Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rörliga motiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Harmony

Medlem
Hej

Som en glad amatör saknar jag kunskaper i mycket när det gäller fotografering, när jag fotar barn i rörelse eller sport typ fotboll så får jag aldrig till det. Jag får alltid själva rörelsen att bli suddig. Min fråga är: Hur gör man för att få hela bilden skarp när man fotograferar exempelvis sport? Framförallt, vad använder man för inställning??

Jag har en Nikon D5100 18-105 VR

Tacksam för lite hjälp..
 
Det handlar främst om snabba slutartider och lämpliga tider beror mycket på vilken sport. Jag fotar tennis med varierande slutartider från 1/320 - 1/640. Det kan vara effektfullt med viss rörelseoskärpa i arm och racket och då väljer jag de längre tiderna. Vill jag vara säker på att allt är fryst väljer jag 1/1000.
 
Tack för ett snabbt svar.. Ska prova :)

Det handlar främst om snabba slutartider och lämpliga tider beror mycket på vilken sport. Jag fotar tennis med varierande slutartider från 1/320 - 1/640. Det kan vara effektfullt med viss rörelseoskärpa i arm och racket och då väljer jag de längre tiderna. Vill jag vara säker på att allt är fryst väljer jag 1/1000.
 
Det finns också en sportinställning på programvredet som man kan använda. Då ställer kameran in en snabb slutartid om den kan inom det ISO-intervall som Auto-ISO tillåter. Om man alltså vrider ratten till springgubben, så är det lättare att få bilden skarp när ungarna rör sig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.