Annons

Ræknas nærgrænsen från hus eller lins? + Fråga om avbildningsskala.

Produkter
(logga in för att koppla)

Chewbacca

Aktiv medlem
Ser tex att Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro har en nærgræns på 20 cm. Ær det från objektivet eller från huset man ræknar. Mitt Pentax SMC-DA 18-55/3,5-5,6 AL har nærgræns 28 cm "på pappret". Men jag satt igår och mætte nærgræns med fingrarna och kom fram till att jag fick fokus vid ca 12 cm med 18-55. Objektivet ær inte mer æn max 10 vilket gør att æven om jag ræknar från huset så blir nærgrnsen inte 28 utan runt 20 cm.

Føljdfråga:

Hur fungerar detta med avbildningsskala?
1:1 ska vara naturlig storlek. Men vadå naturlig storlek? Det beror væl på avståndet till objektet?

Betyder det att jag kan zooma in till naturlig storlek? Hur påverkas det av næsgrænsen i optiken? Kan jag inte fokusera nærmre æn 20 cm så ær det væl inte naturlig storlek ændå?

Hur funkar det?
 
Närgränsen brukar definieras som kortaste avståndet mellan filmplan/sensor och motiv. Det är alltså inte frontlinsen eller bajonetten som avgör detta.

Naturlig skala, 1:1, får du när objektet som avbildas projiceras lika stort på film/sensor som det är i verkligheten, dvs en 1 cm stor fluga projiceras som 1 cm stor. På vilket avstånd från motivet detta sker beror på brännvidden. Ett 50mm makroobjektiv måste vara närmare flugan än ett 100mm-objektiv (men inte nödvändigtvis halva avståndet då makroobjektiv ofta fuskar med brännvidden nära närgränsen).
 
Närgränsen mäts från sensorn/filmen (dvs en bit in i huset).

1:1 = om något är 1 cm i verkligheten så blir det 1 cm på sensorn/filmen.

edit: Jag var visst lite sen... =)
 
Avståndet räknas från filmplanet eller sensorns yta.

1:1 innebär skala 1:1, dvs bilden på filmen/sensorn blir lika stor som det verkliga föremålet.

Ditt objektiv har en närgräns på 20 cm enligt sigmas uppgifter.

Max avbildningsskal är 1:3, dvs bilden på film/sensor blir som störst 1/3 av den verkliga storleken.

Även jag var lite långsam ;)
 
blikstad skrev:
Närgränsen mäts från sensorn/filmen (dvs en bit in i huset).

1:1 = om något är 1 cm i verkligheten så blir det 1 cm på sensorn/filmen.

edit: Jag var visst lite sen... =)

Tänk analogkamera, filmplanet är nästan längst bak i huset.
 
Vidare brukar det sitta en liten markering (en ring med ett streck igenom) på kamerahusets ovansida som visar var film-planet/sensorplanet är beläget.
 
Ok,

kan jag då aldrig få flugan større æn verkligheten?
Det kan man væl?

Hur spelar brænnvidden in? Har det någon annan betydelse æn avståndet jag kan vara på?
 
Chewbacca skrev:
kan jag då aldrig få flugan større æn verkligheten?
Det kan man væl?

Med 1:1 blir det inte "större än verkligheten", nej. 1 cm i verkligheten blir 1 cm PÅ FILMEN. Du får tänka på att sensorstorleken i en digital systemkamera är ca 2,3x1,5 cm stor. Har du ett objekt som är 2 och en halv cm stort så kommer det alså täcka upp hela bilden.


Chewbacca skrev:
Hur spelar brænnvidden in? Har det någon annan betydelse æn avståndet jag kan vara på? [/B]

Nope. Ingen annan betydelse. (annat än det vanliga, du får annorlunda skärpedjup, annorlunda "komprimering" i djupled etc beroende på brännvidd). Du får aldrig mer än 1:1 skala med ett macroobjektiv (ett vanligt macroobjektiv i alla fall, finns en del specialobjektiv som canons MP-E 65mm som ger 5:1, dvs 5x förstoring).
 
Canof ef 100 Macro kan ju avilda saker i skala 1:1.
Men om man räknar ut avbildningsskalan så blir det 100/310=3,23

Om jag räknat rätt så borde avbildningsskalan bara bli 1:3,23 och inte 1:1?
 
Robin Gyllander skrev:
Canof ef 100 Macro kan ju avilda saker i skala 1:1.
Men om man räknar ut avbildningsskalan så blir det 100/310=3,23

Om jag räknat rätt så borde avbildningsskalan bara bli 1:3,23 och inte 1:1?
Varifrån fick du de siffrorna (100/310) ? Nej, det är dessutom fel, prova själv. Jag har testat och med canon 100/2.8 macro och på 31 cm från sensorn (närgränsen), får jag in ungifär ett vanligt 5 kr frimärke så det täcker hela bilden/sensorn. På skärmen blir det gigantisk, förstorar ju typ 10 ggr. Om jag skriver ut ett A4 blir det ju också så stort.

/ Erik
 
Fel räknat tabbade mig på närgränsen dftersom den räknas vid sensorn. nytt försök.
310-120=190
100/190=0,52
Avbildningsskala 1:0,52
Det betyder alltså att det är 9 cm mellan fattning och sensorn Skumt.
 
Robin Gyllander skrev:
Fel räknat tabbade mig på närgränsen dftersom den räknas vid sensorn. nytt försök.
310-120=190
100/190=0,52
Avbildningsskala 1:0,52
Det betyder alltså att det är 9 cm mellan fattning och sensorn Skumt.
Det är väl så att objektivet ändrar effektiv brännvidd en aning när man fokuserar väldigt nära, så det går nog inte att räkna så enkelt utan att veta lite mer.
 
Makten skrev:
Det är väl så att objektivet ändrar effektiv brännvidd en aning när man fokuserar väldigt nära, så det går nog inte att räkna så enkelt utan att veta lite mer.

Förklara lite mer om ändrar effektiv brännvidd eller någon bra länk,
 
Ett enkelt makroobjektiv fokuserar enbart genom utdrag, dvs genom att flytta linspaketet längre och längre från filmplanet ju närmare motivet man befinner sig. För att få skala 1:1 krävs ett utdrag lika långt som objektivets brännvidd, dvs 100mm utdrag för Canons 100mm-objektiv. Hasselblads 120/4 Makro-Planar är av denna typ men för att inte göra objektivet ohanterligt fokuserar det bara till 1:4,5 utan mellanringar.

Ju längre brännvidd vi använder, desto svårare blir det att konstruera med denna metod, vi måste ju fortfarande tillåta användaren att fokusera på långa avstånd. Genom att också flytta linser internt i objektivet och förkorta brännvidden samtidigt som vi ökar utdraget kommer vi närmare än om vi bara ökat utdraget (genom att brännvidden blir kortare behöver vi ju mindre utdrag, eller hur?). Det är inte ovanligt att objektiv av denna typ förlorar upp till 30% av sin ursprungliga brännvidd. Både Canons och Nikons 100mm (105mm) kryper ner mot 80mm brännvidd vid närgränsen.

Genom att använda mellanringar ökar vi objektivets utdrag och därmed förmågan att fokusera närmare. Priset är att vi tappar förmågan att fokusera på långa avstånd.
 
Så enmacro glugg har som en inbyggd mellanring så alla linser dras fram när det behövs?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.