Advertisement
ANNONS
Annons

Röda ögon med Canon Ixus 400

Produkter
(logga in för att koppla)

leifkoldahl

Ny medlem
Hej.
Jag undrar lite om andra har problem med just röda ögon när det gäller Canon Ixus 400? Jag får det på 95% av alla bilder. Det spelar ingen roll om det är inomhus eller utomhus, ljust eller mörkt, ditt eller datt, bu eller bä. Alltid dessa röda ögon.
Någon som har något bra tips om detta?

Tack på förhand.
Leif Köldal
 
leifkoldahl skrev:
Hej.
Det spelar ingen roll om det är inomhus eller utomhus, ljust eller mörkt, ditt eller datt, bu eller bä. Alltid dessa röda ögon.

Jag tar dock för givet att det bara är vid blixtanvändning...

Vid blixtfotografering i svagt ljus så är det fullständigt normalt med en liten kamera med inbyggd blixt, låter dock konstigt om du råkar ut för det för jämnan även om ljuset är kraftigare?

Larsa
 
Röda ögon är ett blixtproblem. Ju närmare objektivet blixten sitter desto sämre. För små kameror är problemet uppenbart. Avstånd till ögonen har också viss betydelse. Ju längre ifrån desto större risk för röda ögon. Tyvärr inte mycket att göra åt. Funktionen för röd-ögon i kameran hjälper oftast inte mycket. Bäst (men tidsödande) är at fixa bilderna i datorn.
 
Linmajon skrev:
Bäst (men tidsödande) är at fixa bilderna i datorn.

Paintshop pro har en mycket fin & snabb funktion för att ta bort röda ögon, bra blir det också.

I PS däremot så får man experimentera fram nån egen metod, lika enkelt som i PSP blir det dock aldrig...
 
Som alla säger: röda ögon är ett problem med små kameror. IXUS 400 hör inte till de bättre i detta avseende. (Annars är det ju en suverän apparat att alltid ha i byxfickan när man går utanför dörren!)

Jag har just skaffat kombinationen Adobe Photoshop Album + Adobe Photoshop Elements. En kompetent kombination. APA har en mycket enkel och effektiv automatiskt fungerande rödaögonborttagare.
 
En tumregel för att undvika röda ögon är att avståndet kamera - motiv inte skall överstiga 30 ggr avståndet objektiv - blixt.
Använd vidvinkel så kan du gå närmare motivet!

Olle
 
Senast ändrad:
Leif, be dina vänner som du fotograferar att titta in i den lilla orangea lampan när den lyser, innan blixten fyrar av.

Pupillen förminskas då och blodkärlen som finns där bakom (de "röda ögonen") syns inte lika mycket, oftast inte alls.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.