som måste göra valet.

Mvh/Björn

Jag vet väl att det är fuskmakro.. Jag vet mer än ni tror om dessa objektiv.. :)
Bara det att jag inte vet vad jag ska välja :)

Vi kan dessvärre inte välja åt dig...det är något du själv måste försöka göra. Om du vill ha både ´macro´ och en telezoom...du ser säkert själv vartåt det lutar...

/Björn

Hej Viktor!

Så, det bränner i pengafickan ;-) "Here we go again", så att säga ;-)

För ett tiotal år sedan hade jag ett Sigma som du nämner. Det var inte roligt på längre brännvidder. Nedanstående recension stämmer nog med vad jag upplevde. Detta var i och för sig på en analog SLR. Med din Pentax med APS-C sensorstorlek slipper du ju de sämsta hörnen som objektivet projicerar.
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_70300_456/index.htm

Tamronet vet jag inget om men de flesta 70-300 gluggar med dålig ljusstyrka från tredjepartstillverkare brukar inte vara några höjdare, ffa på längre brännvidder.

Om jag skulle välja av de du nämner är det nog hugget som stucket mellan Sigma och Tamron. Känn på dem och välj det du gillar bäst. Samsungen skulle jag inte befatta mig med. Ännu billigare konstruktion, sämre brännviddsomfång, ännu mer "udda" märke och troligen inte värd något alls om du skulle vilja sälja den. Sigmat och Tamronet kan du kanske få nån tusenlapp för i alla fall om du skulle vilja sälja efter ett tag. Kanske att det lutar åt Tamron då det är lite billigare och säkerligen likvärdigt med Sigma i prestanda.

Vore jag dig skulle jag dock istället spara pengar till i höst och köpa nedanstående!? Ser klart intressant ut denna glugg :)
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=p60250

mvh / Matti

Senast ändrad:
Tyvärr är den alldeles för dyr..

Jag menar jag är femton år, har inte massor med pengar.. Nu testar jag liksom.. När jag blir äldre får jag sommarjobb och annat och kan då köpa helt andra saker.. Jag är liksom i test stadiet..

Så en Sigma 70-300 eller Tamron 70-300 är nod et bästa.. eller samsung 50-200 + mellanring..
Vad tycker ni? Vilken?

Fick mitt Sigma idag och har lekt lite med det. Inga problem vid 300 om du inte fotar en lite text och croppar det som de gör i testerna.

Tycker det är ett bra objektiv och det håller f*n så mycket högre klass än kittobjektivet från Canon.

karlstrand skrev:
Motivering?

Se mitt inlägg ovan!!! :cool: Sigmat har jag dåliga erfarenheter av. Samsung plus mellanring kan du glömma, alldeles för dålig ljusstyrka för att det skall funka. Tamron har jag skapligt goda erfarenheter av (17-50/2,8). Således...Tamron.

mvh / Matti

Okej, fortsätt rösta! Skriv en motivering..

* Tamron 70-300
* Sigma 70-300
* Samsung 50-200 + Mellanring

Mvh
V

1.Köp alla tre...sälj sedan de du inte vill ha

2. Ta dig samman...du vet ju redan en hel del om objektiven (som du skrev)...så här kan vi hålla på i evigheter...

3. Köp det som ligger närmast dina behov/ekonomi...

4. Finns massor om obejktiven på nätet, tips har du redan fått här på FS.

ANNONS