Annons

Ræknas nærgrænsen från hus eller lins? + Fråga om avbildningsskala.

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Ræknas nærgrænsen från hus eller lins? + Fråga om avbildningsskala.

Bofoto2 skrev:

I Fotos test finns flera objektiv på 150-200mm och det står att dom ej ändar totallängden vid 1:1. Om det innebär att alla minskar brännvidden i makroläge kan man fråga sig om det är värt dom extra tusenlappar dom kostar jämfört med ett 100-makro(med förlängning).

Arbetsavståndet (avståndet mellan motiv och objektiv) blir större utan förlängning av objektivet, vilket många uppskattar. T.ex. om man fotar småkryp som kan bli skrämda av för närgången uppvaktning.
 
Re: Re: Re: Ræknas nærgrænsen från hus eller lins? + Fråga om avbildningsskala.

janolof skrev:
Arbetsavståndet (avståndet mellan motiv och objektiv) blir större utan förlängning av objektivet, vilket många uppskattar. T.ex. om man fotar småkryp som kan bli skrämda av för närgången uppvaktning.
Men ett internfokuserande objektiv får ju kortare brännvidd ju närmare man går och alltså måste man gå ännu närmare för att få maximal avbildningsskala, eller hur?

Dessutom arbetar de flesta makroobjektiv enligt en kombination av principerna, Nikons 105mm blir betydligt längre vid närgränsen än vid fokusering på långt håll men förlorar trots det runt 20% av sin ursprungliga brännvidd.
 
Re: Re: Re: Re: Ræknas nærgrænsen från hus eller lins? + Fråga om avbildningsskala.

Emil-G skrev:
Men ett internfokuserande objektiv får ju kortare brännvidd ju närmare man går och alltså måste man gå ännu närmare för att få maximal avbildningsskala, eller hur?

Men effekten av brännviddsförlängningen när det gäller förminskningen av arbetsavståndet är betydligt mindre än den ökning man får av att objektivet inte blir längre.
 
blikstad skrev:
Med 1:1 blir det inte "större än verkligheten", nej. 1 cm i verkligheten blir 1 cm PÅ FILMEN. Du får tänka på att sensorstorleken i en digital systemkamera är ca 2,3x1,5 cm stor. Har du ett objekt som är 2 och en halv cm stort så kommer det alså täcka upp hela bilden.

Ok. ingen førstoringseffekt alltså.
Om objektet ær 2,5 cm, vilket avstånd kan jag befinna mig på før att få 2,5 på FILMEN?

Beror på brænnvidd?

Avstånd med ett 100mm objektiv? 2,5 m?
 
Chewbacca skrev:
Ok. ingen førstoringseffekt alltså.
Om objektet ær 2,5 cm, vilket avstånd kan jag befinna mig på før att få 2,5 på FILMEN?

Beror på brænnvidd?

Avstånd med ett 100mm objektiv? 2,5 m?

Ja, det beror på brännvidden. 1:1 får du vid närgränsen.
 
Chewbacca skrev:
Ok. ingen førstoringseffekt alltså.
Om objektet ær 2,5 cm, vilket avstånd kan jag befinna mig på før att få 2,5 på FILMEN?

Beror på brænnvidd?

Avstånd med ett 100mm objektiv? 2,5 m?

Det beror på objektivet.

Titta i tabellen i Jonnys inlägg, så ser du.
Det varierar alltså från objektiv till objektiv, beroende på konstruktion. För de flesta 100 mm objektiv i tabellen handlar det om 20-30 cm från objektivet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.