Annons

Rödstick i Apple applikationer, bättre i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

marcand

Ny medlem
Hej

Jag har ett dilemma som jag inte kan komma tillrätta med. I stort sett alla bilder jag tagit (på sistone) visas med rödstick.

Bakgrund: Fotar i RAW med Canon 30d, oftast inställd på Auto vitbalans, färgrymd sRGB (JPEG previews)
Importerar till Aperture 3
Bildskärm nyligt kalibrerad med Spyder2Pro

När man väljer att visa en bild i Aperture verkar det som att den läser in RAW filen i olika steg (eller så är det så att det som visas först är JPEG preview). Saken är den att den första bild som visas har bättre färgkorrekthet (tycker jag) än den helt färdigladdade filen. Se exemplen nedan: filen bra_liten.png (grå ekorre) visar hur det ser ut innan hela bilden lästs in (man kan se loading texten i övre delen av bilden) och dalig_liten.png (rödare ekorre) visar hur det ser ut när hela bilden är laddad.
Skillnaden är markant. Detta fenomen är synligt på i stort sett alla bilder tagna på en resa till las vegas, även de som inte har den tydligt röda jorden som motiv.
Jag har använt mig av Aperture 1 och 2 sen de släpptes och uppgraderade till 3an precis före importen dessa bilder och har inte upplevt detta tidigare.

Saken är den att om man öppnar RAW filen i Quicklook eller preview ser den lika dan ut som när den är färdigladdad i Aperture men många bilder ser bättre ut i Camera Raw. aperture_liten.png och cr_liten.png visar skillnaden mellan Aperture och CameraRaw.

Vad kan jag ha gjort för fel? Är det fel på kamerans inställningar? Datorskärmen? Aperture? Eller ska det vara så här? Tacksam för alla tips
 

Bilagor

  • aperture_liten.jpg
    aperture_liten.jpg
    21.2 KB · Visningar: 106
  • cr_liten.jpg
    cr_liten.jpg
    23.2 KB · Visningar: 114
  • bra_liten.jpg
    bra_liten.jpg
    32.5 KB · Visningar: 108
  • dalig_liten.jpg
    dalig_liten.jpg
    32.8 KB · Visningar: 114
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.