...
Jag har funderat på det här med Råformat, läste någonstans att man ska fotografera i RAW för att kunna efterarbeta bilderna så bra/mycket som möjligt.
...
//Emma
Hej, jag vet inte varför men jag blev lite inspirerad till att skriva av mig en del om hur min syn på RAW vs JPEG har förändrats med tiden. Det ledde till ett alldeles för långt inlägg och för den som inte orkar läsa rubbet kan jag sammanfatta det i att man lika gärna kan börja fota i RAW från början. Till slut kommer man sannolikt ändå att hamna där och man kommer dessutom att ångra att man inte gjorde det från början. För den som vill veta ungefär hur min (och säkert några andras) vandring från JPEG till RAW sett ut så kommer den här:
Månad 1-6
Som nybliven ägare till systemkamera fortsätter man såklart att fota som vanligt. Full fräs med JPEG och resultatet blir man såklart nöjd med - märkbart bättre än med den gamla kompakten.
Efter ett tag börjar man ställa sig en fråga i stil med: Det här besynnerliga RAW-formatet som alla verkar hylla i olika sammanhang, kan det vara något att ha? Man tänker OK, jag testar väl i alla fall - det finns ju en inställning för att spara en såndär RAW-fil tillsammans med den riktiga JPEG-bilden på minneskortet.
Hoppsan vilka monsterfiler! Nu får jag ju bara plats med en fjärdedel så många bilder på minneskortet. Nåja, det är väl bara att tömma det lite oftare. Men vad ska man ha RAW-filerna till?
Månad 7-12
Efter att ha lekt lite på datorn (i mitt fall i Canons DPP) med RAW-filerna så inser man att det är enkelt att skapa en JPEG från en RAW-fil. Om man utan att ändra ett dugg i den importerade RAW-filen bara exporterar från DPP så blir det ju en likadan JPEG som kameran fixar direkt. Det gör ju att RAW-filerna bakom de bilder som är OK från början är helt meningslösa och kan kastas direkt. På inomhusbilder är det ju smidigt att ändra vitbalansen så att de inte blir sådär gula innan en JPEG skapas - det kanske finns någon mening med de här RAW-filerna i alla fall.
Oavsett om man exporterar till JPEG efter någon justering eller är nöjd med ursprungsbilden som den är så är det ju i alla fall bäst att ta bort RAW-filerna när JPEG-originalen är skapade - RAW-filerna tar ju bara upp en massa onödig plats på disken.
Månad 12-18
Det där minneskortet jag köpte tillsammans med kameran har ju förresten sjunkit till en tredjedel av vad jag köpte det för. Kanske lika bra att skaffa ett par såna till.
Efter ett tag inser man att det egentligen inte tillför så mycket att spara både JPEG och RAW - de bilderna som är bra från början kan man ju exportera utan ändring och på så sätt blir det lite enklare att hålla ordning på vad man gör: 1) Fota bara RAW, 2) Gå igenom bilderna och justera de bilder som eventuellt behöver någon fix, 3) Generera JPEG, 4) Kasta RAW-filerna. I några fall var det dock knepigt att få till vitbalansen - jag sparar de RAW-filerna ifall jag skulle vilja göra ett nytt försök senare.
Aha! Vilken fiffig RAW-justering jag kom på nu då - den här grejen gör ju bilderna märkbart vassare. Synd att jag inte hade RAW-filerna kvar från Kretaveckan - det här tricket hade kunnat göra susen för många av dem. Man kanske skulle spara lite fler RAW-filer, i alla fall för de där riktigt bra bilderna.
Månad 13-
Allt eftersom man utvecklas i fotograferandet och blir bättre på både kameran och efterarbetet så inser man att snart sagt varenda bild kan göras lite bättre med en anings finputsning i RAW innan man genererar sin JPEG. Och dessutom så inser man ganska snart att man titt som tätt ångrar att man kastat RAW-filen till någon gammal bild. Då är det ju ett naturligt steg att ta till att faktiskt spara varenda RAW-fil.
Nu blir det mycket här: Först har vi en RAW-fil på 20-25 Mb och dessutom en JPEG på 5-10 Mb. Skulle man inte kunna rationalisera lite grann? Faktum är ju att jag kan ta bort en JPEG - vill jag ha den igen så är det ju busenkelt att generera en ny. OK, så får det bli - jag kan spara en del plats på disken utan dubbellagring av JPEG-filerna.
Och ungefär där är jag kvar än idag: Jag sparar alla RAW-filer och skippar JPEG. När jag vill ha JPEG för exempelvis beställning av papperskopia eller för visning på TV eller webben så är det ju enkelt att generera tillfälliga filer som kan kastas direkt. Till saken hör att jag numera till största delen ersatt DPP med Lightroom. Jag använder fortfarande DPP för smidig import och snabb genomgång och grovgallring av misslyckade bilder. Sen importerar jag till Lightroom och fortsätter därifrån.
Poängen med den här utläggningen är väl inte i första hand att tala om hur just jag gjort, utan snarare hur jag tror att många med mig växlat från bara JPEG till bara RAW. Hela resan tog väl drygt ett år för mig men för den nybörjare som tror sig fastna i fototräsket tänkte jag bara i förväg tala om vad som väntar. Du kan lika gärna börja fota i RAW från början - och se till spara alla bilder i råformat...