Annons

Rörelsefoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Munchkin

Ny medlem
Hej!

Jag är alldeles ny på systemkameror. Har just fått en Nikon D40 och börjat lära mig så smått men jag har svårt att sätta mig in i alla inställningar och det tekniska.

Jag skulle behöva konkreta tips på hur jag lär mig att fotografera saker som rör sig. Jag har försökt med sport-inställningen men jag förstår inte hur fokuset fungerar, ska jag försöka trycka knappen halvvägs så det jag vill ta kortet på är i den röda rutan och sedan? Ta kort? Ska kameran vara stilla eller följa det som rör sig? Kan man använda manuella inställningar eller är sport-läget det bästa?

Vill framför allt ta kort på fåglar som flyger och djur som springer. Har lyckats få till några bra bilder (men vet inte riktigt hur jag gjorde) men oftast blir det bara sudd av allt.

Tacksam för alla tips!

Frågar du mig är ALLA program på kameran onödiga, men det är min åsikt. En smaksak skulle man kunna säga, dock kan nog alla vara överrens om att det är inte utvecklande att fastna i dessa programlägen. Nog sagt om det.

Att plåta med systemkamera kräver övning och kunskap, inget man bara vaknar upp ur sängen från och sedan kan man allt om foto. Träning, oftast flera flera år av flitigt fotograferande.

Jag varken kan eller vill ge dig ett tips på hur du skall plåta rörliga motiv, det är nämligen som med allt inom foto, en smakfråga hur man vill ha resultatet samt att det är helt beroende på omgivningen, alltså ljusförhållandet, motiv osv.

Men öva på en moped, dom kör lagom fort (oftast) och är hyfsat lätta att fokuser på.

Prova olka inställningar, följ med med kameran, följ inte med osv, se vad som sker med dom olika inställningarna. Skriv ner resultaten på ett papper, eller läs av EXIF informationen. På så vis kan du sedan efterkolla hur det fungerar.

Hej!

För att ta bilder när det man fotar är i fokus och allt annat är suddigt ska man följa med objektet i sökarn (där man tittar) medan man tar bilden. Man kan börja med att hålla ner avtryckaren halvvägs när t.ex. mopeden är påväggs mot en. Då ska kameran ha fokus på mopeden för att sedan byta fokus när den kommer närmare. Då måste du följa mopeden och (helst) ha den i samma del av sökaren hela tiden. När mopeden kommer ungefär framför dig ska du trycka av samtidigt som du fortsätter att följa med mopeden med linsen. Då borde det bli ett bra kort!

Du kan börja med att ha på vilken inställning som helst och prova om det funkar. Om du vill ha mer anvanserade inställningar kan du titta på den här sajten.

http://www.dslrtips.com/workshops/How_to_blur_action_photos/panning_action_photo.shtml

LYCKA TILL!!!

Tack för tipsen!

Jag måste nog gå tillbaka några steg och försöka få en mer grundläggande kunskap i hur det faktiskt fungerar, problemet är att jag inte för mitt liv kan hitta någon guide/bok/whatever som faktiskt lär ut hur man gör på ett sätt jag förstår.
(Manualen är ju rena grekiskan och inga fotokurser finns att gå där jag bor just nu).

Det blev kanske lite off-topic nu men om någon har några tips på nån sida eller bok eller guide där en nybörjare kan lära sig grundläggande övningar för att förstå kameran vore jag evigt tacksam!

Ha det bra!

http://www.fotosidan.se/articles.htm?_categories=120&skip=150

Tycker denna del är minst sagt rörig, tips och "skolor" och knep blandas helt friskt, vore bättre med en renodlad sida med grundläggande fotografering med olika delar. Typ Del 1, del 2, Del 3 osv, men nu blandas det hej friskt i takt med inkommna artiklar.

men leta lite så ser du dom olika delarna, börja med det grundläggande och mata dig fram

... och glöm inte bort att det mesta av tekniken är densamma i en modern digital (system-)kamera som i en kamera för film, byggd 1965! En jättegammal fotobok på bibblan kan duga alldeles utmärkt.

Brännvidd, bländare, tid, rörelseoskärpa, skärpedjup, perpspektiv, kontrast, komposition, etc, är precis detsamma då som nu, det är lätt att glömma bort i teknikyran.

Beträffande motivprogrammen, kan det finnas en finess i att en del inställningar som passar bra ihop förs samman till ett program. I Nikonfallet kopplas snabba tider med kontinuerligt fokus i sportprogrammet, t.ex.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar