Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rörelseoskärpa: vill bara kolla att jag har hajjat rätt

Produkter
(logga in för att koppla)

OmniM

Aktiv medlem
var å fotande sista deltävlingen i WermlandsSerien i paintball igår. jag e petig som attan att det ska bli bra, som alla fotografer vill ;)
Så nu undrar jag om den rörelseoskärpa jag fick på väääldigt många bilder kan avhjälpas med ett nytt objektiv lr om det krävs mer...( antar att det är sigman som är föör ljussvag för detta?)

Fotade med min D70 + sigman 70-300/4-5.6 med stativ och motljusskyddet monterat. Det var molnigt och på eftermiddan och med AUTO isntällt på kameran.

Ska skaffa Nikon 70-200/f2.8 IF-ED VR och undrar om den skulle räcka till mitt syfte.

tack på förhand/ Henkan

traff_1024.jpg

OmniM skrev:
var å fotande sista deltävlingen i WermlandsSerien i paintball igår. jag e petig som attan att det ska bli bra, som alla fotografer vill ;)
Så nu undrar jag om den rörelseoskärpa jag fick på väääldigt många bilder kan avhjälpas med ett nytt objektiv lr om det krävs mer...( antar att det är sigman som är föör ljussvag för detta?)

Fotade med min D70 + sigman 70-300/4-5.6 med stativ och motljusskyddet monterat. Det var molnigt och på eftermiddan och med AUTO isntällt på kameran.

Ska skaffa Nikon 70-200/f2.8 IF-ED VR och undrar om den skulle räcka till mitt syfte.

tack på förhand/ Henkan

frågan är om kameran ställer i auto läget.
fokus med servo. (fokuserar under hela tiden man tryckt ner halvt.
annars så fokuserar (halvt nedtryckt) du och sen kanske ändra sig kanske personen någon meter och sen tar du fotot på fel fokus.)

Lite mer info så slipper alla göra som jag och öppna i breezebrowser:

2005:09:24 12:18:34
300mm
450mm (in 35mm film)
1/125 sec, f/5,6
Mode: Program
Metering: Spot
White balance: Auto
Flash: Off
File size: 434KB
Image size: 1024 x 681
Saturation: Normal
Sharpness: Normal
Contrast: Normal
Color profile: IEC 61966-2.1 Default RGB colour space - sRGB

VR minskar ju inte rörelser i motivet,, bara ljusstyrka som kan ge dig kraft nog att motverka motivets rörelse.

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
VR minskar ju inte rörelser i motivet,, bara ljusstyrka som kan ge dig kraft nog att motverka motivets rörelse.

Mvh Niclas,

Precis, det var mest det jag tänkte på, att Nikonen är ljusstarkare...

Såg även att det inte alls var på em, utan mitt på dan, hehe...

chisel skrev:

300mm
450mm (in 35mm film)
1/125 sec, f/5,6
Om jag räknar rätt i hastigheten så skulle ett 100-300/4 givit 1/250 och en större chans till bra resultat, 300/2.8 hade givit 1/500.

När man kör på stativ är det lätt att man slarvar eftersom "det är ju stabilt". Ryck inte av bilder utan tryck mjukt, se till att du är stabil också, inte bara kameran. Om du står bakom och håller i kameran och är instabil/skakar så kommer det att märkas.

FiLM) (Toba skrev:
När man kör på stativ är det lätt att man slarvar eftersom "det är ju stabilt". Ryck inte av bilder utan tryck mjukt, se till att du är stabil också, inte bara kameran. Om du står bakom och håller i kameran och är instabil/skakar så kommer det att märkas.

På motsvarande 450 mm så skulle inte jag försöka trycka av med fingern ens med stativ. Fjärrutlösare skulle skulle jag definitivt ha satsat på. En liten investering i sammanhanget.

Personligen tycker jag det är viktigt att välja lämplig slutartid för det man vill fota och det innebär inte med nödvändighet en så kort tid som möjligt. En fryst actionbild kan ofta bli lite trist och "klinisk" utan att förmedla just action. Den här bilden hade förmodligen blivit ganska tråkig om jag fryst rörelsen. (1/30s och motsv. 640mm)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=331676&set=lp

OmniM skrev:

tack på förhand/ Henkan

Enklast är att ställa din D70 på ISO auto, i läge S och välj en lämplig bländartid, t.ex. 1/400 s. Vad du vinner med 70 - 200 Vr är bara en högre slutartid om du kör med bländare 2,8. Du förlorar då istället skärpedjup.
ISO auto läget är väldigt praktiskt i sådana situationer.

Sant att lite oskärpa kan få bilder att se mer fartfyllda ut, men just träffar vill man gärna ha skarpa.. iaf själva spelaren ;)

Fjärrkontroll har jag investerat i, men inget jag kan lr har tid med att använda på banan tyvärr..

tack för alla svar!

/Henkan

Re: Re: Rörelseoskärpa: vill bara kolla att jag har hajjat rätt

Knutte K skrev:
Enklast är att ställa din D70 på ISO auto, i läge S och välj en lämplig bländartid, t.ex. 1/400 s. Vad du vinner med 70 - 200 Vr är bara en högre slutartid om du kör med bländare 2,8. Du förlorar då istället skärpedjup.
ISO auto läget är väldigt praktiskt i sådana situationer.

Ok, det ska jag definitivt prova nu till helgen då det nalkas tävling i Skara.
Grejjen med 70-200 VR är att jag får en chans att komma närmre spelarna utan att nödvändigtvis behöva använda stativ. Om jag förlorar lite i skärpedjupet gör ingenting.

/Henkan

Fullt skarp. Förutom där motivet rör sig då,,

1/13sek, f/14, vid 700mm + enbensstativ och givetvis hanterat med fingret på avtryckaren,,,

Mvh Niclas,

Bilagor

• and10.jpgliiten.jpg
    and10.jpgliiten.jpg
    38.1 KB · Visningar: 951
Jag skulle prova med att ställa kameran i sport-läget som har följande autofokus och följa med spelarna hela tiden för att få så skarpa bilder som möjligt. Visst är bilden lite för oskarp men att satsa på 70-200 f/2.8 tror jag är onödigt i ditt fall.

Ett förslag till, som jag brukar köra med. Högsta eller näst högsta ISO, A-läget och största bländaren (minsta värdet). Då ställer kameran in snabbaste slutartiden automatiskt. Nackdelen kan vara att du får väldigt kort skärpedjup.

Poteta skrev:
Ett förslag till, som jag brukar köra med. Högsta eller näst högsta ISO, A-läget och största bländaren (minsta värdet). Då ställer kameran in snabbaste slutartiden automatiskt. Nackdelen kan vara att du får väldigt kort skärpedjup.

Tackar :) ... får tillfälle att prova allt i helgen :D ... skärpedjupet är inte någe problem tror jag, då det oftast är spelaren vi fokuserar på.. allt bakom är rätt ointressant... inte helt hundra dock ;)

Tack för alla tips!

Strandhagen skrev:
hur räknar man ut det du just räknat ut?
Jag tog det som var givet för bilden i fråga:
1/125 och f/5.6
Ett steg större bländare (4) hade givit halv tiden (1/250) och jag slängde med en lite referens till Sigmas 100-300/4-objektiv.
På samma sätt blir det med nästa bländarsteg, 2.8 skulle ge 1/500, och en liten referens till optik-man-inte-har-råd-med ;)

För varje helt bländarsteg dubblas eller halveras tiden för att ge samma exponering.

De hela bländarstegen är 1, 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22 och 32

FiLM) (Toba skrev:
Jag tog det som var givet för bilden i fråga:
1/125 och f/5.6
Ett steg större bländare (4) hade givit halv tiden (1/250) och jag slängde med en lite referens till Sigmas 100-300/4-objektiv.
På samma sätt blir det med nästa bländarsteg, 2.8 skulle ge 1/500, och en liten referens till optik-man-inte-har-råd-med ;)

För varje helt bländarsteg dubblas eller halveras tiden för att ge samma exponering.

Ahhh, danke schön!
Men för att kunne lista ut det hela så måste man veta slutartiden med en viss bländare från allra första början då alltså.

chisel skrev:
Lite mer info så slipper alla göra som jag och öppna i breezebrowser:

2005:09:24 12:18:34
300mm
450mm (in 35mm film)
1/125 sec, f/5,6
Mode: Program
Metering: Spot
White balance: Auto
Flash: Off
File size: 434KB
Image size: 1024 x 681
Saturation: Normal
Sharpness: Normal
Contrast: Normal
Color profile: IEC 61966-2.1 Default RGB colour space - sRGB

Image size: 1024x681
Du kör med väldigt liten bild, varför inte fullt format?

Brännvidden är 300mm, minsta skakning på handen så får du skakningsoskärpa direkt. Tumregeln är 1/brännvidden i exponeringstid för att hålla skarpt, dvs. 1/300 s eller snabbare för att undvika skakningsoskärpa.

Vid 1/125 sek syns rörelse i bilden, "frysning" kräver ca 1/500 sek ned till 1/1000 sek.

Jag tycker att du ska köra vidare och öva upp dig med det objektivet du har innan du byter.

Du kan börja att experimentera med olika slutartider och även med olika ISO. Ta många bilder i olika serier och jämför resultatet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar