Annons

Rådvill; Service eller inte...

Produkter
(logga in för att koppla)

Teufelschlumpf

Aktiv medlem
Köpte min första systemkamera för ett antal veckor sedan. Känns dock som de riktigt skarpa bilderna uteblir. Nu vet jag att säkert många tänker "handhavandefel", men jag börjar tvivla på det. En del bilder självklart, men inte så många. Var ute och testa på modellfotografering i veckan (vilket var himla roligt, men det hör inte till ämnet), och jag tänkte "skjut så mycket som möjligt, så måste någon bli bra". Tog närmre 1000 bilder på ca 3-4 timmar. Ingen bild blev riktigt skarp. Jag kan leva med det, men det känns surt att inte kunna ge modellen någon bild som är riktigt knivvass. Ja, det är också en senare fråga. Har läst, och blivit tillrådd, att fotografera en linjal, eftersom kameran kan fokusera fel. Har nu gjort så, och när jag tittar på resultatet, känns det som kameran frontfokuserar. Problemet är, att jag aldrig haft en kamera av denna kalibern tidigare, och har därför svårt att säga vad som är riktigt rätt eller fel. Har en Olympus E-510 med 14-42/3,5-5,6; 40-150/4-5,6 & 70-300/4-5,6.

Bilen tagen med 70-300 @ 300 verkar ligga ganska bra, men å andra sidan är det kanske inte så konstigt. Bilderna är tagna med största möjliga bländare för respektive brännvidd, ISO 100, slutare 1/1000.

Bifogar här en bild på hur jag ställt upp kamera och lagt linjal. På följande länk ser ni exempelbilderna jag tagit.

http://objektivtest.teufelschlumpf.se

Slutligen till min fråga. Ska jag skicka in kameran och objektiven för kontroll/åtgärd??
 

Bilagor

  • test_uppstallning.jpg
    test_uppstallning.jpg
    26.7 KB · Visningar: 500
Du skriver inte om det är problem med alla dina objektiv. Största möjliga bländare kan ofta kännas (vara) ganska "soft" eller mjuk i skärpan.

Jag hade ett Tamron 28-75/2.8 som var riktigt trevligt, men det frontfokuserade något och jag kunde inte få någon bild skarp. Fick det servat på garantin och därefter var det superskarpt.

OM du nyligen (3 år) köpt kameran så har du reklamationsrätt enligt konsumentköpslagen. Mitt råd är att läsa in sig på den, se efter på konsumentverkets hemsida samt Googla på Konsumentköpslagen. Det kan vara bra att använda känna till hur lagen fungerar inför samtal med det företag som sålde kameran och objektiv till dig.

Du har rätt att kräva att din kamera ska fungera som förväntat (dvs. skarpa bilder) utan att du ska behöva betala service. Läs konsumenköpslagen... annars har du rätt att få din vara justerad eller i det fall som felet är av väsentlig art även häva köpet. Men så drastisk ska du nog inte behöva vara, en justering bör ju göra susen.

Om du kan lägga ut lite 100% crop bilder, dvs. bilder där du klippt ut små stycken, och presenterar dessa i sin naturliga storlek så kan vi andra nog hjälpa till att avgöra om det är något problem. Det är inte alltid som såna där objektivtester (jag har provat dem och gjort dem flera gånger) fungerar. Det är live-foto som gäller och det hade du ju provat med dina 1000 bilder.

Trist att det blir så här måste jag avsluta med. Hoppas att det löser sig, men prata med den butik där du köpt dina prylar först. Läs på konsumentköpslagen, den är inte så lång innan, och var tydlig med att du vill att detta är en reklamation som butiken/kameratillverkaren får lösa åt dig UTAN kostnad. Jag skrev med versaler för att förtydliga att det faktiskt inte ska kosta dig att få en felaktig produkt fixad så att den fungerar som den ska.

Lycka till!
 
Hmm, tittade på dina testbilder och jag kan inte se att det är något direkt fel. Det är det som är problemet med såna där test.

Var ligger fokuspunkten egentligen?

Jag kan göra såna tester med mitt 70-200/4L IS och få alla möljiga konstiga resultat, men trots det så är 80% av mina "riktiga" bilder med det objektivet helt skarpa och 20% saknar skärpa för att jag förlitat mig för mycket på hur IS fungerar och fotat människor med slutare 1/20s eller så, vilket alltså nästan aldrig går. Jag tror inte så mycket på såna här tester alltså.

Hur ser dina vanliga bilder ut?
 
Lagen är inga problem. Har läst juridik och är utbildad civilekonom inom redovisning/revision. Så KKL mm har jag läst många gånger. Jag har garanti, och jag får skicka in kameran. Anledningen till att jag egentligen tvekar är, att Olympus endast utför service på sina systemkameror i Portugal, vilket innebär att jag blir utan kamera i ca 3 veckor. Naturligtvis, om det leder till bättre bilder, gärna för mig. Om det däremot är jag som har för höga krav på de objektiv jag har, känns det surt att skicka iväg utrustningen om det inte gör någon skillnad.

Ska plocka fram någon mer bild att lägga ut för visning...
 
Sven-Erik Nordenhed skrev:
Efterbehandlar du dina bilder efteråt?
Skärper upp osv ....?

Nej, har inte börjar ägna mig så mycket åt efterbehandling ännu. Alla bilder som jag lägger ut för tillfället, är obehandlade (med vissa undantag naturligtvis)...
 
ANvänd inzoomningsverktyget tills bilden visas i 100% därefter tar du markeringsverktyget och markerar en ram i önskad storlek. Kopiera, klistra in i nytt dokument. Då har du en 100% crop
 
Exempelbild 1

Fokus på ögon. ISO 200; 1/125; f/5,30; 40-150mm @ 119mm. (100% crop)
 

Bilagor

  • malle_1.jpg
    malle_1.jpg
    41.5 KB · Visningar: 401
Exempelbild 3

Fokus på ögon. Blixt utlöst. ISO 100; 1/160; f/5; 40-150mm @ 98mm. 100% crop
 

Bilagor

  • malle_3.jpg
    malle_3.jpg
    71.7 KB · Visningar: 396
Exempelbild 5

Fokus på skattemärket. ISO 100; 1/640; f/4,5; 70-300mm (tror jag) @ 70mm. 100% crop.
 

Bilagor

  • saab_1 kopia.jpg
    saab_1 kopia.jpg
    64.4 KB · Visningar: 375
När du gör linjaltestet bör du har något annat att fokusera på. Något som ligger parallellt med sensorplanet. Om du bara autofokuserar på linjalen som ligger i vinkel mot sensorplanet har du eg ingen aning om exakt var kameran väljer att lägga fokus... Med det sagt så ser det för mitt öga ut som det är frontfokus du lider av... Ett bra sätt att kolla är att fota som du gjort, med fokus på tex ögon eller ansikte, men samtidigt ha något med i bilden som är framför och bakom (nära framför och bakom). Då ser du om fokus landat någonstans i dessa motiv som då ligger lite framför eller bakom huvudmotivet(där du satt fokus).
 
Vad bra att du skickat upp bilder. De exempel som du visar tycker jag ser ut som tagna med en billig enkel kompaktkamera, riktigt dålig skärpa faktiskt. Jag skulle inte acceptera detta med de objektiv jag har, men jag känner inte till Olympus och de objektiv du har. De kanske är lite softa, det var ju inte de dyraste varianterna. Men, jag skulle nog skicka in kameran för att få bättre bilder i framtiden.

På dem bara!
 
tycker du ska kolla på

http://www.pixel-peeper.com/adv/?le..._max=none&exp_min=none&exp_max=none&res=1&p=1

där är bilder som är tagna med samma utrustning som du har. du kan ändra sökparametrarna så att du även får se bilder med de andra objektiven

http://www.flickr.com/photos/thetasigma/834474480/sizes/o/

uppgifterna som hör till ovanstående bild:
Size: 10.4 MP
Camera: Olympus E-510
Lens: Olympus Zuiko 40-150mm f/3.5-4.5
ISO: 100
Focal length: 150 mm
Aperture: F/5.6
Exposure time: 1/320 sec

Tror du ska testa att blända ner lite, de flesta objektiv ger en mjuk bild på största öppningen, prova f:8 och se om det blir mer acceptabelt. de bilder jag kollade på var helt klart lite oskarpa på 100% crop.

/Kalle
 
Exempelbild 6

Har tagit bilder med mindre bländare också, men personligen tycker jag inte det blir särskilt mycket bättre. Denna bild kan kanske jämföras lite med exempelbild 2, och visst är kanske denna något skarpare, men borde det ändå inte vara bättre??

Fokus på ögon. ISO 200; 1/125; f/10; 40-150mm @ 40mm.
 

Bilagor

  • malle_4.jpg
    malle_4.jpg
    20.7 KB · Visningar: 214
Nej det där ser ju inget vidare kul ut. Prova som sagt att fota något där det vid sidan om fokuspunkten finns flera olika detaljer på skiftande avstånd, tex någon hyfsat gles buske där du fokuserar på någon ensam utstickande gren. Då vet du exakt vad fokus var tänkt att bli samt kan förhoppningsvis hitta någon gren längre fram eller bak som är skarp. Bara så att du vet om fokus finns någonstans överhuvudtaget.

Har själv ett Sigma som ska skickas in då det fokuserar bra vid 70mm, men kasst vid 17mm. För att kringå det så kunde man först zooma till 70, fokusera, sedan vrida tillbaka till 17 och fota utan att fokusera om. Det funkade men var ju knappast praktiskt. Också ett test kanske.
 
Fundering..

Om kameran skulle frontfokusera 1,5-2 cm vid ca 1 meters avstånd till objektet, innebär det att felet alltid är 1,5-2 cm, oavsett hur långt bort objektet kommer, eller blir felet "större" ju längre bort jag kommer??

Håller på att ta massor med testbilder, med olika inställningar, för att se om jag kan urskilja något typ av mönster i oskärpan. Var och tittade på westernridning idag, och använde där min 70-300mm-glugg, men tycker de bilderna blev ännu mer oskarpa än tidigare...

Problemet jag har nu, är egentligen att jag börjar stirra mig blind på skärpan. Fick även för mig att problemet ökat i omfattning sedan jag fick kameran, dvs att det blir mer ur fokus för var dag som går. Men det är säkert inbillning...

Ytterligare en fundering, är det överhuvudtaget möjligt att det kan vara rörelseoskärpa vid slutartider över 1/320 (t ex), så länge brännvidden inte är mer än 150? Har förstått att om man har 1/brännvidd, bör man klara att handhålla, men för att vara på säkra sidan bör det vara 1/(brännvidd x 2)...

Vad sägs om bifogad bild: Skarp eller oskarp??
ISO 100; 1/160; f/8; 40-150mm @ 150mm. Blixt med bouncer mot taket. Ca 3-3,5 meter från objekt..
 

Bilagor

  • blomma_1.jpg
    blomma_1.jpg
    60.8 KB · Visningar: 178
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.