Annons

Rörelseoskärpa: vill bara kolla att jag har hajjat rätt

Produkter
(logga in för att koppla)
JanOlofHärnström skrev:
Image size: 1024x681
Du kör med väldigt liten bild, varför inte fullt format?

um.. vet inte riktigt vad du menar, men bilden är nerskalad så att den får plats i IE utan scrollning. Orginalfilen är på 3008x2000 jpg.

Brännvidden är 300mm, minsta skakning på handen så får du skakningsoskärpa direkt. Tumregeln är 1/brännvidden i exponeringstid för att hålla skarpt, dvs. 1/300 s eller snabbare för att undvika skakningsoskärpa.

Vid 1/125 sek syns rörelse i bilden, "frysning" kräver ca 1/500 sek ned till 1/1000 sek.

Jag tycker att du ska köra vidare och öva upp dig med det objektivet du har innan du byter.

Du kan börja att experimentera med olika slutartider och även med olika ISO. Ta många bilder i olika serier och jämför resultatet.

Skall testa mig fram, så får man se vad det blir för investering nästa vår :)

Tackar för tipsen! /Henkan

Då jag själv fotograferar paintball för den amerikanska tidningen Paintball Sports Int. så tänkte jag komma med lite tips.

Bilden som du postade såg ut att ha skakoskärpa,vilket verkar troligt med tanke på slutartiden. För att frysa bilden måste du ha minst 1/500, men gärna snabbare. Jag brukar ha minst 1/1000, men självklart beror det på ljusförhållande. Höga ISO funkar mycket bra på min 20D, och hellre lite brus än oskarpa bilder. Min arbetshäst är en 70-200 2.8 IS, dvs ungefär samma som den 2.8 VR som du tänker dig att köpa. En facefullfotograf (facefull är en paintballtidning) som jag känner väl använder detta objektiv väldigt mycket. Litet skärpdjup hjälper dig att isolera motivet och i många fall att få en intressantare bild. Lär dig att jobba med att välja fokuspunkt och att ställa kameran så att du kan låsa fokuspunkten med en customknapp. Ditt nuvarande objektiv funkar bra att ta bilder med, tänk bara på att låsa slutartiden på t ex 1/500 och anpassa ISO därefter. Mitt tips är att dumpa stativet. Du blir för långsam och har svårt att snabbt hitta nya motiv. Att fotografera paintball är nästan som att spela - det gäller att jaga möjligheter hela tiden. Om du dyker upp på ngn nordic nästa år så tveka inte om att fråga mig - jag spelar i P.I.M.P. Lycka till med fotograferandet!

Lite bilder från World Cup: http://www.segerfalk.com/worldcup05

OmniM skrev:
var å fotande sista deltävlingen i WermlandsSerien i paintball igår. jag e petig som attan att det ska bli bra, som alla fotografer vill ;)
Så nu undrar jag om den rörelseoskärpa jag fick på väääldigt många bilder kan avhjälpas med ett nytt objektiv lr om det krävs mer...( antar att det är sigman som är föör ljussvag för detta?)

Fotade med min D70 + sigman 70-300/4-5.6 med stativ och motljusskyddet monterat. Det var molnigt och på eftermiddan och med AUTO isntällt på kameran.

Ska skaffa Nikon 70-200/f2.8 IF-ED VR och undrar om den skulle räcka till mitt syfte.

tack på förhand/ Henkan

traff_1024.jpg

anders_eriksson skrev:
På motsvarande 450 mm så skulle inte jag försöka trycka av med fingern ens med stativ. Fjärrutlösare skulle skulle jag definitivt ha satsat på. En liten investering i sammanhanget.

Om jag utgår ifrån enbensstativ så menar jag följande.

Jag tycker inte att man behöver ngn trådutlösare om man fotar med runt 400-600mm brännvidd. Jag fotar ofta med 500mm och har inga problem att få skarpa bilder med tider 1/60 när jag använder avtryckaren, utan IS.

Har en mängd bilder på 1/30 och ned mot 1/12 sek och 700mm som är fullt skarpa men då som regel med IS..

Handhållet så torde inte 1/250 sek vara ngr problem med 500mm, i alla fal inte vid 95% av exponeringarna.

Mvh Niclas,

Re: Re: Rörelseoskärpa: vill bara kolla att jag har hajjat rätt

anders_j skrev:
frågan är om kameran ställer i auto läget.
fokus med servo. (fokuserar under hela tiden man tryckt ner halvt.
annars så fokuserar (halvt nedtryckt) du och sen kanske ändra sig kanske personen någon meter och sen tar du fotot på fel fokus.)
Que????

(Jag kunde ignorerat inlägget oxå :) )

Re: Re: Rörelseoskärpa: vill bara kolla att jag har hajjat rätt

segerfalk skrev:
Om du dyker upp på ngn nordic nästa år så tveka inte om att fråga mig - jag spelar i P.I.M.P. Lycka till med fotograferandet!

Halloj Fredrik... det bidde en 70-200/2.8 och kommer att vara på samtliga Nordic under 2006. Då jag skadat mig kan jag nog tyvärr inte spela själv under nästa säsong.

Men vi ses bland kuddarna på banan :D

/Henkan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar