Annons

Rörelseoskärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

Malle777

Aktiv medlem
Jag var på Liseberg igår och försökte ta lite bilder med långa slutartider för att få en tuff effekt, men misslyckades för det mesta.

Någon som kan ge bra tips hur man kan få ett ansikte att bli skarpt men omgivningen oskarp. Till exempel när någon kör "Radiobilarna" och svänger samtidigt. Att få med "fartränder" men samtidigt ha skärpa på ansiktet? Någon som har en sådan eller liknande bild?

Ett annat exempel är svänggungan.

En annan fråga också.
Det fanns en bergodalbana som hade en loop. Jag tänkte att jag skulle ha lång slutartid och på så sätt fånga vangen i hela loopen, men att få själva rälsen att vara skarp. Eftersom jag hade en så lång slutartid blev bilden bara vit. Jag försökte sänka ISO, underexponera och höja bländartalet, men det blev inte någon större skillnad. Hur tar man sådana bilder? Exempel på bilder?

(Ursäkta mitt vardagliga språk. Jag är ny inom foto så försök förklara lättförståeligt. Jag använder EOS 400D.)

Tack för svar.
 
Låter som om du haft lite väl långa slutar tider, om du har kört m liten bländare, låga iso. Blir bilden ändå för ljus så bör du dra ner tiden...

Ang skarpa ansikten och rörelse oskärpa, så kan du få fram det genom att använda blixt + lång slutar tid. I andra ridån tror jag man ska ha om man vil att det ser ut som bilen har fart ränder. Obs! jag är ingen expert men detta har kanske varit lite till hjälp. Ser fram emot andra som har tips här!/peter
 
peter6611 skrev:
Låter som om du haft lite väl långa slutar tider, om du har kört m liten bländare, låga iso. Blir bilden ändå för ljus så bör du dra ner tiden...

Ja, det är ju därför det överexponerar och bilden blir helt vit. Men den långa slutartiden behövs ju för att fånga rörelsen i vagnen.
Om du kör lägsta iso och minsta bländaröppning men den kortaste tiden du behöver för att fånga rörelsen ändå överexponerar finns det bara en sak du kan göra.
Skaffa gråfilter (även kallade ND-filter).
Det är ett färgneutralt filter som minskar ljusinsläppet så man kan ha längre slutartider utan att överexponera.

/jer.
 
Ang. radiobilarna så kan du ju panorera kameran, fast då blir hela den bilen skarp. (om du är duktig, det är lite svårt i början.)
 
Jag behövde ca 2 sekunder som längsta slutartid, plus att jag stod under själva attraktionen vilket gjorde att jag fotade mot en blå himmel. Inga lätta omständigheter för en nybörjare kanske, haha.
 
Malle777 skrev:
Jag behövde ca 2 sekunder som längsta slutartid, plus att jag stod under själva attraktionen vilket gjorde att jag fotade mot en blå himmel. Inga lätta omständigheter för en nybörjare kanske, haha.
Om det var mitt på ljusa dan så är det inte lätta omständigheter för nån. ;)
 
Jag tittade lite på gråfilter. Just där jag tittade fanns 25% och 50% gråfilter. Tar 25%-gråfiltret bort 25% av det inkommande ljuset och 50 procent för det andra?

Vilket ska man välja, eller ska man ha flera?
 
Malle777 skrev:
Jag tittade lite på gråfilter. Just där jag tittade fanns 25% och 50% gråfilter. Tar 25%-gråfiltret bort 25% av det inkommande ljuset och 50 procent för det andra?

Vilket ska man välja, eller ska man ha flera?

Annars brukar gråfilter anges i termerna x2 , x4 eller x8. Som i samma ordning ger 1 gg, 2 ggr eller 3 ggr längre slutartider.
Jag kastade ett öga på Cyberphotos gråfilterhylla och där angavs B+Ws halvtonade gråfilter med procentsatserna som du skrev. Halvtonade gråfilter hjälper dig dock inte i det aktuella fallet. De begränsar bara ljusinsläppet i en del av bildutsnittet. Tillexempel kan man begränsa ljusinsläppet för himlen så man kan exponera marken normalt utan att himlen frätes ut. Mycket användbart vid naturfoto.
/jer.
 
Jewster skrev:
Annars brukar gråfilter anges i termerna x2 , x4 eller x8. Som i samma ordning ger 1 gg, 2 ggr eller 3 ggr längre slutartider.
Jag kastade ett öga på Cyberphotos gråfilterhylla och där angavs B+Ws halvtonade gråfilter med procentsatserna som du skrev. Halvtonade gråfilter hjälper dig dock inte i det aktuella fallet. De begränsar bara ljusinsläppet i en del av bildutsnittet. Tillexempel kan man begränsa ljusinsläppet för himlen så man kan exponera marken normalt utan att himlen frätes ut. Mycket användbart vid naturfoto.
/jer.

Så slutartiderna blir inte samma: 2 gg, 4 gg och 8 gg?

Finns det något speciellt halvtonat gråfilter som är bra? När behövs 25% och när behövs 50%, eller behöver man bägge isf?
 
Malle777 skrev:
Så slutartiderna blir inte samma: 2 gg, 4 gg och 8 gg?

Nej, det är 1gg, 2ggr och 3ggr längre exponering. Om det nu är slutartiden man laborerar med. Ibland kan det ju vara så att man vill uppnå kortare skärpedjup vid en viss slutartid och därför vill öppna upp bländaren några steg mer än vad ljuset annars tillåter. Även då kan gråfiltret komma till pass.
Sen vad gäller halvtonade (äv kallade avtonade) gråfilter är det bra att använda något slags system där man har lösa, rektangulära, filter som förs ner i en hållare som fästs på objektivet. (Typ Cokins P-system) Eftersom man med dessa själv kan bestämma var i bilden gränsen mellan det neutrala ljusgenomsläppet och gråfilterdelen ska vara. Med ett fast gråfilter man skruvar i filtergängan tvingas man ju placera horisonten där gränsen går på filtret.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar