Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råformat

Produkter
(logga in för att koppla)
Kör du ViewNX så är inte RAW-berget högre än vad JPG-berget är. RAW-filen kommer se ut precis som JPG-filen skulle gjort i ViewNX2 då programmet läser av vitbalans, skärpa och alla andra inställningar som var i kameran.
ViewNX är också en utomförträffligt bra bildvisare, så det är bara vid webpublication eller tryck som filen måste sparas om i JPG eller TIF.

/Karl

Men det är just det där med att man måste gå via en RAW-konverterare som "krånglar" till det - hur enkel den där råkonverteraren än må vara.

En JPG blir är klar när den skrivits till minneskortet och kan sedan betraktas när, var och hur som helst.

Jag arbetar enbart i RAW. Trots det ger jag alltid samma råd till den som precis ska börja: Ta en sak i taget. Det blir både enklare och roligare då.
 
Men det är just det där med att man måste gå via en RAW-konverterare som "krånglar" till det - hur enkel den där råkonverteraren än må vara.

En JPG blir är klar när den skrivits till minneskortet och kan sedan betraktas när, var och hur som helst.

Jag arbetar enbart i RAW. Trots det ger jag alltid samma råd till den som precis ska börja: Ta en sak i taget. Det blir både enklare och roligare då.

Det är få nybörjare som skulle kalla ViewNX2 för en RAW-konverterare, det är som vilket bildvisningsprogram som helst. Du får upp thumbnail i windows och när du dubbelklickar en så öppnar ViewNX2, hur smidigt och enkelt som helst. Berget består endast i att installera programmet som följer med kameran.

/Karl
 
Till ursprungsfrågeställaren: Ställ in dina parametrar i kameran och fotografera i finaste jpeg inkl dagsljus (sol)som vitbalans,då kommer du att hamna nära resultatet från diatiden dvs färdig bild direkt som du vill ha den. Ytterst små justeringar är det enda som behövs senare.
Du lär dig mer hur det fungerar och vill du senare fördjupa dig i RAW så gör det då.
För egen del kommer det förmodligen aldrig att bli aktuellt med Raw bland mina bilder.
mvh/Gunte
 
ovanligt korkat

Att referera till något som man sen inte vill berätta vad det är .....

http://en.wikipedia.org/wiki/Sunny_16_rule



Nej, jag tänker inte berätta vad det är :)

Det finns guider lite överallt på nätet så lite får du jobba själv latmask hehe

Jag använder det som ett stöd när jag mäter ljus utomhus i kameran. Lite som en guide kan man säga.

Men jag skulle börja med att kolla lite ljusmätningstutorials på youtube exempelvis.
 
börja enkelt!

Som många andra sagt: Börja köra JPEG till du känner att du behärskar kameran alt kör både JPEG och RAW om du har gått om minneskort.

Att det skulle vara lättare att arbeta i RAW är inte sant. Det kräver lite mer inlärning. Men ger också mer möjligheter t ex att rädda felexponerade bilder, eller påverka bruset i en bild.

Personligen skulle jag inte jobba utan RAW, jag tycker det är värt det extra besväret.
Samtidigt skall sägas att en perfekt exponerad JPEG i högsta kvaliét är lika bra.

Tipset både vad gäller Photoshop och Lightroom är – kör engelsk. Det finns så mkt tutorials på nätet.

Martin Evening heter en brittisk författare/fotograf som gjort riktigt bra och pedagogiska böcker om både Photoshop och Lightroom – Rekommenderas, de är mkt matnyttiga och kostar inte mer än tre nr av en fototidning, men är fan så mkt bättre.

Kör hårt :)

Vet inte om jag är i rätt forum nu men jag börjar här =)

Jag har funderat på det här med Råformat, läste någonstans att man ska fotografera i RAW för att kunna efterarbeta bilderna så bra/mycket som möjligt.
Men när jag provade detta (var ju tvungen att se vad skillnaden var) så gick det inte att öppna dem i datorn. Vad gjorde jag för fel, någon inställning man måste ändra?
Och visst måste det vara JPEG när man framkallar kort, gör man om dem ´från RAZ till JPEG i datorn senare då?

