Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Röd-gulflammiga hudtoner på min skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

GixxerStiff

Medlem
Jag börjar bli lite less på det här nu.
Jag tog lite bilder på min kusins dop för en månad sen, och när jag kollar på bilderna så blir nästan alla hudtoner röd/gulflammiga. Kollar jag på tjejens laptop så ser dom normalt solbrända ut.
Eftersom jag försökt kalibrera min skärm manuellt så tänkte jag att det kanske kunde bero på det, så beställde hem en Spyder 4 Pro som jag nu har kört med men det blir fortfarande samma resultat.
Skärmen är en Asus vx238.

Jag skickar med en av bilderna som ser jävlig ut. Inte för att jag tror det hjälper, kommer ju kanske se bra ut på era skärmar.
Någon som kan ha några ideer?

Bilagor

• test2.jpg
    test2.jpg
    62.6 KB · Visningar: 96
Färghanteringen?

Kör du sRGB och visar som AdobeRGB eller tvärtom.
Fel inställd färgprofil kan ställa till det.

//Julle.

Har kollat i ps och picasa

Hur ser det ut i Windows fotovisare?

PS. På min skärm ser bilden OK ut. Hudtonen på mamman är åt det rödare/varmare hållet men med tanke på hur blekt barnet ser ut så antar jag att det är så hon ser ut. Bilden ser i alla fall inte onaturlig ut för mig.

Windows fotovisare ser likadan ut :/
Jag provade öppna i ps, sen gå till edit - assign color profile sen adobe rgb (stod från början på srgb) och det kanske såg lite jämnare ut men då blev det mer orange. Tjejens laptop, hennes mobil och min mobil visar vanlig hudton (brun, solbränd)

Jag antar att du får samma problem när du kollar på alla andra bilder - att det genomgående ser för djävligt ut?

Om du väljer att inte ladda skärmprofilen som du skapat - hur ser det ut då?

Kanske har lyckats lösa det nu.
När jag letade efter hur jag kunde resetta allt så hittade jag nån sorts presets i menyn på skärmen som jag ändrade från theater till scenery mode.
Ingen aning om vad det betyder men då såg dom mycket bättre ut iaf.
Testade att köra en omkalibrering med spydern efteråt också för säkerhets skull, sen kollade jag igenom några fler bilder för att se så allting såg bra ut och jag kan inte hitta några andra fel än iaf.

Får tacka för all hjälp så hoppas jag att det går bra i fortsättningen!

Lite farligt att använda "tjejens laptop" som referens, kanske... :) ?

Om man inte vet vad den visar är det ju lite som att säga att ett godtyckligt valt snöre är "en meter" och sedan bygga ett hus efter denna referens. Det är inte speciellt troligt att fönster och dörrar osv som du beställer kommer passa till det DU använde som "en meter".

Hela meningen med att kalibrera/profilera är att det ska bli RÄTT. Inte att "det ska se bra ut med bilderna jag tagit tidigare". Bilderna du tagit tidigare är "snöret", kalibreringen är den riktiga metern. Det är ganska korkat att försöka förändra referensmetern så att den ska stämma med ditt snöre, det gör bara att du kommer få problem med andra (som fortfarande använder den riktiga metern).

Men det finns en del fallgropar med kalibrering/profilering, så det kan ju vara så att inställningarna för kalibreringen gått åt skogen - MEN man ska alltid anta att mätningen är referensen och att det man godtyckligt "tycker" är just godtyckligt.

Har en ytligt bekant som arbetar som fotograf, hon fick hela tiden klagomål om att hennes levererade bilder var för mörka, vilket hon inte alls höll med om. När jag såg hennes skärm (taskig TN-skärm ställd på atombombs-ljushet, fick nästan ha solglasögon för att kunna titta på den...) var det ganska klart varför det blev så. Den skärmen var hennes "snöre", och det gick inte så bra. Hennes "meter-snöre" var minst två meter långt.

Kanske har lyckats lösa det nu.
När jag letade efter hur jag kunde resetta allt så hittade jag nån sorts presets i menyn på skärmen som jag ändrade från theater till scenery mode.

Om du körde din profilering i guide-läget bör du ha fått instruktioner för hur du skulle ställa in skärmen med menyvalen - innan du kör igång profileringen.

Jag har t ex en Philips extra skärm och den har lägen för "Smart Image" som "office, image, entertainment och economy" Den har också ett läge "off" som jag kör med. Likadant brukar det finnas lägen för färgtemperatur etc. Guide-läget ger dig info om rekommenderade inställningar där.

Du bör nog profilera om skärmen om du har "pillat" på inställningarna i skärmens meny.

Lite farligt att använda "tjejens laptop" som referens, kanske... :) ?

Om man inte vet vad den visar är det ju lite som att säga att ett godtyckligt valt snöre är "en meter" och sedan bygga ett hus efter denna referens. Det är inte speciellt troligt att fönster och dörrar osv som du beställer kommer passa till det DU använde som "en meter".

Hela meningen med att kalibrera/profilera är att det ska bli RÄTT. Inte att "det ska se bra ut med bilderna jag tagit tidigare". Bilderna du tagit tidigare är "snöret", kalibreringen är den riktiga metern. Det är ganska korkat att försöka förändra referensmetern så att den ska stämma med ditt snöre, det gör bara att du kommer få problem med andra (som fortfarande använder den riktiga metern).

Men det finns en del fallgropar med kalibrering/profilering, så det kan ju vara så att inställningarna för kalibreringen gått åt skogen - MEN man ska alltid anta att mätningen är referensen och att det man godtyckligt "tycker" är just godtyckligt.

Har en ytligt bekant som arbetar som fotograf, hon fick hela tiden klagomål om att hennes levererade bilder var för mörka, vilket hon inte alls höll med om. När jag såg hennes skärm (taskig TN-skärm ställd på atombombs-ljushet, fick nästan ha solglasögon för att kunna titta på den...) var det ganska klart varför det blev så. Den skärmen var hennes "snöre", och det gick inte så bra. Hennes "meter-snöre" var minst två meter långt.

Jag använde inte hennes dator som referens, jag tolkade bara det som att det inte var bilderna som var sabbade av nån anledning, utan jag konstaterade bara att eftersom dom såg bra ut där men såg ut som skit på min dator så drog jag den slutsatsen att nånting var felinställt på min skärm. Och det var inte lika flammigt, färgerna såg verkligen ut som skit. Är tyvärr svårt att visa här hur det var för mig.

Jag har tyckt att hudtonerna ibland varit lite rödaktiga förut med, men inte i så illa som det var nu, men det var också en ny miljö för mig att fota i, inomhus med dåligt ljus.
Tidigare har jag alltid planerat så det finns gott om ljus när jag ska fota.

@AFJ: Ja jag körde med någon guide och fick frågan om jag ville att den skulle ändra färgtemperatur och ljusstyrka som jag godkände.
Och jag körde kalibreringen igen efter jag hade pillat själv, dock så frågade den inte om samma sak då utan körde bara igenom färgerna, så jag ska ställa ner ljusstyrkan själv också eftersom den ökades då. Men det borde väl inte göra bilderna flammiga igen skulle jag tro? Kan ju ha fel men det visar sig när jag gör det i veckan!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto