Annons

Rådjursfotografering.

Produkter
(logga in för att koppla)

AWe

Aktiv medlem
Hej !
Undrar om det är av underordnad betydelse att använda gömsle vid rådjursfotografering, de verkar ju inte ha så bra syn, men det kanske har viss betydelse för att de får svårare att få vittring på mig.

Tacksam för svar i ämnet.

Mvh Anders.
 
Är ju ingen expert...
Men vad jag har hört/förstått så ser de dig inte om du är bra kamoflerad och står stilla. Rör du dig är det kört det har jag själv varit med om.

Ett gömsle kan ju dölja de små rörelser man alltid håller på med :)

Till deras fördel är väl också att de är skygga och lättskrämda, det behövs inte så mycket för att de ska sticka.

/Svante
 
Tack för svaret Svante! du har nog rätt i att man behöver dölja de små rörelserna, det börjar nog klia på näsan eller något annat dumt när man minst vill det.

Mvh Anders.
 
Sitta i gömsle kan vara bra, men är trist.
Att smyga är skojigare.

De flesta vet att rådisar inte ser så bra. Men det betyder inte att de är blinda.
Du kan tänka på att stå så att du smälter väl in mot bakgrunden. Står du så att du syns i siluett mot himlen kan du stå hur stilla som helst, de ser dig ändå.
Du bör veta att hjortdjur inte har något färgseende. Färgen på dina kläder spelar alltså mindre roll än kontrasten mellan dina kläder och din bakgrund.
Ljusa områden på dig som händer och ansikte lyser som fyrar i skogen och ett tips är att maskera så gott du kan med handskar och kanske en scarf runt ansiktet. Obekvänt ja, men du kan även knata till jaktbutiken och skaffa maskeringsfärg att kleta i ansiktet (typ lumpen), den brukar innehålla myggmedel också vilket är smart.

Viktigast av allt är vinden. Du kan omöjligt komma inom fotohåll på ett rådjur om det känner vittring av dig, det går bara inte.

De hör bra också, men om man ska smyga närmare kan man "gömma sig" bakom andra ljud som tex trafik, bevattningsanläggningar eller höststormar som susar i träden.

Tänk också på att rådjur ofta står och betar lugnt och sedan hastigt lyfter huvudet för att spana. Sådant torskar man ofta på om man är för ivrig i sitt smygande.

Lycka till.
 
Tack för ditt svar Magnus, ja det är lite att ta hänsyn till om man vill komma nära dessa vaksamma individer. Håller med dig om att det är tråkigt att sitta och vänta, en timme känns länge för den otålige.

Mvh Anders.
 
Hej

Jag använder mest bilen som fotogömsle när jag tex fotar rådjur, kronhjortar, rävar, fåglar. Det fungerar bra i Skåne. Ibland kan det vara kul att sitta i gömsle men ofta händer inget spännande och då tycker jag att det är roligare och mer spännande att köra runt och leta efter objekt. Kan vara lite känsligt att sätta upp ett gömsle i Skåne, kan vara lite svårare att gömma sig för folk, har hänt att folk kommer fram och skall titta på gömslet och det även fågelskådare som typ ställer sig bakom gömslet och skrämmer bort alla fåglar (tex Örtofta) och sedan sätter upp tubarna för att kunna se fåglarna de skrämt bort.

Prova bilgömsle.

MVH

Omar
 
Tack för ditt svar Omar!

Jag var ute en timme nu i morse och fick ett antal bilder på en råbock, hade jag inte börjat fotografera hade den nog sprungit rätt över mig.

Bilen är nog inget dumt fotogömsle, förmodar att den tar bort det mesta av vittringen och dessutom kommer man ju till platser som ligger bortom gångavstånd.

Mvh Anders.
 
Fotografering av vilda djur kan du jämföra med jakt.

Ser man till Rådjurets egenskaper så har du rätt i att de inte har vidare bra syn. De har däremot god hörsel och lukt.

Ett gömsle kan kanske till viss del förhindra att lukt sprider sig men inte speciellt mycket. Jag skulle istället rekommendera dig att tänka på hur vinden ligger, se till att vinden inte blåser i ryggen på dig och mot rådjuret. Se till att vinden (även minsta bris) kommer från det håll där rådjuret är och MOT dig.

Vill man kan man sitta relativt öppet i ett jakttorn eller liknande, om man nu vill sitta. Dina lukter sprider sig då i ett helt annat luftskikt än rådjuret befinner sig i. Visst kan du få problem med fotovinklar men på lite avstånd brukar det inte göra så mycket.

Sök runt på nätet om hur man bedriver rådjursjakt så kan du få idéer om hur du kan "jaga" dem.

/Robban
 
angående din fråga när det gäller rådjursfotgrafering

Du har helt klart för dig när det gäller synen hos rådjuren, de ser rätt dåligt och kan inte se om du är en mäniska eller något annat.
Det viktigaste är om du kan hålla reda på från vilket håll vinden kommer ifrån.
Jag har fotograferat rådjur och varit ca 2 meter ifrån djuret när jag har fotograferat det.
Det har nästan blivit som en tävling för mig att komma så nära djuret som möjligt.

mvh

Jan
 
Jag är rådjursjägare. Här är några saker som jag skulle tänka på:

Myggmedel och allt som luktar bör undvikas om du inte vet att vinden är jämn och ligger helt rätt, dvs från djuret till dig. Undvik parfym och annat som luktar också. Tvätta dig med parfymfri tvål eller utan tvål och ta på dig kläder som hängt ute för vädring. Klä dig så att du kan sitta still länge. Det är det absolut viktigaste. De ser inte fantastiskt bra, men däremot märker de minsta rörelse. Ett ljust ansikte eller ljus hand mot mörk bakgrund kan fungera som varningssignal. Tunna handskar kan därför vara bra. Sitt still, sitt still, sitt still. Att smyga är kul men fungerar sällan. Att välja ett ställe där man vet att rådjuren rör sig (studera stigar) och sitta still och vänta är absolut mest effektivt. Jag har en benägenhet att försöka fotografera rådjur på min egen jaktmark, vilket är ganska dumt. Bättre att välja ett naturreservat där det är lättare att komma nära. Morgon och kväll är rådjuren aktiva och ljuset är bra. Gömsle behövs inte om du sitter still och vinden är rätt. Ett torn eller annan högt belägen plats gör dock att det blir svårare för rådjuret att få vittring av dig. Det svåraste är att hålla koncentrationen uppe flera timmar, och självkontroll krävs för att inte smäcka till den där myggan som kryper längs pannan. Stativ är ett måste eftersom ljuset brukar vara svagt. En tyst kamera kan nog vara bra. När mina 801s rasslar igång flyr alla djur...

/Pontus
 
På de flesta av mina bilder jag tagit på rådjur har jag suttit helt öppet på en äng invid skogskanten utan att haft några speciella kläder på mig. En stor fördel är att känna till var djuren oftast kommer fram för att beta t.ex. och vid tillfället så vill jag säga att vindriktningen är det viktigaste för att komma så nära som möjligt. Jag har också lyckats att smyga mig närmare vid några tillfällen men man måste vara beredd då de mitt i sitt ätande snabbt lyfter på huvudet för en koll.

Lycka till på "jakten" Anders!

//Ronney
 
Inte för at jag försökt mig på att fota rådjur.
Men skulle jag göra det skulle jag fösöka ta mig till ett skogsparti/mindre skog i närheten av eller i ett ex villaområde. (En bra förutsättning är kanske att man vet att det finns rådjur där så klart). I dessa områden är rådjuren mer vana med att det rör sig människor och borde inte vara lika rädda för dem bla för att det oftast inte bedrivs jakt på dem där. Detta borde gälla för alla djur.

Får väl ge mig ut och prova om min teori stämmer.
 
Rådjursfoton!

Om man ska foto rådjur ska man helst smyga tycker jag. om man sitter eller ligger stilla och är tyst så ser dom en oftast inte.
 
Hur ska du ha det, sitta/ligga stilla eller smyga..? ;-)

Jo, vi har väl alla en smygare inom oss, och det finns knappt någon större tillfredsställelse i skogen än när man lyckats smyga sig på ett djur, men det är fasligt svårt, och bilderna du får blir oftast antingen oroligt upplyft huvud och spänd blick, eller flyktbilder.

Sitta still är nog bättre.

/Pontus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.