Och vilka är fördelarna med RAW, förutom att det är lättare att fixa till efter?

Känner nu att det kanske var fel forum ändå...

Tack på förhand!
//Emma
 
Det är få nybörjare som skulle kalla ViewNX2 för en RAW-konverterare, det är som vilket bildvisningsprogram som helst. Du får upp thumbnail i windows och när du dubbelklickar en så öppnar ViewNX2, hur smidigt och enkelt som helst. Berget består endast i att installera programmet som följer med kameran.

/Karl

Det spelar ingen roll. Du har ingen JPG-bild förrän du skapat den. Det är den avgörande skillnaden.

ViewNX2 är en bildvisare, men framför allt en RAW-konverterare. Din bild går inte att göra så mycket med någon annanstans än i just det programmet så länge du inte gör om den till en JPG.
 
Att börja köra RAW som komplett nybörjare är som att övningsköra för B-körkort i en Scania med släp bara för att en Scania är tuffare och ballare än en personbil.

Jag håller med de flesta här i tråden. Ta en sak i taget: Lär dig bildkomposition med autoläget påslaget. När du ser att du saknar lite stuns i dina bilder går du vidare genom att justera bländare, slutartid, ISO, vitbalans m m. testa, jämför, testa igen. Vad händer om du ökar slutartiden eller försöker med en annan bländare. Hur kompenserar man de andra värdena om man rattar på ISO-knappen?
Läs böcker i ämnet. Plåta, plåta, plåta!
Börja leka med bilderna i datorn. Har du inte Photoshop så kan gratisprogrammet GIMP vara en god början.
När du sedan är så pass hemma i fotograferandet att du sneglar på andras bilder och vill kunna ta ÄNNU bättre bilder är det dags att testa RAW. Inte förr!!!

Jag plåtar endast i RAW men det är först efter att jag lärt mig att hjälpligt hantera kameran i både auto- och manuella inställningar samt att kunna bildbehandla någorlunda.
 
Nja, anledningen till att jag funderat på RAW är just möjligheten att efterarbeta bilderna. Men jag får se om jag kan hitta den där skivan som följde med kameran som någon pratade på (jag är en mästare på att röra bort grejer) och jag kommer antagligen forstsätta med JPEG för det mesta. Men det är ju kul att kunna använda även RAW om jag vill.

Känns som det finns så mycket med kameran som jag inte kan utnyttja på rätt sätt (trots att kameran jag har absolut inte är någon avanserad sak :=) )

Du kan ladda ner senaste versionen av ViewNX gratis från Nikons hemsida så du behöver inte leta reda på skivan.
 
Håller med. Kör både RAW och JPG så kan du jämföra RAW mot hur kameran behandlar bilderna till JPG.
Ett program som är både lättanvänt och som läser RAW är Faststone Image Viewer.

http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm

Kan vara värt att testa och det är gratis också vilket inte gör saken sämre.




Som många andra sagt: Börja köra JPEG till du känner att du behärskar kameran alt kör både JPEG och RAW om du har gått om minneskort.

Att det skulle vara lättare att arbeta i RAW är inte sant. Det kräver lite mer inlärning. Men ger också mer möjligheter t ex att rädda felexponerade bilder, eller påverka bruset i en bild.

Personligen skulle jag inte jobba utan RAW, jag tycker det är värt det extra besväret.
Samtidigt skall sägas att en perfekt exponerad JPEG i högsta kvaliét är lika bra.

Tipset både vad gäller Photoshop och Lightroom är – kör engelsk. Det finns så mkt tutorials på nätet.

Martin Evening heter en brittisk författare/fotograf som gjort riktigt bra och pedagogiska böcker om både Photoshop och Lightroom – Rekommenderas, de är mkt matnyttiga och kostar inte mer än tre nr av en fototidning, men är fan så mkt bättre.

Kör hårt :)
 
...
Jag har funderat på det här med Råformat, läste någonstans att man ska fotografera i RAW för att kunna efterarbeta bilderna så bra/mycket som möjligt.
...
//Emma

Hej, jag vet inte varför men jag blev lite inspirerad till att skriva av mig en del om hur min syn på RAW vs JPEG har förändrats med tiden. Det ledde till ett alldeles för långt inlägg och för den som inte orkar läsa rubbet kan jag sammanfatta det i att man lika gärna kan börja fota i RAW från början. Till slut kommer man sannolikt ändå att hamna där och man kommer dessutom att ångra att man inte gjorde det från början. För den som vill veta ungefär hur min (och säkert några andras) vandring från JPEG till RAW sett ut så kommer den här:


Månad 1-6
Som nybliven ägare till systemkamera fortsätter man såklart att fota som vanligt. Full fräs med JPEG och resultatet blir man såklart nöjd med - märkbart bättre än med den gamla kompakten.

Efter ett tag börjar man ställa sig en fråga i stil med: Det här besynnerliga RAW-formatet som alla verkar hylla i olika sammanhang, kan det vara något att ha? Man tänker OK, jag testar väl i alla fall - det finns ju en inställning för att spara en såndär RAW-fil tillsammans med den riktiga JPEG-bilden på minneskortet.

Hoppsan vilka monsterfiler! Nu får jag ju bara plats med en fjärdedel så många bilder på minneskortet. Nåja, det är väl bara att tömma det lite oftare. Men vad ska man ha RAW-filerna till?

Månad 7-12
Efter att ha lekt lite på datorn (i mitt fall i Canons DPP) med RAW-filerna så inser man att det är enkelt att skapa en JPEG från en RAW-fil. Om man utan att ändra ett dugg i den importerade RAW-filen bara exporterar från DPP så blir det ju en likadan JPEG som kameran fixar direkt. Det gör ju att RAW-filerna bakom de bilder som är OK från början är helt meningslösa och kan kastas direkt. På inomhusbilder är det ju smidigt att ändra vitbalansen så att de inte blir sådär gula innan en JPEG skapas - det kanske finns någon mening med de här RAW-filerna i alla fall.

Oavsett om man exporterar till JPEG efter någon justering eller är nöjd med ursprungsbilden som den är så är det ju i alla fall bäst att ta bort RAW-filerna när JPEG-originalen är skapade - RAW-filerna tar ju bara upp en massa onödig plats på disken.

Månad 12-18
Det där minneskortet jag köpte tillsammans med kameran har ju förresten sjunkit till en tredjedel av vad jag köpte det för. Kanske lika bra att skaffa ett par såna till.

Efter ett tag inser man att det egentligen inte tillför så mycket att spara både JPEG och RAW - de bilderna som är bra från början kan man ju exportera utan ändring och på så sätt blir det lite enklare att hålla ordning på vad man gör: 1) Fota bara RAW, 2) Gå igenom bilderna och justera de bilder som eventuellt behöver någon fix, 3) Generera JPEG, 4) Kasta RAW-filerna. I några fall var det dock knepigt att få till vitbalansen - jag sparar de RAW-filerna ifall jag skulle vilja göra ett nytt försök senare.

Aha! Vilken fiffig RAW-justering jag kom på nu då - den här grejen gör ju bilderna märkbart vassare. Synd att jag inte hade RAW-filerna kvar från Kretaveckan - det här tricket hade kunnat göra susen för många av dem. Man kanske skulle spara lite fler RAW-filer, i alla fall för de där riktigt bra bilderna.

Månad 13-
Allt eftersom man utvecklas i fotograferandet och blir bättre på både kameran och efterarbetet så inser man att snart sagt varenda bild kan göras lite bättre med en anings finputsning i RAW innan man genererar sin JPEG. Och dessutom så inser man ganska snart att man titt som tätt ångrar att man kastat RAW-filen till någon gammal bild. Då är det ju ett naturligt steg att ta till att faktiskt spara varenda RAW-fil.

Nu blir det mycket här: Först har vi en RAW-fil på 20-25 Mb och dessutom en JPEG på 5-10 Mb. Skulle man inte kunna rationalisera lite grann? Faktum är ju att jag kan ta bort en JPEG - vill jag ha den igen så är det ju busenkelt att generera en ny. OK, så får det bli - jag kan spara en del plats på disken utan dubbellagring av JPEG-filerna.

Och ungefär där är jag kvar än idag: Jag sparar alla RAW-filer och skippar JPEG. När jag vill ha JPEG för exempelvis beställning av papperskopia eller för visning på TV eller webben så är det ju enkelt att generera tillfälliga filer som kan kastas direkt. Till saken hör att jag numera till största delen ersatt DPP med Lightroom. Jag använder fortfarande DPP för smidig import och snabb genomgång och grovgallring av misslyckade bilder. Sen importerar jag till Lightroom och fortsätter därifrån.

Poängen med den här utläggningen är väl inte i första hand att tala om hur just jag gjort, utan snarare hur jag tror att många med mig växlat från bara JPEG till bara RAW. Hela resan tog väl drygt ett år för mig men för den nybörjare som tror sig fastna i fototräsket tänkte jag bara i förväg tala om vad som väntar. Du kan lika gärna börja fota i RAW från början - och se till spara alla bilder i råformat...
 
Att börja köra RAW som komplett nybörjare är som att övningsköra för B-körkort i en Scania med släp bara för att en Scania är tuffare och ballare än en personbil.

Antingen har du aldrig jobbat med en Nikonkamera och Nikons programvara eller så tror du det är extremt lätt att köra en Scania med släp.

Det är i början man verkligen behöver RAW-formatets räddande hand.

/Karl
 
Tack Jens, det var snällt sagt.

Är du lika tuff i verkligheten?

Jag uppskattar din retoriska elegans och sofistikerade språk.

Anledningen till att jag inte länkade från början var en liten subtil signal till läsaren att just det kanske inte var det viktigaste i mitt budskap. Ett rätt vanligt förekommande pedagogiskt grepp att låta läsaren själv avgöra om den önskar överinlärning eller ej. Det är inte så svårt att hitta själv på nätet om man så önskar.

Här är en annan illustrerad guide, men denna gång på svenska istället för utrikiska.

http://www.fotosidan.se/blogs/meldert/sunny-16-exponering-pa-fri-hand.htm

Ovanligt korkat - Att referera till något som man sen inte vill berätta vad det är .....

http://en.wikipedia.org/wiki/Sunny_16_rule
 
Hade gjort ett misstag med några bilder från min pocket. Sparade den perfekta bilden. Nu blev jag kvar med en bild för ett forum. Duger inte längre ens som bakgrundsbild på skärmen. Det var en jpg och förstörelsen var egentligen enorm. Hade 7 Mpix och blev kvar på hand med 150 kb. Min nya kamera hade ett modernare format CR2 eller råformat. Det skulle vara säkrare. Blev därför råfotograf för tre år sedan. Bildbehandlingen var Gimp, UFRaw , gThumb, Linux och ordning i arkiven.

När man någon gång vill vara mera diskret, har man skjortfickskameran med och då blir det jpg. Också de bilderna har djup, tolerans och gömda detaljer i skuggorna.

Råbildsfotograferingen rekommenderas om kameran tillåter, men jpg är fortfarande helt gångbart.
 
Hej, jag vet inte varför men jag blev lite inspirerad till att skriva av mig en del om hur min syn på RAW vs JPEG har förändrats med tiden. Det ledde till ett alldeles för långt inlägg och för den som inte orkar läsa rubbet kan jag sammanfatta det i att man lika gärna kan börja fota i RAW från början. Till slut kommer man sannolikt ändå att hamna där och man kommer dessutom att ångra att man inte gjorde det från början. För den som vill veta ungefär hur min (och säkert några andras) vandring från JPEG till RAW sett ut så kommer den här:


Månad 1-6
Som nybliven ägare till systemkamera fortsätter man såklart att fota som vanligt. Full fräs med JPEG och resultatet blir man såklart nöjd med - märkbart bättre än med den gamla kompakten.

-------

Poängen med den här utläggningen är väl inte i första hand att tala om hur just jag gjort, utan snarare hur jag tror att många med mig växlat från bara JPEG till bara RAW. Hela resan tog väl drygt ett år för mig men för den nybörjare som tror sig fastna i fototräsket tänkte jag bara i förväg tala om vad som väntar. Du kan lika gärna börja fota i RAW från början - och se till spara alla bilder i råformat...

anledningen att jag inte kör såhär är att jag fotar hela året och sammanställer en fet fotobok. det skulle ta rätt lång tid att i slutet på året förvandla alla mina raw till jpeg. annars tänker du rätt. tänker jag rätt, eller finns det ett smidigt sätt.. :)
 
Raw

Med en snabb och kraftfull dator går Raw smidigt, min dator är tyvärr inte av den kalibern.
Mellan fem och tio minuter per bild... innan den sparas ner som PSD och Jpeg.
Men jag väljer Raw alla dagar i veckan, för dess potential.
 
Vadå besvärligt?

Jag förstår inte riktigt resonemanget kring att RAW-behandlingen skulle ge så mycket besvärligt extrajobb. I stort sett alla bilder jag tar behöver någon form av behandling, väldigt många vill jag till exempel beskära. Att köra in dom i Bridge, beskära och köra justeringar på vitbalans, kontrast och lite annat tar vanligtvis någon minut per bild, väldigt sällan mer (om jag inte vill gå in och retuschera i PS). Bildvisning för familj och vänner gör jag fortfarande med RAW-bilderna i Bridge (i högtidliga fall med datorn via kabel kopplad till TV:n). Det är bara när jag ska skicka/ge bilder till andra eller lägga upp på nätet som konverterar till jpeg. Det tar lite tid om det är många bilder, men under den tiden kan jag göra annat.
Så jag skulle säga att behandlingen av raw och jpeg är mina lika enkelt/svårt. Men att RAW ger ett betydligt större manöverutrymme. Så för mig är valet enkelt.
PS. Det finns en gratis högskolekurs vid jönköpings högskola (helt på distans) som handlar om bildbehandling med ganska mycket tonvikt på RAW-behandling i ACR. Läs mer på http://www.moderskeppet.se/distans/digbild/.
 
Påta alltid RAW!

Vet inte om jag är i rätt forum nu men jag börjar här =)

Jag har funderat på det här med Råformat, läste någonstans att man ska fotografera i RAW för att kunna efterarbeta bilderna så bra/mycket som möjligt.
Men när jag provade detta (var ju tvungen att se vad skillnaden var) så gick det inte att öppna dem i datorn. Vad gjorde jag för fel, någon inställning man måste ändra?
Och visst måste det vara JPEG när man framkallar kort, gör man om dem ´från RAZ till JPEG i datorn senare då?

Och vilka är fördelarna med RAW, förutom att det är lättare att fixa till efter?

Känner nu att det kanske var fel forum ändå...

Tack på förhand!
//Emma

Minneskort är billiga idag, varför inte köra både RAW o jpg, om du är osäker.
Fördelarna med RAW lär du dig snart att utnyttja, och RAW converteringsprogrammen utvecklas hela tiden. Har du en några år gammal RAW och öppnar den i dagsaktuell RAW program kan du göra den ännu snyggare o bättre o mindre brusig idag :)
Har du bara en gammal jpg så är den brända bullen för alltid bränd :-(

Själv plåtar jag aldrig annat än RAW!
Du kan plåta lite snabbare, och alltid är det någon liiiten bit i bilden som kan förbättras mer om du kör RAW jfr jpg.

Hälsn.

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.